Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cokeisit
#1250819
Xanthopteryx skrev:AWD?
Ja, om du frågar mig.

Skickat från min H8266 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Robbi
#1250820
Ja, däcken är ett märkligt ting. Jag hade ju glappande drivaxlar men märkte inte detta med mina Michelin sommardäck. När jag fick på conti vintersulor fick jag vibbar så letade de ihjäl sig. De hittade drivaxlarna, bytte, blev lite bättre men inte helt. Tjatade till mig Michelin och nu har jag det på både vinter och sommar. Bilen är en fröjd, ingen vib alls.

Alltså, Michelindäcken gjorde den största skillnaden och jag tror att det är som min ÅF säger, Michelin är det som passar för att de är lite styvare. De andra däcken storknar av bilens tyngd och skapar någon form av dubbelstuds, som på filmen ovan i tråden.
av Thorsan
#1250906
Det virker som dette er en generelt problem med den nye SPA-plattformen, selv om ingen hos Volvo holder med meg. Bilene er også utrolig kânsliga for ubalase eller små høydekast i dekkene. Min første XC90 MY17 D5 hadde sterk vibrasjon på hastigheter over 100 kmt. Teknikere fra fabrikken byttet drivaksel , byttet til andre dekk, road force avbalansering osv. men problemet ble aldri borte. Februar 2017 fikk jeg ny bil. Denne hadde også vibrasjoner i høye hastigheter, men langt mindre enn den gamle. Men nå etter 1200 mil, begynner også denne å vibrere med ujevne intervaller på hastigheter fra 100 kmt og oppover. Merkelig at ikke Volvo tar dette problemet seriøst. Jeg vurderer nå å bytte til et annet merke.
av ansjo
#1251267
Efter en lite längre körning av bilen sedan jag fick ut den senast och trodde i min enfald att problemet var åtgärdat blev jag grymt besviken i går. Bilen är bättre än tidigare, men en annan sorts vibrationer känns mer nu, än ren obalans som tidigare. Jag tror fortfarande det är ett däckproblem, nu känns det som jag kör med grovmönstrade trakttordäck som känns i hela registret från 70 och uppåt och mest runt 120. Detta har jag inte känt tidigare.
En viss obalanskänsla upplever jag det som också, och känner mig just nu ganska maktlös och helt i händerna på vad min ÅF och däckverkstad anser om min bil. Tycker de att det är en produktegenskap vete fasen vad man ska göra, eller om det är jag som har en superkänslig röv....
Åkte i jobbarkompisens V70 från 09 till jobbet idag, den går som en dröm om man jämför :-(
Användarvisningsbild
av Fisch
#1251326
En granne på gatan hade problem med vibrationer i sin V90. I hans fall var fälgarna (orginal) inte helt cirkulära. Han fick nya på garantin och vibrationerna försvann säger han.
  • 1
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 114

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]