Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lv455
#1250609
EbbevonVolvo skrev: ons 06 dec 2017, 02:20 Skatten på en D5 är 2823kr
Skatten på en T5 är 1526kr Då minskar det till 250kr/månad vid 1500 mil.
När levereras bilen?
I juli kommer den nya Bonus/Malus-skatten och då ser det ut så här:
D5 AWD: 7036 kr / år de första tre åren
T5 AWD: 7152 kr/ år de första tre åren

https://www.transportstyrelsen.se/bonusmalus
av troubleshooter
#1250614
Med andra ord kommer skatten på dieselbilar att bli ungefär som den var tidigare innan sänkningen (tror jag betalade runt 6000 i skatt för min första diesel)l men bensin bilen kommer att bli
i stort lika dyr, (3 gånger dagens skatt) så rent krasst kommer den skitiga dieselbilen bli 25% billigare att åka omkring med tack vare av lägre bränsleförbrukning, vad vill våra politiker egentligen?
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1250617
troubleshooter skrev: sön 20 maj 2018, 20:08 Med andra ord kommer skatten på dieselbilar att bli ungefär som den var tidigare innan sänkningen (tror jag betalade runt 6000 i skatt för min första diesel)l men bensin bilen kommer att bli
i stort lika dyr, (3 gånger dagens skatt) så rent krasst kommer den skitiga dieselbilen bli 25% billigare att åka omkring med tack vare av lägre bränsleförbrukning, vad vill våra politiker egentligen?
Blåsa oss på mer pengar, det är enda skälet, allt annat är dimridåer! Nu skyller ju tom Magdalena Andersson skattehöjningarna på drivmedel på MP, fegt nog. Att just Mp är en katastrof för Sverige är helt sant, men att skylla ifrån sig ett beslut man själv fattat på någon annan tyder på taskig självkännedom.
Skattehöjningarna på drivmedel och fordonsskatt är enbart för att mjölka oss på mera pengar, att tro något annat är naivt!

Mike
av lv455
#1250621
troubleshooter skrev: sön 20 maj 2018, 20:08 Med andra ord kommer skatten på dieselbilar att bli ungefär som den var tidigare innan sänkningen (tror jag betalade runt 6000 i skatt för min första diesel)l men bensin bilen kommer att bli
i stort lika dyr, (3 gånger dagens skatt) så rent krasst kommer den skitiga dieselbilen bli 25% billigare att åka omkring med tack vare av lägre bränsleförbrukning, vad vill våra politiker egentligen?
Våra politiker vill att du ska skaffa en T8! De bidrar t.om med en slant så att man får råd med de där 400 hästarna...
:laugh: :million: :party:
Användarvisningsbild
av joel80
#1250637
När kan de lite billigare hybriderna komma tro? T5 TE har det ju varit snack om ett tag till vissa modeller.
Användarvisningsbild
av betterlead
#1250654
joel80 skrev:När kan de lite billigare hybriderna komma tro? T5 TE har det ju varit snack om ett tag till vissa modeller.
Jag kan ju säga, att om jag hade kunnat välja en T5 TE när jag beställde min T8:a, hade jag valt den med svagare motor. Jag har verkligen inget behov av 400 hästar och bensindriften hade dessutom blivit billigare. Bättre för miljön också.

För övrigt, alla som skriver att regering/riksdag endast höjer vissa bilskatter (även drivmedel) bara för att mjölka oss på pengar, missar poängen. Ska vi få en renare värld att leva i, måste incitament skapas för att vi ska förändra våra dåliga beteenden. Ja, skatter är viktiga inkomster och de måste finnas - dock kan de riktas på olika sätt. Den som ännu inte förstått att vi måste tänka på bilarnas och t e x matproduktionens utsläpp (+ giftiga maten), är det lite synd om.
Det går framåt med omställningen till fossilfria bilbränslen, men det går alldeles för sakta - därför finns det bara ett sätt och det är att öka farten på omställningen genom tvång och incitament från regeringar och riksdag.

Mest patetiskt är gnället bland diesel- och petrolheads, varje gång skatten på dessa drivmedel höjs. Det är (inte) för att göra livet surt för människor - det är för att just få folk att tänka om och välja annat.

Bränslepriserna har ökat de senaste 20-30 åren, men genom snålare bilar har bränslekostnaderna minskat för de flesta. Såvida man inte gått från Fiat 600 till en fet törstig V8:a.

Yes, alla har inte råd att sprätta iväg 100 kkr extra för en T8 och säga att "det får gärna kosta mig en slant för att jag ska kunna bidra till ett bättre framtida jordklot". Men det måste börja någonstans. Någon annan kanske istället kan låta bli att flyga på semester till Thailand. Det är kanske t o m ett effektivare bidrag till miljöförbättring? För att inte tala om en ekonomisk besparing.

Vad kan du bidra med?

Skrivet av en som gillar högt vridmoment och coola biljud på lågt varv.
av Mumsmums
#1250659
Och min släpvagn som har 0,0 dl/km i bränsleförbrukning och utsläppsnivå på 0,0 g CO2/km kostar nästan 500 kr/år i fordonsskatt.
av troubleshooter
#1250678
Off topic

Jag kör +3000 mil med en dieselbil, kör ca 1000 mil med motorcykel varje år, flyger gärna till Thailand eller andra exotiska resmål på semestern flyger i jobbet minst en gång i månaden..... :-o

Jag VET, jag är en dålig människa, men bidrar friskt till statskassan utan att klaga nämnvärt..... ;-)
Användarvisningsbild
av joel80
#1250680
Den här välden är rätt körd.. Finns en anledning att Musk kämpar så hårt för att komma till Mars!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]