Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ipmac
#1250373
Hämtade som sagt ut bilen idag med HK ljud och är personligen nöjd med ljudet. Väldigt klart och tydligt, kommer från en Mercedes Aklass med standard ljud där man kan hör vad som sägs.

Tycker det var klart bättre än HK ljudet i XC40, men samtidigt så finns det en bit kvar till BW. Dock 30.000kr mer för det sistnämnda.
av lv455
#1250380
Jag har haft HK i både en gammal V50 och nu i min nuvarande V60 (2016) utan att vara speciellt nöjd. Ändå vågar jag tro att det nya HK-alternativet i SPA-bilarna låter riktigt bra, främst av två anledningar:
* Den ljudexpert på Volvo som varit ansvarig för Dynaudio-systemet på Volvo sedan första C70´n jobbar numera på HK med bland annat Volvo-ljud och enligt honom låter det riktigt bra. Vi har jobbat tillsammans tidigare och litar på hans bedömning.

* HK-systemet på SPA-bilarna inkluderar Dirac Unison vilket är något helt annat Dirac Live. Som ljudnörd skulle jag nog vilja kalla Unison för rumskorrigeringens heliga Graal. Är det korrekt implementerat och prylarna i övrigt håller OK standard borde det låta riktigt bra.

Dirac Live påminner mer om rumskorrigeringen man har i hemmabio-förstärkaren: en EQ- och faskorrigering sker av ljudet vilket kan förbättra vad som skickas ut men råder ändå inte bot på ett dåligt rum på grund av olika efterklang vid olika frekvenser osv. Detta kan däremot Dirac Unison råda bot på vilket är anmärkningsvärt på alla sätt.

Här är lite info om systemet på lättläst engelska:
https://www.dirac.com/unison/

Här är mer info med mer teknisk information:
https://static1.squarespace.com/static/ ... ure%29.pdf
Användarvisningsbild
av Derank
#1250408
Gamla Harman kardon lät bäst i xc60 . V60 var en riktigt katastrof och i nya xc40 låter det ochså dårligt

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1250422
I V60 är min upplevelse att ljudet blir ljusår bättre med typ Tuneln än vanliga FM-radion.
av mrgreve
#1254170
Bilia i Haga Norra, Solna, Stockholm har fått in en my19 bil med Harman Kardon.
Jag provlyssnade den igår i hallen och jämförde med standardanläggningen i en annan xc60.
Har tidugare lyssnat på HK i XC40 och det låter för jävligt. HK i XC60 är nåot helt annat.
Har själva beställt en XC60 T8 med HK och kommer att stå fast vid min beställning.

Min bedömning av HK:
- bättre än standard ljudet, men ingen gigantisk skillnad i ljudkvalitet, dock mycket mer effektoch bas. Fortfarande stor skillnad mot B&W
- gallret vid dörren har lite glans och en harman kardon logo; snyggare än standard
- gallret på instrumentpanelen är matt med harman kardon logo

Vid första bedömingen blev jag besviken av ljudet (FM radio inomhus). Kopplade sen upp telefonen via Bluetooth och körde igenom ett antal låter via Spotify. Största skillnaden mot standard är att det det finns mer än tillräcklig med effekt och att basen är klart bättre. Också lite bättre klarhet, men mellantonar är fortfarande långt från B&W. Hade ingen kabel med och kunde inte testa i HD med FLAC eller dyl.

Har själva ägt ett antal bilar med toppljudpaket (BMW med dolby surround, VW Phaeton med dolby surround, Volvo S80 med dolby surround) och HK står sig ganska bra. Jämnfört med t.e.x. ljudet i en V60 av tidigare årsmodell med high performance är HK klart bättre.

Problemet är snarare att B&W låter sååå mycket bättre.
Användarvisningsbild
av Derank
#1254171
Vad är påslaget från hk till b&w?

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1254190
Derank skrev:Vad är påslaget från hk till b&w?

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
HK kostar 11900:- och B&W 39900:- så det blir 28000:-.
Användarvisningsbild
av Derank
#1254211
mycket pengar men jag hade personligen inet tvekat, men i en tjänstebilskalkyl kan det såklart vara svårt att klämma in 28k.
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]