Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Civicsine
#1249976
Tjenare har lite problem här med min chippade s80 ltd 00a 2,4T.
Jo vid fullgas hoppar/skenar laddtrycket iväg snabbt till 1,4/1,3 för att sedan snabbt droppa ner till 0,7 och stabilisera sig där motorn kan även hacka till/förlora kraften i nån sekund när laddtrycket är uppe i 1,4 men går sedan helt normalt när det droppat ner till 0,7.
Har läst felkoder med riktig utrustning och det finns inga.
Har bytt magnetventil (autotech) lmm och slangarna till den med nya klämmor, har även bytt WG
Och kollat runt efter lekage och mm men inte hittat något suspekt. Så ja vart ska man börja?
:-/
Användarvisningsbild
av sweddan
#1249991
Kör du med autotechs egna magnetventil? Alltså denna: Bild Om så är fallet så byt till en original. Autotechs magnetventil har svårt att hålla/justera laddet på vissa volvo.
av Civicsine
#1250138
Japp jag körde med den magnetventilen autotechs egna.
Har 2 orginal liggandes, gjorde rent båda och testade, den ena fladdrar mellan 1,0 ner till 0,5
Och den andra lägger typ helt stabilt på 0,9.
Tycker dock 0,9 låter lite högt? Han jag chippade den hos sa att det ska ligga på 0,75
Mvh ;-)
#1250194
Civicsine skrev:Och den andra lägger typ helt stabilt på 0,9.
Tycker dock 0,9 låter lite högt? Han jag chippade den hos sa att det ska ligga på 0,75
Låter ju som att den ventilen som håller trycket på 0,9 är den enda som fungerar som den ska. Att den visar 0,9 kan bero lite på vad man har för mätare och hur man kopplar in också. Vad gäller mac-ventilen så lär man vara lite försiktig i början med dem. Vet inte vad Autotech säger men IPD har ju en inkörningsprocedur när man byter till deras ventil för att styrboxen ska lära sig att styra trycket ordentligt.
av Civicsine
#1250233
Ja ventilen är eventuellt till salu^^
Nu efter en lång tur så märker jag att något fortfarande spökar.. kör man lugnt några mil/ normal körning utan massa gasspådrag.
Och sedan gör ett gasspådrag så ökar laddet hastigt upp till ca 1,4 och sen ner till 0,9 ibland kan den även bryta laddet helt när det närmar sig runt 1,4 så den bara går på grundladd ca 0,2 tills man startat om motorn.
Kör man däremot aggressivt pressar den på motorväg/ gör många gasspådrag konstant, så fungerar den utmärkt ett tag lägger sig vid 0,9 vid varje gasspådrag.
Sen om man kör lugnt några mil igen/stänger av den i några timmar så är problemet tillbaka då börjar den skena iväg mot 1,4 igen :P
#1250271
Prova följande:

Kör i minst 5 minuter så motorn blir varm och leta på en lämplig väg. Sen ser du till att gasa så pass så att den ger ungefär 0,4-0,5 bar i minst 5 sekunder innan du släpper av och bromsar ner till under 50km/h. Upprepa 4 gånger. Efter att du stängt av motorn och väntat i minst 12 minuter så ska den nya adaptionen ha slagit igenom och den ska kunna styra trycket ordentligt. Helst bör man göra 2 omgångar av ovanstående procedur för att få adaptionen bra.
#1250316
Civicsine skrev:Behöver motorn stängas av direkt efter man har gjort denna procedur? Eller kan man köra hem och sen ställa den i minst 12 minuter?
Mvh
Man behöver inte stanna direkt och slå av bilen direkt.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]