Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1249979
Fullständig nybörjare här!
Jag håller på att läsa mig till hur man gör för att byta klossar och skivor runt på Volvo V40 (jag har en 2.0T -2004) och undrar vad jag behöver för att göra detta. Då menar jag rubbet!
Jag behöver givetvis klossar och skivor (införskaffat). Jag har även skaffat kopparpasta (behövs det?) och silikonfett (till glidbultarna). För bromsarna bak behöver man ett bromskolvsverktyg, vilket jag köpte (Biltema - hoppas att det blev rätt). Jag läste ett inlägg som rekommenderade en avdragare (från Biltema) för att få bort bromsskivorna. Men vilken - någon som vet? Denna? Eller någon av dessa? I.s.f. vilken?
*edit* Jag har även en hylsnyckelsats samt en momentnyckel: 20-100 Nm.
Behövs något mer? Inga tips är för banala, jag har aldrig gjort det förut.
Tack på förhand!
#1249984
Kopparpasta: -JA.
Silikonfett: -JA.

Spara dom gamla banjoskruvarna og kopparskivorna. Värm upp kopparskivorna med en gasbrinnare tills dom glöder före remontering.
Vid montering av nya bromsok bak: Sett dit handbromskabelen före du monterar oken.
Skaffa ATF (Automatic Transmission Fluid) och blanda 50:50 med aceton. Spraya på alla bultar och annat som skall lossnas.
WD40 och annat funkar sällan.

Bromsokets kolvar bak funkar så här: Fotbroms,-kolven går ut och inn.
Handbroms: Kolven skruvas ut och inn.
Det betyder att när kolven skall pressan inn i botten så måste du skruva med klockan med en polygriptång eller liknande medans du pressar inn med till exempel en skruvmejsel. Använda ett skruvställ.
På framhjulen pressar du bara inn med en C-clamp eller annat.
Glidbultarna måste stå i rätt position för att oken skall gå på plats.
#1255540
Bytte precis på min 03a o biltemas verktyg Artikel: 19234 fungerar utmärkt att trycka in kolvarna både fram o bak.
Jag bytte också skivor o sköldar bak då lossas även bromsokshållaren sedan centrummuttern på hjulaxeln och dra ut hjulhållardelen.
skölden klippte jag bort en del där absbiten sitter och drog fast sköden bara med dom två andra bultarna.
Gör rent oket o hållaren där backarna ska sitta och montera tillbaka, se till att glidpinnarna som oken sitter fast i går lätt.
När allt är färdigt starta motor o bromsa några gånger så trycket kommer ut till oken.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]