NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av htchd2
#1249860
Hej!

Det börja låta lite metalliskt när jag bromsar o kör, sen märkte jag när jag byte från vinter till sommardäck att däcken fram var typ slut på ena sidan men bra på andra, då behövs också hjulinställning, kan man göra hjulinställningen innan beläggbyte eller berörs inte detta? Ska man byta belägg på alla hjul? Har kollat lite på misterauto, vilket märke ska man köpa? Fram har jag bytt innan hos en jag känner och det såg inte speciellt svårt ut, är det samma bak? Eller är det nått speciellt? Elektriskt? Tacksam för svar
av Fredde94123
#1249944
För att byta beläggen bak behövs ett verktyg som pressar och samtidigt gängar in bromsoket för att få dit de nya beläggen eftersom det är en självjusterande handbroms. Detta verktyg finns på Biltema för någon hundring.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1249947
Jag har aldrig behövt gänga in någon bromskolv på en Volvo men däremot om man har en elektrisk handbroms så ska denna backas innan man kan trycka tillbaka kolven och montera nya belägg.
Belägg och skivor bytas alltid per axel och skivorna behöver inte bytas för att man byter beläggen om det inte gått järn mot järn eller det bara är nerslitet.
Hjulinställningen har ingenting med bromsarna att göra.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1249955
Ja såklart där verkar ju parkeringsbromsen på färdbromsbeläggen eller.


/M
av htchd2
#1249966
Ska man sikta på nån specifik märke? Ska man byta på alla hjul?
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1249974
Jag köper alltid på Volvo.
Som jag skrev innan så alltid byte per axel.



/M
av htchd2
#1250101
Med per axel menar du bägge bakre hjul eller båda främre?
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1250105
Ja alltid fram höger och vänster och samma bak då annars kan bilen dra snett när du bromsar.

Gäller både vid beläggbyte och skivbyte dock är det inte nödvändigt att byta skivor och belägg samtidigt om det inte är slitet.
Oken kan man byta ett om det det behövs.

/M

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]