...

Moderator: Moderatorer

#1249704
svergie2 skrev:För att undvika olyckan som illustreras I din bild Joel så lärde min trafikskola mig när jag tog körkortet I september att man ska gå ut och blockera det yttre körfältet. Se den blåa linjen. :)
Screenshot_20180514-075933_Photos.jpeg
Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Så fick jag också lära mig när jag tog körkort på 70-talet. Sedan ändras det hit och dit. Men jag gör fortfarande så. Det har än så länge inte gjort att jag krockat i en cirkulationsplats.
Sedan har försäkringsbolagen en "egen" tolkning, med förkärlek att ge bägge fordonen lika skuld när det krockas i en cirkulationsplats. Dom anser att man inte ska köra fortare än att du ska kunna stanna för att det är en högre risk i en cirkulationsplats. Det var något i den stilen en arbetskollega fick till svar när han körde enligt Joel 80' bild. Det blev 50-50 i skuldfrågan. Detta då enligt försäkringsbolaget!
#1249706
svergie2 skrev: mån 14 maj 2018, 08:00 För att undvika olyckan som illustreras I din bild Joel så lärde min trafikskola mig när jag tog körkortet I september att man ska gå ut och blockera det yttre körfältet. Se den blåa linjen. :) Screenshot_20180514-075933_Photos.jpeg

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Det blåa är också det jag lärt mig som korrekt körväg.

Att gena ut från inner är riskabelt men det händer att jag gör det också om det är glest på annan trafik. Smäller det i det fallet tror jag nog försäkringsbolaget skulle dela skulden.
Användarvisningsbild
av joel80
#1249741
Den blåa är rekommenderat just för att de som kommer och ska köra in inte lockas att köra in trots att dom har väjningsplikt. Men det är fullt lagligt att köra ut från vänster körfält till vänster efter cirkulationsplatsen. Ibland t.o.m nödvändigt om trafik i höger körfält också ska ut där (i många cirkulationsplatser kan de som kommer in från samma infart till höger om en också köra rakt fram... man får vara försiktig så det inte är nån som får för sig att köra vidare runt i högerfilen bara), eller om man ska vänster strax efter. Den som ska in i cirkulationsplatsen har väjningsplikt. Med en dashcam kan man troligen komma undan skuld om någon bryter mot väjningsplikten. (och man också kan visa att man inte körde onormalt fort eller nått.)
#1249822
SBergdahl skrev:På väg. På gångvägar etc finns inget skrivet.

Själv skiter jag i vilken sida andra går så länge det är en sida och inte mitt i. Går det redan folk på ena sidan kör jag samma (om det inte är en väg då), om inte vänster.
Ja, och detta är en väg. Liksom vägarna i Hagaparken. Tycker du att de på bilden går längs någon speciell sida?
Grejen med att gå till vänster är att man då kan gå flera i bredd, men när man SER att det kommer ett mötande fordon kan man maka åt sig. Blossen på bilden har ingen aning om någonting.
I morse passerade jag en tjej som sprang exakt i mitten på vägen....
#1250128
På tal om rondell, härligt när tom polisen struntar i att lämna företräde i tvåfilig rondell. Skulle svänga vänster och låg således I innerfil, polisen smög ut i ytterfilen jämsides mig. Kunde därför inte följa den blå linjen vilket resulterade att jag fick göra ett egentligen onödigt filbyte till höger väl ute ur rondellen

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk

#1250131
Själv så blev jag tokkapad av en TaxiSverige som tyckte det var vettigt att svänga höger från vänster körfält nät vi båda kör in i cirkulationsplatsen samtidigt och jag ska rakt fram. Önskar nästan att jag inte hade haft koll på hur illa han körde innan så jag inte hade varit så beredd.. :(

Håller på att tanka upp videoklipp på det!

Edit:
Videon
#1250145
joel80 skrev:Själv så blev jag tokkapad av en TaxiSverige som tyckte det var vettigt att svänga höger från vänster körfält nät vi båda kör in i cirkulationsplatsen samtidigt och jag ska rakt fram. Önskar nästan att jag inte hade haft koll på hur illa han körde innan så jag inte hade varit så beredd.. :(

Håller på att tanka upp videoklipp på det!

Edit:
Videon
Ja såg den nu på tvn, vilket stolpskott..

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk

#1250219
Jösses! :) Påminner om "UK Dashcam", de verkar ha en hel del problem att köra i rondell där

Själv satt jag och undrade om det man inte skulle strypa en idag på vägen hem, bara lite ;-)
Användarvisningsbild
av Robbi
#1250642
Mobiltelefon och karma

Idag skulle jag köra om en person på 70-väg som låg i typ 50. Jag tvekade då det vinglade lite. Bilen var en XC-90 så jag tänkte att det kan väl inte vara någon med mobil? Det finns ju handsfree tänkte jag. Jag började köra om och då såg jag att föraren hade en mobil i örat och precis vinglade bilen till så den prejade mig och jag fick tvärnita. Jag tutade till och bilen vinglade till och körde av vägen på höger körfält. Det gick bra, föraren fick stopp på bilen men låg halvvägs ner i diket.

Jag stannade och putte på så att hon kom upp igen, bilen hade fyrhjulsdrift så det gick hyfsat lätt. Ingen skada. Sen läxade jag upp henne angående mobilen och visade hur hon skulle koppla mobilen med infosystemet. Hennes jävla gubbe hade tyckt att det är onödigt då hon kör bilen så sällan.

Ja, vad säger man?
  • 1
  • 436
  • 437
  • 438
  • 439
  • 440
  • 543

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]