Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1249163
Behöver nya stötdämpare runt om på min S80 -07, den känns nästan lite obehaglig i högre hastigheter eller och vid undanmanövrar, samt att den blivit mer spårkänslig. När man ändå ska riva i framvagnen och behöver göra en hjulinställning funderar jag på att också byta länkarmarna. Bussningarna till bakre länkarmarna är bytta för inte allt för länge sen pga det klassiska rostproblemet, så det känns ju logiskt att fixa nytt gummi i framvagnen också när man ändå är och rotar där. Inte minst för att jag tänker mig att det inte gör körupplevelsen sämre (?) med cirka 15000 mil och 12 år på nacken.

1) Bilen har 4C. Min plan är att köpa begagnade kompletta fjäderben och dämpare från skroten men kostnaden uppgår ändå till cirka 13000 kr i bara delar. Jag funderar på att göra någon sorts "4C delete" och montera vanliga standard-dämpare och då kanske rentav köpa nytt istället. Jag har inte kollat så mycket på priserna ännu men jag ville bolla idén med er. Vet inte om jag är dumsnål eller ekonomisk? Jag brukar växla en del mellan comfort och sport vanligtvis och sport tycker jag bilen känns bäst i. Någon som har koll på om det finns någon sorts R-design eller sport/"Dynamic"-dämpare man skulle kunna montera? Från V70-sidan kanske? Gärna om någon med en R-design eller någon liknande modell kan kolla vad det står på typbeteckningsbrickan på era bilar.

2) Vad tror ni om länkarmar? En del av mig tänker det är smart att passa på när man får i princip nya länkarmar från en MY16 på skroten för 800 kr/st, så får man dels nya bussningar och nya spindelleder. De håller ju ändå inte för alltid tänker jag. Å andra sidan känns det drygt att göra ett redan dyrt jobb dyrare.
av Leopold
#1249168
Ett råd är att börja med att göra en ordentlig fyrhjulinställning om du inte vet med säkerhet att något är fel med dina dämpare och bussningar.

Jag har en kärra med nästan identisk spec som din inklusive miltal, enda skillnaden är att jag inte har 4C.

Upplevde det du beskriver, slingrig gång och ostabil, spårkänslig. Delvis tror jag det beror på dåliga/slitna däck (beställt en ny omgång som ska på i morrn) men förberedde detta hjulbyte med en kompetent fyrhjulsinställning.

Det blev en helt otrolig skillnad bara av detta kan jag säga! Spårkänsligheten och instabiliteten är helt borta i stort sett och det sista av perfektion räknar jag med att mina nya däck levererar.

Min hjulinställning var inte helt åt skogen men det var för litet toe-in både fram och bak. Fram justerades det upp från nedre ytterkant av intervallet till mitten, likadant i bak. Båda var "inom spec" men bara på vippen, nu ligger de som sagt i ett mittläge i specat intervall. Camber & Caster i stort sett oförändrat, "trust-vinkel" justerad till noll (var en liten smula off men inom spec). Jäklar vad detta lilla gjorde på körstabilitet, styrkänsla och till det facila priset av ca 800 kr på en kompetent firma *).
__
PS. *) En dylik firma kontrollerar alla bussningar och leder noggrannt innan kontroll & justering påbörjas, de testar även komponenter som aldrig kollas på besiktningen. Är det något fel så avbryter dom med instruktion om vad som behöver fixas innan fyrhjulsinställning kan genomföras.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1249172
Jag bytte fjädrar och dämpare på min 10år/18000milade xc60 i våras. Det blev som en ny bil. Ej 4C dock.

Jag skulle nog avvakta med länkarmar.
av Schmoyoho
#1249176
Har länge spekulerat kring att byta dämpare men då 4C-dämparna är så brutalt dyra har jag intalat mig själv, och hittills kanske också haft rätt, att jag kunnat vänta med det. Några anledningar till att det nog inte bör väntas längre, i mitt amatörtycke iallafall:
- Bakre dämparna läcker, fram har jag "hört" ska vara torra/fria från olja under damasken men ej kollat det ännu
- Bilen har i min ägo alltid känts väldigt oförlåtlig i vägskarvar och gupp oavsett inställning för 4C-chassit, gupp känns väldigt "hårda". I brist på något bättre att tillskriva detta tänker jag att det är dämparrelaterat, bara att den aktiva aspekten kunnat maskera det i högre hastigheter
- Bilen har på sistone känts löjligt gungig och svajig. Går till viss del att avhjälpa med läge sport men det är inte alltid jag vill använda det heller. Känns som att bilen kommer i självsvängning i farthinder ibland.
- Körde på E4:an en varm kväll för inte så länge sedan och fick ett ryck och trampade fullgas (tomt ute osv, då jag fått mothugg mot fortkörning förut). Jag körde en bit över de skyltade 100 km/h, jag vet inte hur fort i detta tillfälle men jag styrde eller bromsade på ett sånt sätt att bilen kändes riktigt obehaglig och instabil, lite som att man tappade kontrollen en bråkdel av en sekund. Och då blev det en säkerhetsfråga, så dämpare ligger högt i prioriteringsordningen.

Däcken sjunger på sista versen så det kanske är en faktor också, men jag vet inte om de kan förklara mer än att jag tycker den känts mer spårig än tidigare. Får jag fråga om det var någon särskild kompetent firma du anlitade för hjulinställning/inspektion, Leopold? Volvo brukar ta kring 1000 kr och då vet jag inte hur mycket inspektion det ingår före, men det kanske är praxis.

Martin: Du får gärna utveckla länkarmsbiten. "Blev som en ny bil" låter mycket lovande då något har känts fel med min S80 en tid utan att jag kunnat sätta fingret på vad, så jag hoppas att nya dämpare ska vara svaret.
av Leopold
#1249207
Firman: Dohini Däck i Växjö. De börjar och avslutar med en provkörning och inställningen tar ca en timme i normalfallet. Men givetvis, vet du redan nu - eller har anledning att misstänka - att dämparna är slut så byt dessa först.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1249369
Jag tror inte att bussningarna i länkarmen slits så vansinnigt mycket under 12 år. Så länge de ser fräscha ut skulle inte jag lägga tid och pengar på att byta dom. Men självklart, nytt är ju nytt men jag tror inte de kommer göra någon avgörande skillnad i upplevelsen.

Jag upplevde min XC60 lite som du, lite svajig i högre farter, lite lynnig liksom. Men efter dämparbytet blev den helt annorlunda, stabil i högre fart och den svänger in på ett helt annat sätt i kurvor. Innan var den liksom understyrd till att övergå till överstyrd på ett lite obehagligt sätt, nu är den mer konsekvent och växlar inte mellan under och överstyrdhet på samma oberäkneliga sätt.

Nu skall ju sägas att jag också bytte fjädrar och att orsaken till allt var att en fram och en bakfjäder saknade ett halvt varv. Huruvida de saknade varven och bytet av även fjädrar spelade någon roll här är ju omöjligt att veta men jag tror inte det var så avgörande. Jag upplevde bilen likadan innan fjädrarna gick av.
av Schmoyoho
#1249399
Växjö är väldans långt från mig men jag ska se mig om efter alternativ till Volvo för hjulinställningen iallafall.

Nä, jag tänker inte heller att bussningar eller spindelleder nödvändigtvis ska vara dåliga. Min tanke var att det kanske skulle vara smart att göra av bara farten, när man ändå river en massa i framvagnen och ändå behöver göra en hjulinställning. Om det ser inverkar positivt på hur bilen känns så är det ju förstås en bonus. Kanske är något som mekarna på Volvo har bättre koll på, av erfarenhet.

Någon som har någon tanke kring 4C vs icke? Det kanske är mer en smaksak än något annat egentligen, men hade varit intressant att få lite input på hur ni hade resonerat. 4C är ju en lyx men jag har aldrig varit missnöjd när jag kört andra P3:or som varit fräscha i chassit. Känns ju samtidigt ändå snålt att avinstallera en funktion jag ändå använder lite, men iofs inte behöver. Vet inte om det finns något incitament i att köpa nytt istället för bättre (?) begagnat från en MY16.
av Leopold
#1249516
Angående mina grejer med min bil: får säga att den nya hjulsatsen med den fina hjulinställningen blev fantastiskt bra! Kör nu med standard 225/50x17", Michelin Primacy 4, 98Y dvs "extra load". Inget fel att ha litet extrastyva däcksidor. Suveränt tysta jfr tidigare Pirelli P7, absolut noll spårkänslighet nu. Extremt lågt rullmotstånd och det märks.

Men... vad jag nu märker med väldig tydlighet är att jag behöver byta dämpare för att få kärran dit jag vill. Tydligt nu men det är slöja efter slöja som måste bort innan man förstår fullt ut. Kanske inte helt konstigt att det behövs bytas dämpare efter 15k mil.
__
PS. För att var mer tydlig. Finns en "studsighet" kvar, denna måste bort. Dvs att där man har ojämnheter så tenderar hjulupphängningen att självsvänga en smula och det är icke ok alls. Ingen Nivomat här, bara utslitna dämpare och det är relativt enkelt fixat skulle jag tro.

Vad rekommenderar ni Volvo S80-proffs? Bilstein 6 eller kan man komma billigare undan om man önskar fast konsistent fjädringsbeteeende? Bak är ju enkelt bytt får se hur jag gör fram.
av Joakim6945
#1249885
Schmoyoho skrev: tor 10 maj 2018, 23:08 Behöver nya stötdämpare runt om på min S80 -07, den känns nästan lite obehaglig i högre hastigheter eller och vid undanmanövrar, samt att den blivit mer spårkänslig. När man ändå ska riva i framvagnen och behöver göra en hjulinställning funderar jag på att också byta länkarmarna. Bussningarna till bakre länkarmarna är bytta för inte allt för länge sen pga det klassiska rostproblemet, så det känns ju logiskt att fixa nytt gummi i framvagnen också när man ändå är och rotar där. Inte minst för att jag tänker mig att det inte gör körupplevelsen sämre (?) med cirka 15000 mil och 12 år på nacken.

1) Bilen har 4C. Min plan är att köpa begagnade kompletta fjäderben och dämpare från skroten men kostnaden uppgår ändå till cirka 13000 kr i bara delar. Jag funderar på att göra någon sorts "4C delete" och montera vanliga standard-dämpare och då kanske rentav köpa nytt istället. Jag har inte kollat så mycket på priserna ännu men jag ville bolla idén med er. Vet inte om jag är dumsnål eller ekonomisk? Jag brukar växla en del mellan comfort och sport vanligtvis och sport tycker jag bilen känns bäst i. Någon som har koll på om det finns någon sorts R-design eller sport/"Dynamic"-dämpare man skulle kunna montera? Från V70-sidan kanske? Gärna om någon med en R-design eller någon liknande modell kan kolla vad det står på typbeteckningsbrickan på era bilar.

2) Vad tror ni om länkarmar? En del av mig tänker det är smart att passa på när man får i princip nya länkarmar från en MY16 på skroten för 800 kr/st, så får man dels nya bussningar och nya spindelleder. De håller ju ändå inte för alltid tänker jag. Å andra sidan känns det drygt att göra ett redan dyrt jobb dyrare.
Jag rekommenderar Bilstein B6's på alla 4. Jag rekommenderar även en IPD Swaybar back och IPD HD endlinks på alla 4 också. Jag gjorde detta i somras och bilen är klistrad som en go-cart på väge. Lite stötigare blev det men blev betydligt mycket sportigare. Rekommenderas!

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]