Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1248754
Lite måste man engagera sig själv tycker jag, det handlar ju om ens eget liv liksom.
Själv har jag tagit mej friheten att gå i pension vid 61 års ålder för att jag har fixat den möjligheten själv.
#1248816
Finns ju pensionärer som inte har mer än 5000 - 6000 i månaden.Det nya fattigsverige som man pratar om samtidigt som man tar emot mängder med nya invånare från andra länder.Då finns det pengar helt plötsligt.Rena dårhuset bland de som styr och ställer där dom ibland triumfartat påtalar att pensionen minsann ska höjas med någon hundralapp, ha ha ... sicka stollar.
#1248879
Ha ha. "Alla" (lite överdrivet) på jobbet har bokat in tid på banken på fredag. Det är ju en vardag och vi är lediga och har tid.
Flera hade ju noll koll på sin pension. Jäkla konstigt, frågar de inte heller vad de får i lön heller när de anställs?

Ja, några fattigpensionärer har nog haft otur. Det måste man ha hjärta med.
Men nej för de flesta, har man aldrig kollat och varit aktiv runt sin pension eller frågat banken och så då får man fasen ta smällen också. Vilka skitstövlar till politiker som gör politik av Fattigpensionärer. Nästa gång är det synd om de som har slarvat igenom skolan och struntat i att jobba, så skall de också pengar på något sätt.
#1249067
Det jag kan få genom pensionssystemet ser jag som bonus, annars sparar jag själv. Enligt det röda kuvertet ska jag ju jobba till efter 70 för att få ut samma pension som de som fyller 65 idag (är född på åttiotalet). Min fru är dessutom några år äldre än mig så då är ju hon närmare 80 innan vi får vara pensionärer rullsammans. Nej jag har inget förtroende för pensionssystemet och jag är nog inte ensam i min generation tyvärr...
#1249075
SRT skrev: tis 08 maj 2018, 22:01 Finns ju pensionärer som inte har mer än 5000 - 6000 i månaden.Det nya fattigsverige som man pratar om samtidigt som man tar emot mängder med nya invånare från andra länder.Då finns det pengar helt plötsligt.Rena dårhuset bland de som styr och ställer där dom ibland triumfartat påtalar att pensionen minsann ska höjas med någon hundralapp, ha ha ... sicka stollar.
Det är lätt att kolla från skattekollen.se var dina skattepengar går,du kanske blir förvånade hur lite pengar kostar invandringen.
Sen kan du utforska vidare hur mycket skattepengar suger de privata aktiebolaget som nuförtiden sköter stor delar av vår skolväsendet och välfärden.
Tips, sök ägarna till de företagen och titta vilken rikedom de har skaffat under senaste tiden ,allt med våra skattepengar.
#1249083
Jag kommer att gå i pension den sista Maj och är då 61 år och 6 månader. Jag tycker att alla har ett ansvar att besöka hemsidan www.minpension. Där kan man se hur mycket man får i pension. Man ser även de tjänstepensioner man har. Man kan sedan beräkna under hur lång tid man vill ta ut olika tjänstepensioner mm. Det tycker jag alla ska göra, man behöver inte besöka någon bank. Men jag kan hålla med om att det är lite av en djungel hur man ska lägga upp det hela. Jag har arbetat i 42 år inom statligt verk. Jag har gjort upplägget att jag mellan 61-65 får ut 30000 netto och min fru får ut 25 000 netto under denna period. Man kan se att kvinnorna får sämre pension pga att de har varit hemma mera med barn. Mellan 65 till 70 års ålder får vi ut ca 45 000 tillsammans. Vid 70 års ålder är det dax att sälja villan för då får vi endast ut 30 000 tillsammans. Men det viktigaste är hälsan och att hinna göra saker innan man inte orkar av olika anledningar.

Sedan vill jag bara säga att visst kostar invandringen. Har vi bestämt att ha den invandring vi har så måste vi ge dem bostäder och mat. Sedan utbildning. Dock faller många yngre in i gängkriminalitet ( lyssna på nyheter om alla bråka i mellanstora städer mellan gäng, oftas mellan gäng med olika invandrarbakgrund) men jag kan även hålla med om att mycke skattepengar har försvunnit i dessa privata bolag då det gäller utbildning och vård.
#1249267
Att jag kan sluta vid 61 beror mycket på att jag har sparat i en privat pensionsförsäkring men det var så bra att staten tog bort den möjligheten för folk för då kunde många sluta tidigare än 65 och staten vill att folk ska jobba så länge som möjligt. Den allmänna pensionen tar jag ut vid 65 och den är på 14 000 netto. Så jag är ingen högavlönad utan hade en slutlön på ca 40 000 men har planerat. Så mellan 61 och 65 tar jag ut SPV och maximerar den till 65 samt att jag tar ut på min privata pensionsförsäkring och landar då på 30 000 netto.

Som backup vid 70 års ålder så har jag en del preferensaktier som ger en utdelning på 18 000 netto i månaden. Har tagit lån på huset till en ränta på ca 1,4 och preferensaktier ger mellan 7-9 procent men amorterar så klart på lånen. Så jag tycker att alla har ett eget ansvar att planera sin pension för lita inte på att staten fixar det åt dig. Jag planerade och sedan får man se hur det blir för det vet man aldrig men inte fel att ha en plan. :-D

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]