Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Michaeljakobsen
#1238452
Havde problemet på min v40 d2
Virkede ikke på 3 veckor, min Volvo handlar have haft flere, alle døre fungerede efter 5-10 træk i døren og smøring af låsen der efter alle døre funker stadig. Min også :D
av Supes
#1239551
NicklasP skrev:
Supes skrev:
NicklasP skrev:Pratade med Borås Bil här i Borås angående samma problem som ni andra haft här.
Jag hänvisade till QB:n som postats tidigare här i tråden och fick besked att denna gick ut i början av 2018.
Kalla handen totalt och fick en offert på 6100kr istället för att fixa dörrarna och ingen vilja att mötas halvvägs eller erbjuda good will.

Han sa att det är fukt som kryper in och fryser dörrsidorna vilket gör att dom sedan inte går att öppna.
Tydligt fabrikationsfel alltså och inget man som konsument har orsakat.

Känns ju rejält pissigt att man ska behöva pröjsa 6100kr för att kunna öppna dörrarna i sin bil.
Be dom dra åt helvete! Vet att det är långt du kan ju kolla med Bil Nilsson här i Alingsås, de är duktiga och ärliga.
Var faktiskt på Bil Nilsson jag köpte bilen. 2 månader efter att garantin gick ut så började detta felet samt att parkeringsvärmaren la av.
Hörde mig av till dom men även dom har sagt att det inte är mkt att göra åt och erbjöd ingen good will eller vilja att hjälpa till.
Helt jävla löjligt... men jag var på som fan och påpekade att det fanns QB och att det är Volvos fel från början. Dörrarna fungerar nu iaf, nu har jag dock ett annat problem.. ratten låter skumt när man står stilla och vrider eller när man smygkör på parkeringen.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1239622
Stor humor. Kollega hade lånebil medan hans bränslevärmare fixades.

Därrarna gick inte öppna utifrån. De öppnade innifrån. Och sen gick inte de att stänga. Så blev assistans till bilfirman och ny lånebil...
Den stora humorn är väl att familjens V40 har fått alla lås utbytta på samma firma bara för några veckor sen.
av NicklasP
#1248490
Tänkte bara uppdatera här.
Vänsterbak gick varken att öppna innifrån eller utifrån. Nu när värmen kommit så funkar den felfritt igen.

Höget bak går fortfarande dock bara att öppna innifrån.

Så alla med problem, det kan släppa när värmen kommer ( om man har tur )
av Ovlovv
#1272708
Snart kommer kylan igen och därmed kommer antagligen problemet komma tillbaka på min V40
Finns det något man kan göra som förebygger, typ plocka bort dörrsidan för att smörja låsen eller är det ett mycket stort och komplicerat jobb? Finns det instruktioner för att öppna upp dörrsidan och komma åt låset?
Känner att det inte är värt att kosta på ett verkstadsbesök på 7000 kr..
av LOUI
#1283144
Kan någon vänligen förklara var är QBn för nåt ? Har haft samma problem med min V40 D3 my15. för en vecka sen låste den högre bakdörren sig och sen dess vägrar den att öppnas.
Funderar om att jag ska vänta tills det blir varmt eller jag ska åka till verkstaden. Synd att det uppstod precis när jag tänkte sälja bilen.
av john.h
#1284563
Samma visa den här vintern.
Hade en förhoppning om att bilen magiskt hade lagat sig själv under sommaren, men icke.
-1 räckte för att båda bakdörrarna skulle börja krångla...
Användarvisningsbild
av Dex
#1284652
Det är för dålig eller obefintlig smörjning av låsen från fabrik antagligen.(företaget sparar pengar på det)
Då hjälper inte det att byta till nya lås som inte är smorda de heller.
Detta gör att dörrarnas lås krånglar när kondens och fukt fryser.
Tror inte det är svårare än så.
Så smörj upp låsen så tror jag dörrarna fungerar felfritt på de flesta bilarna oavsett modell.
Glöm ej bakluckan.
Om bilen är nytvättad och skickas ut i minusgrader för då är det silikonstift för listerna som gäller.
Mina lås fungerar perfekt.
av III
#1284688
Skulle rekommendera låsolja med grafit eller liknande. Rikliga mängder. Kanske blås in de i låset med tryckluft.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 14

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]