Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dea944t
Har i två års tid haft ett irriterande ganska kraftigt knakande ljud från framvagnen. Främst när jag kör över gupp och ojämnheter i låg hastighet, i högre hastighet hörs det i princip aldrig.
Från början var det främst på höger sida men nu är det ibland även vänster sida
Under den hör tiden har bilen gått igenom två besiktningar där jag bett dom "skaka" och kolla bussningar extra noga men allt har varit OK. Samma sak på senaste servicen där dom inte hittade nått.
Har själv hissat upp ett antal gånger och letat glapp men inte hittat nått, ett problem kan vara att jag hissat en sida i taget vilket belastar krängningshämmaren så är det den märks inte det.

Senaste tiden har det låtit lite mera och jag har fått nog... är inte sugen på att lämna in i blindo (brukar bli dyrt) så nu ska jag hissa hela framvagnen och gå igenom riktigt noga men jag behöver lite tips vad jag ska leta efter.
Den har gått 18000 mil så de flesta bussningar ser ju ganska skabbiga ut, t.ex. är det en hel del sprickor i inre bakre länkarmsbussningen men vid service sa dom att detta inte skulle ge dessa symptom och om det blev glapp där skulle det bli nedslag i besiktningen.
Själv misstänker jag krängningshämmarbussningarna men tips skulle uppskattas!

/Dea
Användarvisningsbild
av jiha1968
Det är inte något att fundera på, byt del 5, 6, 32 och 34/35 (om din bil inte har 32 och 34/35, så blir framvagnen oavsett tystare med dom på, trädgårdsslang är ett budgetalternativ till 34/35...)
Bild

5: 30714968
6: 30683637 (inte Biltemas!)
32: 30666314
34: 31329206
(eller 35 om bilen alt har denna heltäckande varianten innan: 30666315)

Självklart flera saker som ger oljud i framvagnen, men dessa delar är konsumtionsvara på P2-bilarna.
Krängningshämmarbussningarna kan du utesluta med att ta bort båda "hundbenen" (stabilisatorstag) och testa hur framvagnen låter utan dessa, men kör endast i låg hastighet...!
Användarvisningsbild
av jiha1968
Kände du skillnaden på vikten av din gamla och nya?
(om dina gamla var av OK kvalitet då, och om Biltemas är lika lätta som tidigare)

Det är ingen direkt fel på Biltemas variant, men det är svårt att tro att det kommer att fungera särskild länge med sådana lätta material, det är mycket vikt/påfrestande, och kollar man dom bättre varianterna så är alla konstruerad med mycket tyngre material. Även om Titan har liten vikt , tror jag nog inte...
Men Biltemas är hoppeligen inte så dåliga att dom ger problem som nyinstallerade.
Jag försöker välja delar så jag inte behöver göra jobbet två gånger, inte alltid framgångsrikt men...

Om du fortfarande har oljud, har du isolatorer på fjädern, och monterade du ny fjäderbenslagring?
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
av 2ägaren
Fjäderbenslagring byttes, men hade ingen del 32. Fjädern ligger direkt i 6an sen den direkt mot fjäderbenslagringen. Fel? Anledningen jag frågar var att biltemas verkade vara lite för liten, fjädern la sig inte fint i spåret på insidan.
Användarvisningsbild
av jiha1968
del 32 är inte den viktigaste, men 34 är... (eller 40-50cm med trädgårdsslang nere på fjädern, kan fungera mycket bra)
Sällan fjädern vill gå fint i spåret vid monteringen, men fjädern ändrar ju form vid viktbelastning, och går fint i spåret då.

Volvos egen lastgaller passar bara till andra rade[…]

Volvo car UX

Kan de inte bara skicka ut den nu haha. Vet ej om […]

XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8[…]

Fick sålt mina gamla 18" igår, sa[…]