Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1246688

Xanthopteryx skrev:Elavbrott Kista? Minns ni?
Gudrun?
Elransonering finns som strategi redan. Det blir problem ibland vid vissa toppar.
El är känsligt. Mycket känsligt.

Solstormar, tekniska fel, itattacker, väder,...
Hur menar du att bensin och dieselpumpar funkar bättre när det inte finns ström?

Bensin och dieselpumpar behöver förutom el, även ständiga leveranser från tung trafik. I "katastroflägen" är det inte alltid så lätt. Så fort elen är tillbaka, eller om du kan producera din egen el, kan du köra elbilar. För bränsle som pumpas behövs det också ofta kontinuerligt levereras till mackarna innan allt funkar som vanligt.

Här i Sverige är det ändå rätt ovanligt så man behöver inte vara så orolig för att katastrofer ska slå ut bränsleleveranser. Men kolla t.ex på USA förra året och de problem man fick i Florida när det skulle evakueras. De flesta mackar fick slut på soppa och ingen mer kunde levereras så nära inpå orkanen. Elen och snabbladdarna funkade däremot att "tanka" vid ända tills stormen var rakt över dem och slog ut elen. Vid den tiden hade de flesta mackarna haft slut väldigt länge.
av Xanthopteryx
#1246781
Att driva pumpar kräver inga enorma effekter och sannolikheten för att det skall fungera vid leveransproblem avseende ström är avsevärt högre än att kunna drifta hundratusentals elbilar.
Dessutom går det att få till reservkraft på de mest kritiska platserna.

Strömavbrott händer, som sagt i Kista i tre dygn.
Eller som i Kanada när 50 miljoner drabbades för ett antal år sedan.
Eller som sagt, som Gudrun. Hur gör du där? I värsta fall kan alltid någon hämta några dunkar bränsle från annan ort och så slangar du i det och har att ta dig fram.

Hur gör du vid elransonering? När du får begränsningar antingen i effekt eller att man helt enkelt kopplar bort delar av områden under vissa perioder?

Skillnaden på elbrist och bränslebrist på macken är att om elen är borta så är du rökt.
Är bränslet slut så finns det alternativa lösningar såsom avsedda tankställen (likt man gör med färskvatten vid problem med detta), dunkar och fat e.t.c. Det tog sex veckor innan alla fått tillbaka strömmen.
Det är inget svårt för dig att ha 100 liter bensin hemma i bostaden - reglerna tillåter detta och det är lätt att förvara.
Dessutom kan du få förvara eldningsolja eller diesel - 10 kubikmeter - men detta får inte vara inne i bostaden. Detta också utan några tillstånd.
Hur har du detta motsvarande för el?

Jag kan lätt tänka mig, om jag bodde så till (vi är inte där än men jobbar på det) att ha en tunna hemma som man kan beställa hem diesel till. Det är aldrig fel. Likaså är det bra med ett litet reservkraftverk samt egen brunn med tillgång till vatten.
Vi är alldeles för sårbara och har verkligen noll reserver tyvärr.

Skulle du vilja lita på en batteridriven ambulans? Krisen slår till, ambulansen står då det inte finns ström...
Användarvisningsbild
av SvenB
#1246801
Xanthopteryx skrev: tor 26 apr 2018, 19:38
Skulle du vilja lita på en batteridriven ambulans? Krisen slår till, ambulansen står då det inte finns ström...
Eller batteridriven brandkår. Jag tror ingen, nu levande människa, kommer uppleva detta, om det någonsin kommer inträffa.
Användarvisningsbild
av joel80
#1246805
Eldriven polis finns redan, eldrivna tunga lastbilar finns och t.o.m Volvo börjar leverera sånna i år. Man får dö rätt snart om man inte ska se eldrift på alla positioner som finns. Även eldrift av reguljärflyg är på gång.

Jag kan som sagt med ett litet solcellssystem producera ca 200mil med elbil redan i Mars. Den här månaden har det producerats el för ca 300 mil.. Och ännu är det ett antal dagar kvar.

Med vehicle to grid som redan finns i alla Nissans elbilar kan du även använda bilen som lagring av energi för t.ex hushållet. Så vid en storm och ett långt elavbrott kan du hålla husets viktigaste grejer igång i flera dygn bara på bilens batteri.

Sen är det ju ingen som hindrar dig från att som nödlösning bunkra upp med några dunkar HVO (eller diesel om du hellre vill det) och ett elverk om du gärna vill bränna nått i en ice-motor när det är elavbrott.

Sårbarheten vid katastrof minskar klart med elbilar och icke centraliserad strömproduktion.

Kan man också få till skapligt omfattande inhemsk produktion av biodrivmedel står vi än bättre rustade för kris. Att fortsätta förlita sig på att oljan ska fortsätta flöda måste vara det absolut sämsta om man eftersträvar mindre sårbarhet.
av Xanthopteryx
#1246815
Det finns ingen storskalig användning av vare sig polisbilar eller lastbilar. Allt är på teststadiet och inget recolutionerande lär hända på bra många år där.
Eldrivna flygplan för kommerciell drift ligger garanterat årtionden fram i tiden.

Hur producerar du elen i december och januari? När snön ligger tjock på mark och panel? Och hur bra laddar du din bil på natten när den är hemma och inte på jobbet som den ofta är på dagen?

VtG kräver dels att du har mycket ström i din bil - normalt vill man inte ha över 80% om man verkligen inte måste.
Dessutom vill du inte dra ner, helst inte under 20. Så då har du 60 kvar.
En värstingnissan har 40 kWh. Alltså kan du då i realiteten använda låt säga i bästa normala nödfall 30 av dessa.
Sedan har vi förluster i omvandlingen så mer än 25 lär vi inte få ut, snällt räknat nu!
Du måste bygga om ditt hus för att inte alla onödiga prylar skall förbruka upp detta batteri, vilket går synnerligen fort då bara hushållselen i en normal villa ligger på cirka 20 kWh per dygn. Sedan tillkommer värme och varmvatten. Men visst kan du sedan hålla kylen och frysen igång ett tag och mikron kan du ju använda också men du kan ju inte ta dig någonstans då eftersom bilen sitter fast och den dräneras på el så händer något är du då körd.
I realiteten kommer det där mer att kunna användas för att kapa eltopparna när man väl har el.

Ett tips: Testa att dra huvudströmmen 1 januari och se hur långt du klarar dig på dina solpaneler. Låtsas du att hela samhället med omnejd är strömlösa så att sticka och ladda på laddstationen några km bort går inte. Klara av dina viktiga resor med enbart elbil. Tänk dig dessutom att strömmen går när du precis kommit hem på nyårsnatten och du har 20% kvar i batteriet. Det är minus 20 grader så batteri och bil blir avkylda synnerligen effektivt. SOm tur är har du brasvärme inne åtminstone så du kan hålla dig över nollan i något rum.

Det kan räcka med att du kommer hem på kvällen med låt säga 5 mil kvar i bilen och du tänkt ladda till du skall till jobbet nästa morgon, 7 mil bort.
Strömmen har gått och är borta under natten.

Hur gör du?
Användarvisningsbild
av Derank
#1246823
Malmstroem skrev:Slutsatsen verkar vara att de flesta tycker att du törs köpa en diesel om du vill ha en. Dieselandelen av sålda bilar har minskat, men verkar ha planat ut på ca 40%. Supermiljöbilar utgör 7%. Se nedan för mer detaljer:
http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... fortsatter

Vägtrafiken bidrar med i storleksordningen 65 miljarder till statskassan. Om nu "alla" skulle välja elbilar istället så skulle den intäkten minska radikalt.

För att den ekvationen ska gå ihop behövs andra skatter höjas, eller några bidrag minska. Det är inte så lätt att få in mer pengar till staten på ett hållbart sätt. Vi har redan skattenivåer som är direkt skadliga. Det är svårt att höja inkomstskatten ytterligare, och det blir rätt livat om någon föreslår minskade barnbidrag...

Min gissning är att om/när elbilar blivit populära så kommer de också att beskattas för att täcka upp de förlorade intäkterna. De som tror att det även fortsättningsvis kommer att gå att köra en elbil för 2 kr milen får gärna meddela vilka andra skatter som ska höjas, alternativt vilka bidrag som ska sänkas. Gärna på ett realistiskt sätt, för staten behöver sina pengar. ;-)
Självklart kommer det att beskattas. Det Kommer inte gå att köra för några kronor milen. Det förstår alla. Och gör man inte det har man knte varit med tillräckligt länge.



Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av joel80
#1246873
Xanthopteryx skrev:Det finns ingen storskalig användning av vare sig polisbilar eller lastbilar. Allt är på teststadiet och inget recolutionerande lär hända på bra många år där.
Eldrivna flygplan för kommerciell drift ligger garanterat årtionden fram i tiden.
N var det mer som svar på om någon levande människa kommer få uppleva det. Polis kan man redan "uppleva" menar jag. Och jag tror vi kommer att få se både eldrivna brandbilar samt brandbilar drivna med andra drivmedel så pass snart att de flesta av oss i alla fall lever.
Om jag inte dör i förtid lever jag många årtionden och tror också jag kommer se reguljärflyg som är eldrivna.
Xanthopteryx skrev:
Hur producerar du elen i december och januari? När snön ligger tjock på mark och panel? Och hur bra laddar du din bil på natten när den är hemma och inte på jobbet som den ofta är på dagen?
Från Mars - Oktober har mitt lilla system tillräckligt med sol för allt åkande. Där skulle det räcka med ett batteri typ TeslaWall (finns andra som börjar sälja hemmabatterier nu.. bl.a IKEA) för att sprida ut produktion och konsumtion. Skulle jag behöva säkra upp för nov-feb behöver jag nån form av reservkraft. Diesel/HVO eller en bränslecell och vätgas.

Xanthopteryx skrev: VtG kräver dels att du har mycket ström i din bil - normalt vill man inte ha över 80% om man verkligen inte måste.
Dessutom vill du inte dra ner, helst inte under 20. Så då har du 60 kvar.
En värstingnissan har 40 kWh. Alltså kan du då i realiteten använda låt säga i bästa normala nödfall 30 av dessa.
Sedan har vi förluster i omvandlingen så mer än 25 lär vi inte få ut, snällt räknat nu!
Du måste bygga om ditt hus för att inte alla onödiga prylar skall förbruka upp detta batteri, vilket går synnerligen fort då bara hushållselen i en normal villa ligger på cirka 20 kWh per dygn. Sedan tillkommer värme och varmvatten. Men visst kan du sedan hålla kylen och frysen igång ett tag och mikron kan du ju använda också men du kan ju inte ta dig någonstans då eftersom bilen sitter fast och den dräneras på el så händer något är du då körd.
Stänger jag av värmen och eldar istället drar mitt hus inte så många kwh per dygn. Ett par dygn klarar jag mig lätt på 20kwh isåfall. Det handlar om att i krissituation kunna lagra och laga mat, värma upp vatten och ha lite belysning samt kunna ladda telefoner e.t.c.
Xanthopteryx skrev: I realiteten kommer det där mer att kunna användas för att kapa eltopparna när man väl har el.
Primärt så kommer V2G användas så ja, men jag har sett exempel på hur folk använt sin Nissan som reservkraft under långa stromavbrott. Billigt och enkelt:

Xanthopteryx skrev: Ett tips: Testa att dra huvudströmmen 1 januari och se hur långt du klarar dig på dina solpaneler. Låtsas du att hela samhället med omnejd är strömlösa så att sticka och ladda på laddstationen några km bort går inte. Klara av dina viktiga resor med enbart elbil. Tänk dig dessutom att strömmen går när du precis kommit hem på nyårsnatten och du har 20% kvar i batteriet. Det är minus 20 grader så batteri och bil blir avkylda synnerligen effektivt. SOm tur är har du brasvärme inne åtminstone så du kan hålla dig över nollan i något rum.
Men snälla du.. jag har aldrig hävdat att jag är helt oberoende av elnätet. Däremot blir samhället mindre känsligt med tspridd elproduktion och elbilar. Min kamin ger värme på ca 6kw så varmt kan jag ha i ett par rum. Dom längst ut får man stänga dörrarna till. Laga mat kan jag göra dels på kaminen men även via gasolplatta jag har.

Du får ju precis samma problem fast lite värre om du har en bil som går på diesel, har lite kvar i tanken och får ett strömavbrott i -20. Hade du tänkt värma huset genom att låta bilen stå på tomgång i hallen? Macken en bit bort funkar inte då elen är borta där också. Hur många mackar tror du har reservkraft för pumparna?

Min poäng är inte att man är helt oberoende med elbil, men att sårbarheten minskar lite mot för att vara beroende av olja.
Xanthopteryx skrev: Det kan räcka med att du kommer hem på kvällen med låt säga 5 mil kvar i bilen och du tänkt ladda till du skall till jobbet nästa morgon, 7 mil bort.
Strömmen har gått och är borta under natten.
Hur gör du?
Är det så stort strömavbrott att det även är det på jobbet får man andra prioriteringar än att åka till jobbet på morgonen. Mitt jobb funkar ändå inte utan ström. Skulle det inte vara under vintermånaderna kunde jag kanske ladda upp under morgonen då solen gått upp.

Du är inne och petar i en massa smådetaljer som inte alls har med tråden att göra. Problem man har även om man åker ICE-bil och får strömavbrott i -20.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1246875
joel80 skrev: tor 26 apr 2018, 23:22 Eldriven polis finns redan, eldrivna tunga lastbilar finns och t.o.m Volvo börjar leverera sånna i år. Man får dö rätt snart om man inte ska se eldrift på alla positioner som finns.
Nu skrev jag inte el-driven brandkår, utan batteridriven. Att man provar eldrivet på lastbilar vet jag, men hur stora batterier behövs för att säkerställa att de inte tar slut under en släckinsats? Jag respekterar din övertygelse att batteridrivet kommer bli det enda saliggörande i framtiden, men jag är inte lika övertygad.
Användarvisningsbild
av joel80
#1246880
Sven, jag har många gånger sagt att jag tror på att vi kommer att ha flera olika drivmedel även i framtiden.
Jag tror el och batterier blir vanligast p.g.a billigast och smidigast lösning, men ser att det är fullt möjligt att andra tekniker också har sin plats i fordonsparken framöver.

Men funkar el för långfärdsbussar och långtradare med körsträcka på 80 mil så bör brandkåren i städerna lätt kunna ha en viss del av sina fordon eldrivna (med batterier) i framtiden.

Användarvisningsbild
av SvenB
#1246882
joel80 skrev: fre 27 apr 2018, 09:49 Sven, jag har många gånger sagt att jag tror på att vi kommer att ha flera olika drivmedel även i framtiden.
Jag måste ha missat det. :crying:
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 21

Jag har hittat artikelnumret, 6841206. Men den fin[…]

Spärra lådan A-traktor

Hejsan, Vi bygger om en 5cyl bensinare till trakto[…]

Backkamera problem

Har inte en aning om vad för typ av kamera el[…]

Inte något svar på din fråga, me[…]