Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
#1246753
Jag är dålig på att komma ihåg drömmar, men ibland händer det och då mest för att temat i drömmarna är återkommande. Inte helt sällan figurerar det en bil i drömmen. Det finns tre återkommande saker jag drömmer när det handlar om bilar. Det ena temat är att jag helt enkelt inte hittar bilen. Jag har parkerat den någonstans och stuckit iväg och för att göra ett ärende och när jag kommit tillbaka så har jag glömt vart jag parkerat bilen. I drömmen vandrar jag gata upp och gata ned för att finna den. Platserna ser annorlunda ut jämfört med när jag parkerade bilen. Det kan ha blivit natt eller så har något annat ändrat sig som gör att jag inte riktigt känner igen mig. I natt letade jag efter en röd Volvo 440 och som jag ägde för en herrans massa år sedan. Just denna bil brukar figurera i mina drömmar. Ibland har jag drömt att jag haft kvar den trots att jag bytt bil flera gånger sedan dess. Under sökandet efter bilen så tror jag att jag hittat den men det visar sig alltid vara en annan bil. I vissa fall hittar jag bilen och i andra fall så har jag börjat drömma något annat och glömt hur det slutade.

Ett annat återkommande tema är att jag klantar till mig med bilen. Det kan handla om att jag försöker få sladd på den och lyckas och sedan inte reder ut situationen eller att jag kör vårdslöst och kör in i något. Jag brukar alltid känna mig lite illa till mods i dessa drömmar. Ibland har jag kört ned i djupa potthål med bilen eller så har jag kört för fort över gupp så att jag flugit flera meter upp i luften och sedan landat med ett brak. Jag har riktigt kunnat känna hur jag spänt mig innan smällen. I verkligheten kör jag som en pensionerad präst och på något vis så brukar jag, när det känns som värst i drömmen, att inse att det bara är en dröm och att min bil i verkligheten står oskadd i garaget.

Ett tredje tema är att jag kör omkring i en finare bil än vad jag har i verkligheten men att det alltid är något märkligt med den. Ibland måste jag sitta i baksätet för att köra bilen, ibland är ratten placerad i taket så att körställningen blir helt åt skogen. Någon gång har ratten suttit på fel sida eller att man måste stå upp för att köra den.

Brukar ni drömma om bilar och vad drömmer ni då?
#1246772
Kul tråd :) När jag var 18 med nytaget körkort hade mina föräldrar väldigt olika åsikter om vilka bilar i hushållet jag skulle få beblanda mig med. Den ena fick jag fria tyglar med, den andra skulle jag ogärna titta på i onödan. I åtminstone något år hade jag återkommande drömmar där jag krockade någon av bilarna, allt från dikeskörning till upphinningsolyckor, you name it. För min egen del kändes det aldrig som att det var särskilt laddat med vilken bil jag körde, men av drömmarna att döma så var det säkert lite undermedvetet laddat.

Tror jag kört ner min S80 i samma dike två gånger också. Gemensamt för mina drömolyckor är att jag brukar kliva ur bilen och förfärat tänkt för mig själv "åh nej, det här är gången det INTE var en dröm", vilket det alltid varit. När jag väl var med om en mindre olycka där jag körde på en parkerad bil så blev följden att de första fem minuterna var totalt overkliga och jag var HELT övertygad om att jag när som helst skulle vakna samtidigt som jag var rejält tagen av situationen (helt ofarlig olycka dock)
av llesrof
#1246802
Schyst historia. Det där med att inte veta om man drömmer eller om man befinner sig i verkligheten kan vara jobbigt. Tanken slår mig då och då om jag vaknar på natten och behöver slå en båge och står där och svajar av trötthet.
#1246813
Kanske ska förtydliga att jag aldrig tappade verklighetsuppfattningen, så fullt ut psykotiskt var det verkligen inte :) Men det kändes väldigt overkligt och jag hoppades innerligt att jag skulle vakna vilken sekund som helst efter alla drömmarna om krockar jag haft. Men jag förstår vad du menar, i gränslandet till vakenhet kan mycket hända.
#1246817
Jag köpte på 80-talet en fabriksny bil. Efter leveransen dök det upp en massa problem med bilen. Vi kom inte överens, kan man lugnt säga.
En natt natt satte jag eld på handlarens lokaler som brann ner till grunden. På morgonen när jag vaknade så var jag inte säker på att det "bara" varit en dröm. Det kändes så fruktansvärt verkligt att jag var osäker på om jag varit ute på natten och tänt på lokalen. När jag skulle köra till jobbet var jag tvungen att ta en omväg för att se om stället stod kvar, vilket det gjorde. :-D
Användarvisningsbild
av SRT
#1246913
llesrof skrev:Schyst historia. Det där med att inte veta om man drömmer eller om man befinner sig i verkligheten kan vara jobbigt. Tanken slår mig då och då om jag vaknar på natten och behöver slå en båge och står där och svajar av trötthet.
Får mig att tänka på lillbrossan som tyvärr inte lever längre men som ibland gick upp i sömnen och drog ut en skrivbordslåda för att slå en sjua i denna.Var ju mindre lyckat om man säger som så. :-)
av Storfot
#1246926
Jag brukar drömma att bilen framför mig har stannat. Jag upptäcker det lite sent och bromsar, men bromsarna tar dåligt så att jag precis kör in i bilen framför med låg fart. Där tar drömmen alltid slut av någon anledning.
av llesrof
#1247128
Det är sällan det händer några allvarliga saker. Det är mest plåtskador och det där att detta-hade-inte-hänt-om-jag-tänkt-mig-för och som man/jag hade könt mig dim över om det hänt på riktigt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1247155
Fascinerande... Jag drömmer sällan om sådana saker om bilar. Mina bil-drömmar brukar mer vara riktade mot specifika projekt/byggen jag skulle vilja genomföra, eller en riktig skitbil som köptes/införskaffades just för att det var sån skit, som man grisar runt med på grusvägas eller liknande :P

Men det har även förekommit mindre roliga drömmar, dock inget jag kommer ihåg längre mer än att "det small".

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...