Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JH76
#1246153
Någon som vet om detta kommer till v90.. och om det går att eftermontera i så fall
#1246430
60 liter i min V90 d4 awd ger mig samma sträcka som jag kom med min tidigare v60 som hade större tank.
Så även om jag gnällde i början över att behöva ha mindre tank i bilen, så har det inte givit mig kortare körsträcka per tank iaf.
Sen hade jag gärna haft en 70 liters istället om det hade gått.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1246509
Min kollega har en XC60 T5 AWD som drar kring 1,2 (1,1 på motorväg, 1,3-1,4 i blandad "hemmavid"). Han tycker det är jättejobbigt att behöva tanka efter 35-38 mil. Han vill gärna ha lite marginal och kommer från en diesel som lätt gjorde 100 mil på en tank, så kan förstå problemet. Jag har bara haft bilar som går ca 65 liter på en tank så det är inte så dramatiskt för mig (MB 500 SL 90 l, V70 T4 70 l, A6 Allroad 70 l etc.)
#1246589
Hur kan den dra så mycket?!
Min resa till jobbet, någon halvmil gator med 30-60 (inklusive då två rondeller och två korsningar) sedan ett par mil motorväg och sedan ett par km smågator 50-70 inklusive 1 rondell och 1 korsning typ. Totalt 3,7 mil.
I dag landade hemresan på 0,56 (ett par minuter motorstart i förväg för att kyla ner - jag hatar! värme!) och cirka 14 grader ute.
Är det kallare ute så går det mer, ungefär 0,65-0,68 har den landat på vintertid, men då räknas ju även tillskottsvärmen med vilket jag tvivlar på används på bensinaren.

En långresa jag gjorde i december, 47 mil med tre stopp varav ett på över en timme och kring nollan ute samt fullpackade landade på 0,50. Med vinterdäck dubb.

En D4 AWD V90, och förvisso då diesel men SÅ stor skillnad borde det inte vara.
#1246592
Xanthopteryx skrev: ons 25 apr 2018, 19:31 Hur kan den dra så mycket?!
Min resa till jobbet, någon halvmil gator med 30-60 (inklusive då två rondeller och två korsningar) sedan ett par mil motorväg och sedan ett par km smågator 50-70 inklusive 1 rondell och 1 korsning typ. Totalt 3,7 mil.
I dag landade hemresan på 0,56 (ett par minuter motorstart i förväg för att kyla ner - jag hatar! värme!) och cirka 14 grader ute.
Är det kallare ute så går det mer, ungefär 0,65-0,68 har den landat på vintertid, men då räknas ju även tillskottsvärmen med vilket jag tvivlar på används på bensinaren.

En långresa jag gjorde i december, 47 mil med tre stopp varav ett på över en timme och kring nollan ute samt fullpackade landade på 0,50. Med vinterdäck dubb.

En D4 AWD V90, och förvisso då diesel men SÅ stor skillnad borde det inte vara.
Skillnaden mellan XC60 och XC90 och bensin respektive deisel är precis så stor. DN var rätt syrliga i sin recension av T5an när de konstaterade att den drar mer än 15 år gamla XC70 med bensinturbo.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]