Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1246312
Då hade det kanske hjälpt en hel del med däck som inte är så känsliga???? Typ däck med hög profil.
Vi var i bilbytartankar för något år sedan och provkörde en Ford Kuga (systermodell till XC60). Den var kanonfin, max 2 år gammal och var (extra) utrustad med 21" sommardäck. Det var en diesel så det kanske inte blivit affär ändå, men jag blev förskräckt och frugan vägrade köra den tillbaka. Har aldrig kört något som är så "studsigt" och spårkänsligt, men säljaren var villig att byta däcken på den till original däck och fälgar från en ny Kuga som stod i hallen. den hade "bara 19" men när frugan fick reda på vad hon skulle få i inbyte för sin fina, fullutrustade Passat så reste hon sig och gick. Det har aldrig varit tal om att titta på bil igen, det är nog c:a 4 år sedan.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1246417
lennarte skrev:Då hade det kanske hjälpt en hel del med däck som inte är så känsliga???? Typ däck med hög profil.
Vi var i bilbytartankar för något år sedan och provkörde en Ford Kuga (systermodell till XC60). Den var kanonfin, max 2 år gammal och var (extra) utrustad med 21" sommardäck. Det var en diesel så det kanske inte blivit affär ändå, men jag blev förskräckt och frugan vägrade köra den tillbaka. Har aldrig kört något som är så "studsigt" och spårkänsligt, men säljaren var villig att byta däcken på den till original däck och fälgar från en ny Kuga som stod i hallen. den hade "bara 19" men när frugan fick reda på vad hon skulle få i inbyte för sin fina, fullutrustade Passat så reste hon sig och gick. Det har aldrig varit tal om att titta på bil igen, det är nog c:a 4 år sedan.
Problemet är dubbelt, ingen vill köra med ballongdäck idag och bilen är känslig i sig.
Användarvisningsbild
av Jefe
#1246450
Idag åkte sommardäcken äntligen på och efter att gummiverkstaden har balanserat alla hjulen med en maskin som simulerar rullande landsväg så har jag nu inga vibrationer alls i ratten i farterna runt 120-130 Km/h.

Däcken är Pirelli P Zero 245/35 r21 på 10-Open Spoke Turbine Tinted Silver Diamond Cut Alloy.
Däckkillen sa att alla däck låg inom toleransen men att dom hade fått rotera lite på däcken för att matcha fälgen bättre.
Grymt nöjd med resultatet och att det var så enkelt att fixa problemet.
Nu är bilen en fröjd att köra även med sommardäcken.

Hade aldrig några problem med mina Hakka9 255/35 R19.
Användarvisningsbild
av Jefe
#1246464
@Robbi,

Ja med sommar däcken.
Vinterdäcken var vibrationsfria från start.
av AndS
#1246512
Samma här, har svårt att se logiken i t.ex. V90CC och sedan välja stora fälgar med riktiga lågprofilare. Gärna stora hjul men med mycket gummi.
Tyvärr går utseende före funktion vilket nog är det som drabbat bilarna, krångliga konstruktioner med svåra kompromisser.
  • 1
  • 72
  • 73
  • 74
  • 75
  • 76
  • 114

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]