Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dex
#1246445
Förr när dieselbilen inte var så vanlig hade de en plomberad km skatt mätare monterad i bilen har jag för mig.
Sen fick de betala skatt efter hur mycket man körde.
En sådan kan nog elbilarna säkert få inmonterad när majoriteten gått över till elbilar.(staten måste ju ha in lika mycket skatt som nu eller mer)
Just nu är det lockande och billigt att köra på el men hur länge?
Hur blev det med etanolen?
Jag tror inte att det blir problem med diesel eller bensindrift.
Kanske till och med blir billigare totalt framöver.
Tänk hur det är med mobiltelefoner som är 5 år gamla med dåligt batteri?
Vem vill köpa en sådan?
Kan det bli liknande med el-bilen?
Användarvisningsbild
av joel80
#1246447
Batterier i mobiler går inte att jämföra med elbilsbatterier.


Och etanolen... Det är som vanligt billigare att köra på etanol. Under nått år var det några ören dyrare per mil, men sen kunde regeringen runtgå nån EU-lag och sänka skatten på det igen.

Jag kör bara etanol i vår T4F och just nu blir det minst en krona per mil billigare.
Användarvisningsbild
av Derank
#1246452
Problemet med etanol är ju att det finns inga bilar att köpa, det tillverkas inga etanolspisar längre, så det dör ju ut per automatik inom en snar framtid
Användarvisningsbild
av SvenB
#1246454
joel80 skrev: tis 24 apr 2018, 22:10 Att att elbilar skulle få en egen extraskatt tror jag inte ett dugg på. Att vi kan få en kilometerskatt över lag framöver ser jag som möjligt. Men då kommer bensin och dieselbilar drabbas minst lika hårt.
Varför skulle det vara omöjligt? Jag är så gammal att jag var med på den tiden det var så med dieselbilar. Det var bara dieselfordon som hade kilometerskatt, bensinbilar betalade, som nu, drivmedelsskatt vid bensinmacken. När man sedan tog bort kilometerskatten på dieselbilar lade man den på bränslet i stället. Om, som du tror, man skulle ta ut eventuell kilometerskatt på samtliga personbilar, kompenserar man nog fossildrivna bilar genom reduktion på drivmedelsskatten.
Användarvisningsbild
av joel80
#1246457
Varför skulle man kompensera fossildrivna bilar? Själva idén är nog att få bort dem.. Så snabbt det går utan allt för mycket gnäll.

Jag skrev inte omöjligt, utan menar att det är orimligt.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1246459
Då får vi nog konstatera att din och min uppfattning om vad som är rimligt, eller orimligt, skiljer sig ganska mycket åt. :-)
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Derank
#1246463
Att elbilen kommer att beskattas på ett el annat sätt det föstår nog alla.

Och Norge lär vara först ut

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

av Xanthopteryx
#1246469
[quote=joel80 post_id=1246443
Det är borttaget, och den skatt som är på anläggningar över 255kw ligger på 0.5öre/kwh. Alltså väldigt låg. Regeringen arbete mot EU för att få ta bort den.

Vi har 3-fas 400v som standard. De flesta villor skulle inte klara daglig drift idag med 10A treafas. Vid toppar använder de flesta mer. Speciellt om del av uppvärmning är med el.
Att ladda med 6A treafas ger ca 2mil per timme. 20 mil mellan 20:00-6:00 räcker för de flesta.
Orimligt att tro att man skulle kunna spärra det på det viset. Bara skaffa en av laddarna som har effektvakt och drar ner på laddning då man behöver det till annat i huset

Utredningen pågår men specificerar inte elbilar utan verkar snarare rikta in sig på områden.
[/quote]

Solcellsskatten:
"För solcellsanläggningar på minst 255 kW ska man betala full energiskatt på egenanvänd el.

Om man per juridisk person äger flera solcellsanläggningar som var och en har en installerad effekt på mindre än 255 kW, där anläggningarna tillsammans har en installerad effekt på minst 255 kW ska man från 1 juli 2017 istället betala 0,5 öre/kWh i energiskatt på egenanvänd solel"

Vad säger att vi kommer ha lika lågt elpris framöver och med samma regler?
Kan ju vara så att vi alla blir tvungna att klara oss med lägre effekt och lägre förbrukning.

Och självklart nämner man inte det nu, ty då skjuter politikerna sig själva i foten.
Inför först, ändra sedan. När många har gått över till elbil så är det så att säga inget problem att höja avgiften.
av troubleshooter
#1246612
Lite OT men den här tråden har väl spårat ur lite ändå, undrar hur ren elen är som produceras i Kina som kommer att ladda dessa elbilar
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 21
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!