Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daviddd
#1220958
XCE70 skrev:Bra bil.. men kolla på listerna på sidan.. dom brukar släppa.
Jag har bytt ut runt om på min -15.


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Jag ser tendenser till det på min my16 tillverkad 1508, hur gick du tillväga för att få dem bytta och vem tog notan?
av antstein
#1221020
Jag har just bytt till en XC70 D4 Awd och egentligen skulle jag ha en T6 men det fanns "aldrig" någon till salu (årsmodell 14 eller 15 var siktet inställt på). Jag har också kort avstånd till jobb och dagis så diesel känns inte helt optimalt i den aspekten. Köper en Calix batteriladdare och kopplar in så är batteriet alltid fräscht iaf. En tanke om inte rätt bil dyker upp.

Om det är något jag uppskattar med dieselkaraktären så är det att körningen blir väldigt lugn då den är så stark från botten. (Sen att man inte kan dra om fyra-fem bilar i stöten på landsvägen får man leva med...)
Användarvisningsbild
av apersson850
#1221025
Jag tycker faktiskt att min diesel skottar på rätt bra, den också. Skillnaden jämfört med min tidigare 854 Turbo beror rätt mycket på 400 kg högre tjänstevikt.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1221031
antstein skrev:Jag har just bytt till en XC70 D4 Awd och egentligen skulle jag ha en T6 men det fanns "aldrig" någon till salu (årsmodell 14 eller 15 var siktet inställt på). Jag har också kort avstånd till jobb och dagis så diesel känns inte helt optimalt i den aspekten. Köper en Calix batteriladdare och kopplar in så är batteriet alltid fräscht iaf. En tanke om inte rätt bil dyker upp.

Om det är något jag uppskattar med dieselkaraktären så är det att körningen blir väldigt lugn då den är så stark från botten. (Sen att man inte kan dra om fyra-fem bilar i stöten på landsvägen får man leva med...)
Inget problem att köra om med diesel, åtminstone inte med min V60 D4. Klippte tre 24-metersekipage idag i ett svep på en vanlig landsväg. I med Sport sen bara att ge gas.

XC borde inte vara sämre den, beroende på vem som styr. Kanske lite Polestar piggar upp..?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1221113
Känslan är helt olika mellan olika sorters bilar. Min gamle 850 var en sån där bil, som så snart varvtalet ökade lite, bar sig åt som en stollig hundvalp. "Ska vi åka fort nu? Ska vi? Kommer du? Nu?"
XC70:n, med fyrhjulsdrift, automatlåda, 400 kg tyngre chassie och diesel är som en gammal labrador: "Måste vi åka fort nu? Redan? Är det tvunget?"

När jag gasar på en stund med XC70:n så händer i princip ingenting mer än att det väsnas mer. Lite senare har det fortfarande inte hänt något, känns det som, men glor jag på mätaren så har den passerat 180 km/h...
av antstein
#1246201
fjohan82 skrev: tor 28 dec 2017, 19:35
antstein skrev:Jag har just bytt till en XC70 D4 Awd och egentligen skulle jag ha en T6 men det fanns "aldrig" någon till salu (årsmodell 14 eller 15 var siktet inställt på). Jag har också kort avstånd till jobb och dagis så diesel känns inte helt optimalt i den aspekten. Köper en Calix batteriladdare och kopplar in så är batteriet alltid fräscht iaf. En tanke om inte rätt bil dyker upp.

Om det är något jag uppskattar med dieselkaraktären så är det att körningen blir väldigt lugn då den är så stark från botten. (Sen att man inte kan dra om fyra-fem bilar i stöten på landsvägen får man leva med...)
Inget problem att köra om med diesel, åtminstone inte med min V60 D4. Klippte tre 24-metersekipage idag i ett svep på en vanlig landsväg. I med Sport sen bara att ge gas.

XC borde inte vara sämre den, beroende på vem som styr. Kanske lite Polestar piggar upp..?
Passade på att stoppa i Polestar samtidigt som däckbytet idag. Klar skillnad, den är inte lika plågad att varva längre.
Användarvisningsbild
av Kriegarn
#1246672
Med tanke på hur många xc70 II som rullar runt om i vårt land är det nog ett av de säkraste begagnatval man kan göra. Även om Volvo höjt priser på delar och jobb lär volymen på bilar göra det att eftermarknaden och alternativa verkstäder kommer vara intresserade av att hantera modellen.
Användarvisningsbild
av svergie2
#1246686

apersson850 skrev:
När jag gasar på en stund med XC70:n så händer i princip ingenting mer än att det väsnas mer. Lite senare har det fortfarande inte hänt något, känns det som, men glor jag på mätaren så har den passerat 180 km/h...
Hahaha! Så sant, även i XC60 Bild

--

Har du möjlighet så sikte på en MY12 eller nyare, då får man sensus (infotainmentsystem), autobroms och en mycket mer modern kupé.

Före MY12 känns bilen nästan äldre än vad den är i mitt tycke. :)

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Volvo XC 70 https://www.blocket.se/vi/78485492.htm




Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk


Användarvisningsbild
av Micce1980
#1246710
svergie2 skrev:
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Volvo XC 70 https://www.blocket.se/vi/78485492.htm
En Ocean Race Summum, varför inte skriva ut det i annonsen? :-)
av yrrol3
#1375899
Även jag har halkat in på volvo-sidor som säger XC är tystare, samtidigt som bloggar pratar om oändliga reparationer.

Önskar en 14-16 årsmodell, som går tyst och med 8stegs låda. Antingen en V70 eller fwd XC70. Och backkamera. Ingen sportmodell. Inställd på att byta till laminerade rutor i dörrarna själv.

Ni har diskuterat äldre, men hur är det med 2014-16 som gått 10-20tusen mil, är kvalitén sisådär?
Kamremsintervallen är sänkt. Forumet pratar om dåliga kolvringar på D4. Är lådspolning med på schemat nuförtiden eller fortsätter dom hävda att det inte behövs?

Och har 2014-16 blivit mer rymlig för långa personer, för nu blev jag nyfiken på den där BMW'n som nämndes för slippa trycka benen ut mot sidorna. :)

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]