Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av marwi
#1245576
Man blir lite ledsen när man läser detta. Har en ny V90 D3 AWD. Har kört den va 200 mil. Den vibrerar.
Av det jag läst i denna tråd finns ingen fix för detta som löser problemet en gång för alla, och det verkar heller inte som Volvo ”gör något”. Eller?
Så till min fråga. För att få hjälp av en verkstad, vad ska jag säga?? Är det någon med detta problem som har snackat med Rejmes i Linköping? Om ja, då kanske jag kan snacka med samma person där. Så kanske dom vet vad det handlar om.
av sweborn
#1245594
Volvo kommer inte att göra något åt detta annat än att ÅF kan tänkas börja stjäla din tid för olika åtgärder. Du kan börja byta och balansera däck och spekulera vilka som är rundast för tillfället så länge du äger bilen, eller reklamera den till förmån för något annat och njuta av livets goda sidor.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1245640
lennarte skrev:För att återkoppla till vad "VolvoB20" skrev igen, det kan ju vara något fel på Haldexkopplingen så den "ligger på" för mycket. Min erfarenhet (ej nyare Volvo 4x4) är att om det driver både fram och bak (på asfalt) utan differential mellan så märks det i bilen.
Det har varit uppe på tapeten men skrotats då bilar utan kardan har samma problem. Dålig hjulinpassning, dålig kvalitet på hjul, vanlig obalans och glappande drivaxlar är de lösningar som har löst problem för några i den här milslånga tråden. Gå gärna tillbaks och läs.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1245740
Robbi skrev:Det har varit uppe på tapeten men skrotats då bilar utan kardan har samma problem. Dålig hjulinpassning, dålig kvalitet på hjul, vanlig obalans och glappande drivaxlar är de lösningar som har löst problem för några i den här milslånga tråden. Gå gärna tillbaks och läs.
Det är ett problem med långa trådar där det "kommer in" andra med samma problem. Hade kanske varit bättre om det startades en ny tråd för varje bilägares problem. Det jag svarade var ju inte på TS fråga och dessutom lite mer "allmänt" om fyrhjulsdrift. 72 st olika sidor med inlägg är det svårt att "ha koll på"
Användarvisningsbild
av Robbi
#1245762
lennarte skrev:
Robbi skrev:Det har varit uppe på tapeten men skrotats då bilar utan kardan har samma problem. Dålig hjulinpassning, dålig kvalitet på hjul, vanlig obalans och glappande drivaxlar är de lösningar som har löst problem för några i den här milslånga tråden. Gå gärna tillbaks och läs.
Det är ett problem med långa trådar där det "kommer in" andra med samma problem. Hade kanske varit bättre om det startades en ny tråd för varje bilägares problem. Det jag svarade var ju inte på TS fråga och dessutom lite mer "allmänt" om fyrhjulsdrift. 72 st olika sidor med inlägg är det svårt att "ha koll på"
Då är det väl bra att det finns kvar någon från trådens start som kan sammanfatta lite. Jag kan ge mig på en sådan.

Jag själv hade problem när jag hämtade ut min bil i mars. Den vibrerade vid 120 och var överkänslig för underlag. Det var med conti odubbat. När det ändå var dags för byte så testade vi med Michelin sommardäck. Då försvann vibbarna. Jag körde hela sommaren, bland annat en europaresa.

När det blev dags för vinterdäck hade ÅF ”glömt bort” löftet om nya v-däck varav jag lämnade in bilen. Då började de felsöka för ”däcken var ju bra”. Då lyckades de hitta glappande styrleder och vibben vid 120 försvann. Det var ändå överdrivet vägkänsligt, jämfört med sommardäcken och efter mycket tjat fick jag Michelin odubbade vinterdäck. Nu blev det som en ny bil. Knappt vägkänslig alls. Nu är Michelin sommardäck på och bilen är som en dröm. Visst är plattformen vägkänslig i sig med vibrationer är tydligt från underlag och inget annat. Kör man på slät asfalt så känns ingenting.

Det har visat sig att plattformen är mycket känslig för däck. Conti verkar ha skiftande kvalitet och har kommit upp flera gånger. Överlag fungerar plattformen bra med Michelindäck, det verkar bero på jämn kvalitet. Jämförelsevis läste jag siffror på att V70 är 2/10 känslig medan denna är 8/10.

Sammantaget tror jag, ett hårt chassi är mycket mer känsligare för saker som kan orsaka vibrationer. Rätt däck är grundförutsättningen. Jag hade glappande drivaxlar som jag inte kände med mina rätt sommardäck. Med fel vinterdäck kändes det med en gång. V70 plattformen maskerade nog mycket medan den nya exploaterar minsta lilla.

Här tror jag huvudproblemet ligger, ett för hårt satt chassi, på gott och ont. Fantastisk väghållning men man får lida pinn med mer känsel från vägen och obalans förstärks.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1245875
Samtidigt är ju inte Volvo första tillverkaren som gjort en bil med hårt sportchassi. Om man då får en plattform som är väldigt vibrationskänslig är det ju ändå ett misslyckande. Tänk alla framtida andra och tredjehandsägare som ska byta däck och får massa problem efter att volvos goodwill tar slut. Jag har själv bytt från en V70 till en betydligt hårdare satt Alfa Romeo, visst känner man vägen mer men jag har ju inga vibrationer...
Användarvisningsbild
av Robbi
#1245971
frasse4 skrev:Samtidigt är ju inte Volvo första tillverkaren som gjort en bil med hårt sportchassi. Om man då får en plattform som är väldigt vibrationskänslig är det ju ändå ett misslyckande. Tänk alla framtida andra och tredjehandsägare som ska byta däck och får massa problem efter att volvos goodwill tar slut. Jag har själv bytt från en V70 till en betydligt hårdare satt Alfa Romeo, visst känner man vägen mer men jag har ju inga vibrationer...
Ja, stackars dem. De flesta tycker nog att det är ett litet misslyckande. Volvo har ju byggt väldigt mjuka chassis i alla år så det kan nog spela in, man har inte riktigt traditionen och kompetensen att bygga hårda chassin men ändå med lite svikt. Jag tror att de har insett sitt misstag och det kommer någon lösning. Jag skulle gissa på dämpningen.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1246200
Nu har en bil till blivit åtgärdad och är vibrationsfri. Denna gången var det en sprucken bult till dämpningen som gav vibrationer.

Jag tänker på stålkatastrofen i Japan som levererade dåligt härdat stål, någon skrev om det längre bak i denna tråd. Jag fick själv byta ut en airbag, på återkallelse, med just motiveringen att en bult kunde vara dåligt härdad.

Vi har nog inte sett allt av denna period och tydligen levererar detta företag stål till många biltillverkare.

Ni som har vibrationer, spruckna bultar och dåligt härdade drivknutar är nog vad som ligger högst i kurs, vad gäller orsak till vibrationerna.

Man kan bara önska att Volvo inser detta och tar lite krafttag.
  • 1
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74
  • 75
  • 114
TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]

Det du länkar till den nedre lite dyrare ser […]

Finns mjukvara som låser haldexen hårt[…]