Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1244340
Det kan vara lösningen för att få av dem.
Annars vill jag påstå att man slår sönder "kodningen" i hylsan med mutterknackaren om det är gamla modellen det gäller.
Den nya verkar vara lite tåligare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1244352
Magnus-B skrev: lör 14 apr 2018, 11:38 Då får man svetsa på en hylsa och det är högst troligt att det blir märke i fälgen.
Volvo brukar ha alla hylsor i verkstan om det bara är den som är kass.
Jag lyckades en gång lägga en tygbit emellan och slå på hylsan.
Annars är det nog tyvärr så att man måste svetsa.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Innan man brassar på med svetsen så får man täcka in fälg och speciellt hålet intill bulten med tex aluminiumfolie så skyddar man så det inte blir märke i fälgen.

Kör man elsvets kan det vara klurigare att hitta jordpunkt än själva svetsandet, man vill ju inte jorda i bilen så strömmen går genom hjullagret. Då kan det vara enkare med gas
Användarvisningsbild
av LeifA
#1244567
Jag har tagit bort många låsmuttrar utan att svetsa så gör inte det.
De låshylsor som har en lös ring på utsidan av bulten slår du på 12kant/22mm hylsa sen kör jag med mutterdragare tills den skär och trillar av, sen har vi en sats med koniska twist hylsor och drar låss med,inga märken eller skador. På denna modell av bultar kan man även göra så att man slipar av ytan på bulten så ythärdningen försvinner med en liten bandslip och sedan borra ett litet hål i mitten och sedan borra större o större så en torx 45-50 går att slå i hålet,inga märken på fälg.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1244570
Perfekt att lära ut hur man enkelt med borrmaskin och torx och stora hylsor kan sno fälgar ute på gatan.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1244572
Det tar för lång tid ute på gatan. Där ska det gå kvickt.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1244597
Visserligen
Användarvisningsbild
av snepo
#1245978
Stjäls det fortfarande fälgar från bilar? Många år sen jag sett en bil ståendes på bromsskivorna. Däremot läser man ju om stölder ur förråd och garage
#1246011
snepo skrev:Stjäls det fortfarande fälgar från bilar? Många år sen jag sett en bil ståendes på bromsskivorna. Däremot läser man ju om stölder ur förråd och garage
Jo du
Vart på ahlbergs bil KARLSKRONA där dom tog så många dom han en natt. Dom har Inte sina bilar inlåsta vilket jag inte fattar
Användarvisningsbild
av snepo
#1246018
Okey. Vet att förut kunde man se bilar utan hjul. Nu är det längesen jag såg en bil utan hjul (stulna). Så det är ligor typ då. Tar flera hjul på en gång. Förr var det enstaka bilar
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1246055
Här i stan hade man visst hjälpt till att tömma ett däckhotell så det är väl lättare.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]