Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OrustEngineering
#1245235
Det CCE trefasuttag du visar på bilden är inte ett Typ2 uttag.

Det finns portabla laddboxar du kan ansluta till ett CCE utag men vet inte om det finns någon som berättigar till bidrag.

Du kan installera ett typ2 uttag ( låda i varierande design med kontrollenhet i, som för bidrag även måste innehålla energimätning och möjlighet till debitering) Där kan du använda din befintliga typ2 till typ2 kabel du har i bilen.
Om du skall slippa att ta ur och i kabeln varje gång, behöver du köpa en kabel till om du skall ladda på stan)

Alternativt en laddbox med fast kabel vilket ofta är billigare.

Jag får ofta frågan varför Zappi är så billig? Frågan borde istället vara varför dom andra produkterna ofta är så dyra? Jämför med annan elektronik
av menbj0
#1245326
Tack för bra svar. Jag har carport så jag kan inte lämna min kabel kvar i uttaget pga stöldrisken. Annars har jag en kablar så det räcker; 2 med schuko i olika längd och en Typ 2.
Användarvisningsbild
av joel80
#1245474
Jag installerade ett 1-fas CEE-uttag på garaget (elektriker installerade) med egen säkring i säkringsskåpet. Sen köpte jag en CEE enfas till bilens typ2-kabel laddkabel. Den fungerar precis som shucko-kabeln fast tillåter laddning i upp till 16A.

Kostade inte mer än ca 1200kr med installation och material. (kanske bara 6-7m till säkringsskåpet)

Sen kostade själva kabeln ett par tusen. :/
av menbj0
#1245523
Det låter smidigt men jag funderar på det jobb som kontrollenheten på en laddkabel gör, eller som laddboxen gör, d.v.s. säkerställer säkerheten, görs detta av din separata säkring? Räcker det, är det en säker och pålitlig lösning? Skicka gärna en bild!
Användarvisningsbild
av joel80
#1245642
Det är kontrollboxen på laddkabeln som "pratar" med bilen. Säkerheten på en laddbox på väggen bör möjligen vara snäppet högre men då jag har både separat säkring, ett uttag som är anpassat för högre strömstyrka under längre tid, samt ny installation med bra och fräsh kabel är den installation jag har bra säker.
2018-04-20 18.46.49.jpg
2018-04-20 18.46.49.jpg (145.9 KiB) Visad 1263 gånger
2018-04-20 18.46.40.jpg
2018-04-20 18.46.40.jpg (152.26 KiB) Visad 1263 gånger
2018-04-20 18.46.36.jpg
2018-04-20 18.46.36.jpg (143.19 KiB) Visad 1263 gånger
Laddkabeln jag har köpte jag här: https://evconnect.se/collections/portab ... 4879653511
Men priset har gått upp rätt bra.. Du kan ju leta runt om du hittar en billigare, men med tanke på priset på den och övrig installation är det kanske bättre att satsa på en "riktig" laddare. T.ex en sån här: http://xn--frsljning-x2a9q.orustenginee ... duct_id=30

Med installation och bidraget man får bör man klara sig på under 5000kr då..
av menbj0
#1245702
Tack för bilderna, du har fått till en väldigt bra lösning. Jag har redan 3 laddkablar, ingen dock med kontrollbox och typ 2 som du har. Jag kommer inte köpa fler kablar, jag kör på nuvarande lösning ett ta till, sedan blir det en laddbox.
av menbj0
#1245703
menbj0 skrev:Tack för bilderna, du har fått till en väldigt bra lösning. Jag har redan 3 laddkablar, ingen dock med kontrollbox och CEE-uttag som du har. Jag kommer inte köpa fler kablar, jag kör på nuvarande lösning ett ta till, sedan blir det en laddbox.
Användarvisningsbild
av ragge1
#1265778
@superluxus,
superluxus skrev:Til min XC90 T8 valgte jeg Salto 572 (Laget av Tyske ABL). Fungerer bra med 7.5m ladekabel, men har ingen avanserte funksjoner. Type2-Type2, mode3.

Vurderte en ZapCharger fra norske Zaptec, men synes den var litt for dyr. Den har mange fancy funksjoner for avansert strømstyring, lastbalansering og statistikk. Alt via App på telefon eller nettside.

I Norge er strømmen fremdeles veldig billig, men vi får også differensiert strømprising fra 1.1.2019 når alle har fått smarte målere. Da blir det nok dyrt mellom 16-20 her også. Alle skal lage middag, vaske klær og ikke minst lade 2 biler i hver garasje. 50% av alle nye solgte biler i 2017 i Norge har en ladeplugg...


Sent from my iPhone using Tapatalk
undra lite på den Salto 572 , den är 7,4 kW lader hur fungera den med T8 som tar max 3,3 kW , eller har du fårt laderen justerat ner effekten
Användarvisningsbild
av joel80
#1265784
Man behöver aldrig justera neråt. Bilen tar ju bara vad den kan få. Jämför med när du sätter i en lampa. Även om du sätter i en 7w led där det tidigare suttit en 40w så funkar det och den nya lampan tar bara de 7w den vill ha.

Det är bara åt andra hållet det kan bli fel.
Om du alltså försöker ladda bilen i ett uttag som inte stödjer 3.3kw. (t.ex om du skulle ladda ur ett motorvärmareuttag som bara klarar 6A men använder laddkabel/laddare på 10A eller nått sånt.)

Laddar man via Typ2 och alltså laddbox eller liknande behöver man aldrig bry sig. Då pratar laddboxen med bilen och man får det man ska.
Endast om laddboxen är fel installerad och inställd på högre effekt än säkringen den sitter på kan man få problem med att den går.

För de som inte är så van att räkna på effekt så är varje Ampere så många watt som uttaget har i Volt.
Alltså våra hemmauttag med 10A enfas klarar 2.3kw (230v * 10 = 2300w)
Ett 16A enfas klarar alltså 3.7kw.

:)
av superluxus
#1265802
Selv om laderen kan levere 7.4kW (32A)
trekker ikke bilen mer effekt/strøm enn den kan ta i mot. For XC90 er det 3.3kW (13A).

Når din elektriker installerer Salto 572 kan effekten reduseres via er program og en kabel de kobler til hvis det er behov for begrensning pga andre forhold i din bolig.

Jeg har 2 stk Salto 572. Bruker den andre på en BMW i3, som egentlig kan lade på 32A. Begge laderne er imidlertid begrenset til 25A (5.8 kW) for at ikke hovedsikringen skal løse ut når jeg lader 2 biler og samtidig lager mat, bruker varmekabler, vaskemaskin etc.



Sent from my iPhone using Tapatalk
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]