Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1245362
Är det olika rutor för HUD mot icke HUD?
För V90.

Någon som i så fall vet numret på respektive ruta? (det som står tryckt på rutan)

Funderar på om jag fått fel ruta eller bara en dålig ruta eftersom jag har en del dubbelreflektioner från HUD nu.
av Tjocken
#1245369
Ah! Intressant tråd. Jag har oxå dubbelreflektion på min HUD. Ska träffa tekniker på måndag om jag hinner och kolla över det plus massa andra fel på min bil. Visserligen en XC60. Men stör mig som fan på att den inte är knivskarp som jag vet den ska vara. Men har aldrig tänkt att det kanske sitter fel sorts ruta. Trodde snarare att det var fel på själva HUD. Min bil är helt ny, och alltid haft dålig bild i rutan. Du kanske precis har bytt ruta?
Användarvisningsbild
av Rillee
#1245466
Från manualen

Bil med head-up-display är utrustad med en speciell typ av vindruta som uppfyller kraven för visning av den projicerade bilden.

Vid byte av vindruta – kontakta en auktoriserad verkstad. Rätt variant av vindruta måste monteras för att head-up-displayens grafik ska kunna visas på ett korrekt sätt.
av Tjocken
#1245486
Rillee skrev:Från manualen

Bil med head-up-display är utrustad med en speciell typ av vindruta som uppfyller kraven för visning av den projicerade bilden.

Vid byte av vindruta – kontakta en auktoriserad verkstad. Rätt variant av vindruta måste monteras för att head-up-displayens grafik ska kunna visas på ett korrekt sätt.
Frågan är om det verkligen stämmer eller om det är ett sätt att få kunderna att bara gå till volvo för att byta vindruta? Om den nu är speciell borde det ju vara annan självrisk kan jag tycka? Då den med all sannolikhet är dyrare att framställa då den är speciell?
av Lövet
#1245520
Att man ska byta rutan på Volvo blir ju särdeles ironiskt eftersom de flesta (förutom de största) ÅF inte har egna glasmästare utan lämnar iväg bilarna själva till Carglas, Ryds osv...
av Kingboborules
#1245622
Jag har också bytt framruta och efter det var HUD ej riktigt i fokus om du inte sitter i en viss position. Det är en speciell ruta till bilar med HUD.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Xerikss0n
#1246563
Har oxå fått dubbelreflektion på HUD efter jag bytt ruta idag. Är det någon som varit på verkstaden o fått hjälp för detta?
Som sagt innan bytet var det okej.

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]