Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1244861
Magnus-B skrev:Vad är det för fälgar du kollar på?
Själv sneglar jag på Modin (Black stone) och de kostar 15,900 på Bilia just nu och det vill man ju inte ge en blocketsäljare bara för att de kostade 20,000 när han köpte bilen och gav 16,000.
Det kan jag ju inte avslöja, då kanske nån annan nyper dem ;). Men de är rätt lika Modin och är svarta/silver. 18" kostar 14k när jag försöker bygga en V60.

Enhetspriset på en fräsch och ganska ny hjuluppsättning verkar vara runt 10k på blocket. Och förhoppningsvis går det inte åt lika många efter idag

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

#1244865
Det såklart men jag har listat ut vilka det är.
Ska inte avslöja.
Finns inte komplett med däck på Bilia så det är svårt att jämföra men lägg ett bud,man skriver väl alltid ett höger pris än man vill ha när man annonserar så det finns prutmån.
#1244873
Magnus-B skrev:Det såklart men jag har listat ut vilka det är.
Ska inte avslöja.
Finns inte komplett med däck på Bilia så det är svårt att jämföra men lägg ett bud,man skriver väl alltid ett höger pris än man vill ha när man annonserar så det finns prutmån.
Haha ja det är ju inte så svårt med tanke på att det mesta på blocket är gammalt och slitet :). De är ju tyvärr inte speciellt nära heller så det blir till att sova på saken ett tag

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

#1244891
Däck/fälgar på Blocket är i dagsläget verkligen köparens marknad.
Utbudet känns enormt, kommer in mängder av "nytt" varje dag...
#1244909
När man köper/bygger ny bil står ju inte vad fälgar kostar. Det står ju bara mellanskillanden för tilvalet.

Står det tex 10.000 för en fet uppsättning är det ju tillvalet från originalfälgen som kanske kostar 15.000 så de feta hjulen ligger på 25.000 i riktig kostnad
#1245161
Jag har upptäckt samma sak i beteende hos säljare med fabriksvalda fälgar, vid prisdiskussion så utgår de alltid från vad fälgarna kostar att köpa UTANFÖR en bilaffär för att på så sätt få något sorts "riktigt" värde på dessa. Och det stämmer ju beroende på hur man ser på det. Att man som köpare får rabatt på dessa vid nybilsköp är ju en sak. Att då sätta pris på fälgarna utifrån deras ursprungliga värde torde ju egentligen vara ganska korrekt. Jag menar, om person X lägger till fälgar vid nybilsköp för säg 18k och relativt omgående vill sälja dessa för ~15 så är det väl ett hyggligt pris. Sedan har vi person B som köpt dessa vid sidan av och fått betala fullpris á 30k men även denna vill sälja omgående, tvivlar starkt på att denna vill sälja för samma summa som person A. Var nyligen i en sådan sits själv där jag fick nys om en uppsättning jag ville åt, det var tillbehörshjul (sommar) och bilen levererades på vinterpuckar och säljaren ville göra sig av med tillbehörshjulen.
Jag vet att han betalade 18k för dessa men kunde godta byte av mina helt nya fälgar + 8k mellanskillnad för då skulle det täcka upp nypriset för hans puckar som kostar drygt 30k. Det blev ingen affär.

I ärlighetens namn så funderade jag själv på att göra en sån variant, välja till ett par tillbehörsfälgar för "rabatterat" pris och sedan sälja baserat på fullpris för att lättare kunna köpa de fälgar jag VERKLIGEN vill ha. Snyggt att göra så? Kanske inte. Däremot tenderar Volvos originalfälgar av lite nyare modell sälja bra, även om det kanske tar en stund i vissa fall och att säljaren kanske får kapa någon tusenlapp.
Däremot kan man ju kanske ha det som argument om man VET att bilen levererades med fälgarna och således vet vad säljaren faktiskt betalade för dessa, då är det nog lättare att pruta åtminstone en liten bit.
#1245164
Det står ju naturligtvis säljaren fritt att försöka få ut så mycket som möjligt, det gör jag också när jag säljer beggade pryttlar. Har han tur så sitter det nån som vill ha just de fälgarna och är beredd att betala nästan nypris. För egen del är jag egentligen mest intresserad av däcken men om jag kan få med fina fälgar mot ett litet tillägg skulle det vara värt det. Sen är ju 18" kanske inte lika eftertraktat som 20" så det är ytterligare en fördel för mig :)
#1245215
grillchips skrev: ons 18 apr 2018, 09:06 Jag menar, om person X lägger till fälgar vid nybilsköp för säg 18k och relativt omgående vill sälja dessa för ~15 så är det väl ett hyggligt pris.
Lägger man till 18.000 för uppgraderade fälgar vid nyköp så bortfaller ju originalfälgarna i leverans. De måste du ju också räkna in i priset.

Ibland kan man ju gå upp en tum och det kostar bara en tusenlapp extra för 18-tummare istället för 17 på kampanj, det innebär ju inte att de bara kostar 1000 kr för 4 sprillans nya 18-tummare och man kan sälja alla fyra för 500 kr.

Man får ju inte med originalfälgarna när man väljer en uppgradering.
#1245224
Absolut B20, så är det ju! Anledningen till försäljning kan vara många, allt från att tjäna en hacka eller för att man ångrade sig och vill slänga på plåtisarna istället som man hade sedan innan. ;)
#1245251
Jag förstår inte riktigt kopplingen till vad säljaren betalat för dem.

När jag köper något tittar jag på mitt behov, vad olika alternativ kostar mig, och väljer därifrån. Vad säljaren betalat, eller vad prylarna kostat tidigare är irrelevant. Det är vad marknadspriset är nu som är intressant för om det blir affär eller inte.

Det skulle eventuellt gå att använda tidigare pris som argument vid prisförhandling. Dock så är det i mitt tycke ett rätt dåligt argument. Det är marknadspriset vid försäljningtillfället som är relevant.

Att en vara inte säljs, och att det finns betydligt fler säljare än köpare -- det är relevanta argument. Så om hjulen inte säljs för utsatt pris torde det gå att diskutera priset efter ett tag. :-)
Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?