Inga bilar som tas i trafik senast den 30 juni berörs av det ny Bonus-Malus-systemet, oavsett modellår.
Supermiljöbilspremien ligger också kvar t o m den 30 juni för att helt försvinna den 1 juli då det nya miljöbilsklassificeringssystemet träder i kraft. Då får registrerade bilar (Den dag de tas i trafik-första skattebetalningsdagen.) antingen Bonus eller Malus (straff) . Det systemet räknar - på en höft nu, 50 gram CO2-utsläpp till 20 000 kr i bonus. Sedan stegar det åt båda hållen per gram och en rent eldriven bil delar staten ut 60 000 kr till. Jag kollar inget just nu utan minns dessa siffror lite vagt. Det är så klart enkelt att googla fram det. ("Klimatbonusbilar" med låga utsläpp - max 60 CO2.)
Jag beställde min T8:a den 14 december och har också fått ordern ändrad från MY18 till MY19. :)
Även min har prel. leveransvecka 22 vilket mycket riktigt lär betyda ankomst till bilförsäljaren ca vecka 19-20.
Jag tror att jag för länge sedan läste någonstans att MY19 skulle börja produceras V17, så det stämmer väl ganska bra, om man ligger bland de första i kön för MY19.
Har stor förhoppning om en 70-literstank och lite mer extra lullull då paketen gjorts om. 10-15 hästkrafter mindre, berör mig inte det minsta - jag är säker på att det som levereras kommer att räcka och att det t o m blir mycket, mycket över mina behov.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... 189#166189
Drömbil: Aston Martin DB9 V12 Vanquish. I garaget skulle även en Jaguar E-Type få plats. Körde fr o m 31/5 -18 -- 12/6 -20 en Volvo XC60 T8 Bursting Blue - MY19. Min senaste Volvo var en V70 MY12 R-des 2,5FT. Min första var en Amazon 123 GT MY1967. Rattar en Audi e-tron nu.