Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1244869
Nytt bränslerelä är en bra investering. Ett annat tips är att spara gamla tänddelar och reläer i en låda och ta med så har du i alla fall en extra uppsättning.
#1244877
Den har gått 36-tusen i skrivande stund, så den har onekligen rullat sin beskärda del av mil genom åren. Stirrar mig inte blind på antalet mil när det gäller de här gamla gjutjärnskrigarna dock!

Under kvällen så har jag förutom att byta gasdämpare till bakluckan även smörjt in samtliga dörrlister med silikon och rengjort runt oljefällan så gott jag kommer åt, försöker bädda så mycket som möjligt åt mig själv medans jag väntar på delar, förhoppningsvis så betalar det av sig i längden!

Imorgon tänkte jag ta bort plastkåpan under ratten och undersöka vad det är som läcker. Förhoppningsvis är det värmekranen, i så fall så får det bli ytterligare en reservdelsbeställning.

Ifall det är någon som vet vad staget/länkarmen som jag tidigare undrade om kallas så hör gärna av er!
av Tilly
#1244914
Roligt projekt! Faktum är att jag och några goda vänner tänkte oss att göra ungefär samma resa för några år sedan. Bil genom Finland och sedan över till Murmansk. Vi tänkte ta min 240. Det var väl kanske mer av ungdomlig optimism än seriös planering och handlingskraft i vårt fall och projektet rann ut i sanden av olika skäl men ett tungt vägande var att det verkade rejält krångligt att skaffa visum för oss själva och en svenskregistrerad personbil för att få komma in i Ryssland. Så det kan ju vara ett bra tips att kolla upp i god tid så att semestern inte faller på målsnöret när ni gjort en massa andra förberedelser.

Bilen verkar ju vara i ett gott grundskick och med utbytta bussningar och andra slitdelar så blir den säkert kanonbra. Miltalet är inget att vara alltför rädd för. Många 740 från 80-talet har ju dessa körsträckor bakom sig nu och de brukar ju inte haverera för det.

Staget som du undrar över kallas momentstag och har en bussning i var ända. Det är absolut inte helt kört att köpa delar hos Volvo till dessa bilar. En del grejer har såklart utgått men mycket finns kvar också. Det kan ibland hjälpa att kolla upp artikelnummer på delarna man vill beställa i förväg om det skulle gå lite trögt med entusiasmen hos butikspersonalen för att söka reda på delar till de gamla bilarna.
#1244925
Roligt att fler tycker att vårt projekt verkar kul!

Vad gäller det administrativa kring att föra in sig själv + en bil in i Ryssland så är det onekligen ingen barnlek. Dock så ligger vi i fas än så länge - Internationellt körkort är ordnat och vi ligger i startgroparna för att ansöka om visum. Kommer söka ett s.k "green card" som är någon slags internationell trafikförsäkring som krävs för att föra in personbilar i Ryssland. Beställde även nytt pass igår då mitt nuvarande pass innehåller stämplar från Ukraina och Georgien vilket jag inte är helt säker på att de ryska tulltjänstemännen skulle bli imponerade av. Överdrivet nojigt? Kanske, men bättre än vara på den säkra sidan!

Momentstag alltså, tack! Något som hade underlättat enormt hade varit någon reservdelskatalog med sprängskisser och artikelnummer men jag antar att det är något som Volvo fortfarande försöker hålla för sig själva?

För övrigt så funderar jag på ifall jag behöver köpa ett bussningsverktyg för att byta bussningarna. Biltema har ett som ser fint ut men prislappen på strax över 2000 för mig att bli lätt yr...iallafall när det rör sig om såpass få bussningar som ska bytas. Kommer jag undan med att plocka ut momentstaget helt och sen försöka pressa med hjälp av ett skruvstäd och en hylsa i lämplig storlek?
#1244932
15239428164221818654533.jpg
15239428164221818654533.jpg (548.45 KiB) Visad 548 gånger
Börjar dagen med att felsöka det blöta golvet på förarplats. Startat bilen och maxat värmen nu, väntar på att den ska komma upp i driftstemoeratur. Ber en stilla bön att det inte är från värmepaketet det läcker...

Ser torrt ut just nu iallafall men ser ju ut att ha läckt under värmekranen innan, eller?
#1244935
15239435293492016497277.jpg
15239435293492016497277.jpg (827.49 KiB) Visad 545 gånger
Okej, motorn uppe i driftstemoeratur och en liten droppe glykol är synlig i nederkant på värmekranen. Kan detta vara det som gjort golvet blött? Ser ut som en mycket begränsad läcka..ser inget från värmepaketet iallafall (vad jag kan se från den något oergonomiska ställningen)
#1244982
Det är definitivt en läcka i din värmekran, det är lite krångligt att byta då vajern är bökig att få tillbaka i den nya kranen. Att ta bort den gamla är enkelt, en avbitartång och klippa av armen som vajern sitter i men krånglet kommer att få tillbaka den i den nya kranen då det är trångt om man inte plockar undan lite mera prylar.
Jag gjorde samma operation nyligen på min 90:a, men där tog jag bara bort den gamla kranen och ersatte med en rörstump då det finns ett spjäll som leder förbi värmen från kupen när man stänger av värmen, åtminstone funkar det så på den.
Man får leva med att värmeelementet alltid är hett, men det är det på alla 850, S och V70 i den generationen också och det funkar.

Mike
#1244990
Du tror att det är värmekranen som är boven i dramat alltså? Har kört en vända på en 7-mil nu idag och varierat värmereglaget mellan MAX - MIN och mittemellan, ser inte ut att ha trängt fram någon mer glykol från kranen än vad som syns på bilden innan. Kan det verkligen vara så att den lilla läckan gör hela golvet på förarplats och bakom blött? Tänker att någon tidigare ägare kanske har bytt värmekran efter ett större läckage och det är resterna av det man ser nedanför värmekranen..?

Ifrågasätter inte ditt svar på något sätt, jag vill bara bolla idéer här för att vara helt säker på att jag byter rätt grejer här!

Mvh
Tobias

Lika bra att starta en garagetråd om den kom[…]

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]