Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1244717
Tesla har faktiskt större bagageutrymme än V70, mätt i liter. Däremot så är det klart att skall du köra garderober så vinner V70.

Sträckmässigt: Fulladdad (beroende på modell såklart) tar du dig ju ledigt 30-50 mil - antagligen ännu mer med senaste modellen.
När du stannar och käkar så tankar du lätt på ganska lång sträcka på en lunch. Så hänger ju åp hur långt du måste köra mellan laddningarna.
Så Tesla kanske egentligen inte är något att räkna ut på så sätt?
Användarvisningsbild
av joel80
#1244736
Har bekanta som fått in både sängar och garderober i en Tesla. :D
Och det där med att köra långt. Vet inte hur långt du kör per dag, men jag skulle lätt klara mig med en Tesla om jag hade råd.. Kör ibland till England i jobbet, men även inom landet. Bor i Gävle, jobbar i Stockholm, ibland Göteborg, ska till Linköping om några veckor, ofta i Västerås och ibland varit uppåt Härnösand och Umeå.
Att behöva stanna och ta en paus efter typ 30 mil önskar man ibland var obligatoriskt inte bara för folk med färdskrivare.

Men i nuläget förstår jag om man inte vill eller kan lägga så mkt pengar på en bil... Även om man i slutänden skulle kunna hamna på ungefär samma summor.
Jag hade inte råd med första förhöjda på en Tesla. 20% av ca 900k är rätt mycket. Så fick bli en hybrid istället. :/

Men rätt snart, förhoppningsvis i år, beställer jag ny bil och då blir det ingen ICE-motor.
Jag känner mig själv inte bekväm i att köra vare sig bensin eller dieselbil i nuläget.
av troubleshooter
#1244860
Säkert 75 % av bilköparna finns utanför de förbjudna zonerna, tillsammans med att du kör ganska lång 18000 mil på 3 år gör
att jag inte tror att du tappar ytterligare så mycket i andrahandsvärde på grund av den nuvarande diskussionen, vindarna vänder
och ingen vet åt vilket håll det börjar blåsa nästa gång. Sen också kan vi ta upp den möjliga besparingen en lägre förbrukningen
på de 18000 milen en diesel ger......

Tyvärr så gör inte Tesla så praktisk bilar när det gäller att transportera saker och Sverige är ju ett lite udda Kombi land, men det
kanske kommer tillsammans med ytterligare räckvidd/kortare ladd tider, men lite konkurrens på den sidan skulle inte skada.
Användarvisningsbild
av joel80
#1244895
Jag kan hålla med om att bagageluckans "hål" inte är lika praktiskt som på t.ex en V70. Men man får in rätt mycket om man vill. Fäller man sätena blir det imponerande stort.. Även om E-class vann på två bananboxar. :D


Användarvisningsbild
av poseidon
#1244930
Skall också beställa ny bil i närtid. Funderar på om man skall vänta på V60 hybrid istället för V90CC. Jag vägrar att va utan awd. Lite orolig att V60:n är för låg och att det skall bli massa fälgskrap efter att familjen är vana med Xc70 och höga däckskanter. En hybrid vore annars perfekt för oss då det blir många kort turer iom skolskjussar och träningar osv.
av V70_2005
#1244939
6000mil/år är ganska mycket så Diesel är nog ett alternativet (om inte Bonus Malus ställer till det ekonomiskt på något sätt):
- om du vill ha extra prestanda T6/T8 och/eller kör på mycket omkörningsvägar.
- En bra bil som du kommer långt på en tank med D3/D4/D5. Hade en D3 V90 som lånebil jag tyckte var skön.
- T5 är jag lite tveksam till då jag inte ser några klockrena fördelar jämfört med D5 om du ändå ska köra så långt som 18000mil innan bilen byts in.

Eftersom tråden ändå spårat ur...

I vardagen skulle lätt en äldre liten bil räcka för oss (lämna barn, köra till jobbet osv). En elbil typ leaf hade nog också funkat. Men vi har bara en bil och köper bil med tanke på alla transporter och då ingår säkert tre fjällresor och någon bilsemester (totalt kanske 6-800mil/år).

På långresorna sträckkör vi och har med matsäck för att spara tid, skulle bli sjukt stressad att åka på t.ex. lördag kväll efter att skidbacken har stängt, barnen sover och det är -20-30°C (som det ofta är t.ex. vecka 2) och man har 60mil att sträckköra i en Tesla.

Hur ofta måsta man stanna och ladda en Tesla med takbox och det är -25°C på en 60 mil sträcka? 2-4gånger om man vill ha lite marginal? Man får dessutom planera resan detaljerat och åka mellan laddstationer.

Tror det hade funkat dåligt att stanna och ladda när barnen sover. Tror det är anledningen att man inte ser mycket Teslor på skidsorterna (tomma Teslaladdstationer i alla fall i Idre, såg någon Norrman tror jag).

En förbränningsbil tankar man innan man åker och sen är det bra med det.

En Tesla hade varit grymt cool som andrabil för oss, men den kostar typ 4-5 gånger för mycket för det :).
av Xanthopteryx
#1244955
Kylan påverkar faktiskt inte Teslas räckvidd så mycket som många nog tror. Undantag: Om den inte har stått på laddning och därmed inte haft förvärmning på batterierna. Det är det som tar mycket energi - när du sedan kör så blir det överskottsvärme så tillskottsvärme behövs inte på samma sätt.
En kollega har en nu då lite äldre Tesla och han märker knappt någon skillnad vinter mot sommar räckviddsmässigt.

Kartan i bilen hjälper till med planeringen och baserat på kollegan och TeslaBjörn på YouTube så verkar det ju fungera riktigt bra s jag tror inte problemen är så stora som du nog vill tro.
Sover inte ungarna även om du stannar till? Kallt blir det ju inte inne i bilen så den delen är ju inget problem. Trafiksäkerhetsmässigt är det helt klart bättre med i allafall ett stopp på 60 mil, så tänker man på familjen på det sättet så borde alla stanna och lufta sig en stund.

Nästa gång: Testa att hyra en Tesla och se hur det går? Och kika lite på TeslaBjörn som provat att övernatta i bilen, dra släpvavgn till marginalen (förbi marginalen till och med...), terrängkört e.t.c. I varmt och kallt, vått och torrt.
Om vi fokuserar på prestation (och struntar i eventuell kvalitetskänsla, design e.t.c.) så är Tesla faktiskt löjligt bra. Det skall mr Elon ha en stor eloge för! (sedan behöver de jobba på andra delar, men det är en annan sak).
av V70_2005
#1244967
Låter ju för bra för att vara sant, men hur ofta måste man ladda på 60mil med takbox (inga svindlande farter 70-90km/h i majoritet) och kyla säg -20°C. Känns ju galet om inte kylan påverkar räckvidden rejält. Jag antar att man laddar under dagen man ska åka.

Ja alltså kanske inte sträckköra i ett sträck vi tar pauser när det behöver gå på toa etcetc men det är ju inte så att man tar sig en tupplur direkt. Och att stanna typ 1h mitt i natten under resan bara för att titta på en laddare måste man nog ändra mindset rejält. På sommaren är resan ofta en del av nöjet men inte till skidsemestern.

Lär inte hyra en Tesla nu när jag har en grym långåkarbil även om det säkert hade varit lärorikt att känna lite laddångest :)
av Malmstroem
#1244977
Så här i början fungerar det nog rätt bra med en elbil. Det finns ställen att ladda på, och det är inte så många som har elbil.

Det intressanta blir i framtiden när (om?) elbilar blir mer populära. Då torde det bli betydligt svårare att hitta lediga laddningsplatser. Det löses i och för sig om batterierna i framtiden kan snabbladdas bättre än idag.

För mig skulle också Tesla vara en ideal andrabil. Den är som sagt var lite för dyr för det, men om några år ser det ut som om jag kommer att ha råd med en elbil för de kortare körningarna i närheten av hemmet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 21

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?