Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tlt
#1244743
Hej

Har problem med att bakbromsarna blir att ligga på. Jag har bytt skivor och belägg, glidoken flyttar jag lätt med fingrarna, kolven har jag "motionerat" den går inte speciellt tungt att trycka in, gör det lätt med en skruvmejsel. MEN skivorna blir heta efter en liten stunds körning . Hjulen går lätt att snurra på när bilen är upphissad, det känns att beläggen ligger an lite men det går inte tungt att dra runt hjulen. Skivorna fram är kalla..

Är det någon som har någon ide på vad det kan vara som spökar?
Volvo V70 T4 my 12 som det gäller

// T
Användarvisningsbild
av apersson850
#1244753
Hur rör sig beläggen då? I våra XC70 ligger beläggen i några tillbockade plåtbitar, som väl har antiskrikfunktion, förmodar jag. Rännan i de beläggen har en tendens att bli fulla med inbränt bromsdamm, och sen sitter själva beläggen som berget i plåtarna. Jag såg samma sak på en ena av våra XC70 nu när jag bytte till sommardäck. Demontering, bortslipning av beläggning, kopparfett på klackarna på beläggen och så ihop igen. Gjorde stor skillnad på hur lätt beläggen rör sig.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1244757
Och bakom plåtarna, i bygeln, ska det vara jämnt, rent, metallblankt. Sen _lite_ keramikpasta eller kopparfett och på med blecken. Det behöver inte vara mycket rost eller ojämnt för att det ska kärva.
av tlt
#1244798
Tack för svaren :-)
Jag gjorde rent och smorde med keramisk pasta där när jag bytte belägg, men jag tog inte bort och gjorde rent under dom rostfria plåtarna. Får väl prova det också om det inte kommer flera förslag. Det som är lite konstigt tycker jag är att det är precis lika på båda sidorna. Beläggen som jag tog bort var det yttre mer slitet än det inre...

// Tommy
av Schmoyoho
#1244808
Jag bytte skivor och belägg på min bil för en tid sedan och har gnissel och skrik jag inte blir av med. Jag tror jag härledde ljudet till vänster sida av bilen och demonterade och rengjorde fram och bak och fick det tyst ett tag. Jag använde fett där belägget ligger mot hållaren. Monterar ni beläggen "torrt"? Fett under blecken bak var något nytt för mig också.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1244832
Det är bara för att det inte ska rosta under, har ingen praktisk nytta i övrigt. Jag brukar köra rent med vinkelslipen utrustad med en sån här
IMG_3439.JPG
IMG_3439.JPG (83.22 KiB) Visad 946 gånger
Biltema 19202. Skyddsglasögon är ett måste, annars blir man garanterat synskadad. Fick rycka ett borst ur kinden sist.
av Schmoyoho
#1244876
Jag är tyvärr inte välsignad med några "power tools" så det går nog bra. Brukar ni använda fett där beläggen löper i skåran, eller kör ni torrt? Enligt instruktionerna ska man smörja där men jag tänker om det är därför jag fått gnisselproblem. Alltså på utsidan av bläcket och motsvarande ställe fram. Jag har kört brake lube, tror jag det hette, blå tub med någon sorts bromsfett.
av Yaniz
#1244946
Förstår inte varför det ska kletas med smörja, fetter, glidmedel mm. Har i min ungdom (iofs sen Medeltid) fått lära mig av en erfaren mekaniker att det ska vara torrt vid bromsok, belägg mm. Däremot är det viktigt att få bort all skit som ansamlats på olika ställen. Där gäller det att vara noga med att slipa, fila, borsta, blåsa mm. Fetter och liknande är ett otyg som bara drar åt sig bromsdamm och annan skit.
Har haft åtskilliga bilar och aldrig haft problem med bromsar. Dock har jag rengjort noggrant en gg per år.
Nej, kör torrt så får ni inte problem.
Senast redigerad av 1 Yaniz, redigerad totalt 0 gånger.

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]