Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av soder
#1244245
Tjejen fick ett ryck och skulle byta till sommardäck. Vet att hon haft problem med den för säkerhetsmuttern tidigare, och nu ropade hon precis på hjälp igen.

Verkar som den blivit rundad, kanske både den som sitter på vid muttern och själva biten man man använder för att lossna.

Vad gör man nu?

/Söder

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk

Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1244248
Då får man svetsa på en hylsa och det är högst troligt att det blir märke i fälgen.
Volvo brukar ha alla hylsor i verkstan om det bara är den som är kass.
Jag lyckades en gång lägga en tygbit emellan och slå på hylsan.
Annars är det nog tyvärr så att man måste svetsa.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
av soder
#1244249
Magnus-B skrev:Då får man svetsa på en hylsa och det är högst troligt att det blir märke i fälgen.
Volvo brukar ha alla hylsor i verkstan om det bara är den som är kass.
Jag lyckades en gång lägga en tygbit emellan och slå på hylsan.
Annars är det nog tyvärr så att man måste svetsa.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Den ska servas ändå. Kan en verkstad inte lösa det på rätt sätt då?

/Söder

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk

Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1244251
Vilken låsmutter är det?
Volvo ändrade dem för några år sedan och tog bort den modellen med den ”mjuk” svarta kodningen i hylsan det var den jag fixade med tygbiten.
Dessa hade Volvo här hemma bara några få kvar utav men nya modellen hade de en hel uppsättning och då kan dem lossa bulten om inte den är förstörd.
Tänk på att minsta lilla strul med den så kasta skiten och köp nya.
Spänn dem inte heller för hårt och absolut inte med maskin.
Jag plockar numera bort mina när bilen ska in till någon klåpare som man ibland är tvungen till.
Däckgubben vet hur noga jag är så han vågar knappt röra hjulen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1244252
StefanN skrev:Finns ju speciella avdragarsatser som en del verkstäder har.
Funkar inte på Volvo bultarna med roterande ring.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av soder
#1244254
Bilen är en XC70-14. Känns som det är TT mjuk metall. Sitter som ett mönster runt muttern innerst vid fälgen, och har en "nyckel" som jag trär på, som sedan ska lossa både mönstret och muttern tror jag. Nyckeln mellan vanliga fälgkors och muttern liksom.

Kan nog ha använt maskin någon gång gång, även om jag tror jag oftast tagit manuellt. Nu var det tjejen som gjorde det, och jag vet ej hur våldsam hon var.

/Söder

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk

Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1244259
Här har du nya låsmuttrarna och det bör vara den du har och isåfall är den svårare eller rentav omöjlig att svetsa på en hylsa då den inte ser ut som gamla modellen med ringen som roterade runt bultskallen.
På denna nya så roterar istället den som man vanligtvis sätter hylsan på om det är en vanlig hjulbult.
Bilagor
lås.JPG
lås.JPG (12.68 KiB) Visad 10686 gånger
av soder
#1244266
Har nog inte den på bild, utan nog det du beskriver som en ring, eller en dubbelring kanske, eller skåra skulle jag nog själv säga, där min nyckel ska passas in mellan dessa inner- och ytterring, eller i skåran så att säga..

/Söder

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk

Användarvisningsbild
av apersson850
#1244335
Ungefär så kan man beskriva de som använts på senare tid. Min 2012:a har likadana.
Det finns faktiskt en anledning till att det kan vara bättre att dra de här låsmuttrarna med maskin, än utan. Grannen kunde inte lossa sin med fälgkors eller liknande, eftersom något som han kunde dra tillräckligt i också gjorde att nyckeln till låsskruven gled ur sitt spår. Men med mutterdragare kan man sätta knät i bakkanten på mutterdragaren, och på så sätt säkerställa att låsskruvens nyckel hålls intryckt så långt det går, och dessutom axiellt i rät linje med skruven. I det läget tål den en hel del. Jag fick gå förbi regulatorn och skicka in 10 bar i mutterdragaren för att få loss skruven den gången, men det höll låsskruven för, bara nyckeln var rakt och helt intryckt.

När man sätter dit hjulet drar man fyra skruvar som vanligt. Låsskruven dras sist (och lossas först) med ett rimligt moment. Det behöver inte vara fullt pådrag för en M14 till den.

Har du tur är skruv och nyckel fortfarande tillräckligt hel för att kunna användas på det sätt jag beskrev här. Det gör ju inget om du provar med en mutterdragare nu. Går inte det heller är det ändå kört.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]