Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1243290
Hej!

Fick problem med värmaren i min volvo v40 cross country -13 för ett tag sedan.
Lämnade då in den hos mekonomen ihop med att servicen skulle göras.
Dom släckte felkoden och trodde att det skulle lösa problemet.

Det gjorde det inte. In med bilen en andra gång. Då ska dom ha rengjort allt men sagt att förmodligen behöver ett tändstift bytas.
Dom har det dock inte inne så jag ber dom beställa hem ett.
Kommer tillbaka en tredje gång, när jag hämtar bilen så säger dom att det behövdes visst inte bytas utan det såg bra ut.
Felkoden är släckt igen men när jag testar den så funkar det inte och felmeddelandet kommer tillbaka.

Hör av mig till en annan mekonomen verkstad som tar emot bilen för ett 4e besök. Dom säger att det beror på batteriet så jag ber dom då byta ut det.
4000:- fattigare för felsökning och batteri.

Testar värmaren idag igen. Startar inte och felmeddelandet tillbaka igen.

Vad gör jag? Känns ju riktigt skit att pröjsa 4000:- för något som inte löste problemet och ev ska jag nu behöva betala ännu mer för ytterliggare reparation? Finns det någonstans man kan vända sig gällande sånt här?
#1243296
Vad säger felkoden?

Be att få pengarna tillbaka eftersom felet inte är fixat.
Om de rengjorde värmaren borde de ha sett skicket på tändstiftet. I med gamla batteriet och kräv pengarna tillbaka.
På riktigt! Acceptera inte detta! Alltså utbildad personal ska kunna fixa en värmare annars bör dom inte ta på sig jobbet. Du har i alla fall inte fått det som du har beställt.
#1243297
Åk till din lokala Volvoverkstad och boka en tid för felsökning.
De kopplar upp bilen och läser felkoder som har betydligt bättre träffsäkerhet än andra verkstäders gissande...
#1243311
Felkoden säger ”Bränsledriven värmare , services erfodras”.
Pratat med dom och dom sagt att dom skulle höra med volvo ang vad delar etc skulle kosta för en ev reparation av värmaren. Kan man kräva att dom sätter i det gamla batteriet och att jag får pengarna tillbaka?

Känns helt hopplöst, lagt massa pengar och lämnat in bilen 4 gånger och jag har fortfarande kvar samma fel :(
#1243353
Felkoden vet jag inte. Dom har inte sagt vad den ger för felkod.
Förväntade mig att pröjsar man pengar för en diagnosering så ska dom kunna hitta felet och åtgärda detta på 1 besök.
Inte behöva komma tillbaka 3 gånger till och ändå åka runt i bilen med samma fel.
Frågan är nu, vad säger jag när jag pratar med dom imorgon?

Jag hade gärna åkt till en volvo verkstad istället ( blir aldrig mekonomen igen ) men jag har redan lagt en massa pengar där nu utan att ha fått problemet löst så känns som pengar i sjön annars.
#1243379
Har bilen gått såpass långt att maskinskadeförsäkringen via ditt försäkringsbolag löpt ut? Om inte, kontakta dom beträffande dina utlägg och kontakta sedan en auktoriserad verkstad med VIDA som kan felsöka/reparera sådant. Även om maskinskadeförsäkringen löpt ut välj en Volvo-åf om du vill ha detta fixat.
#1243417
Men hur kan du acceptera jobbet och inte kräva pengarna tillbaka?!
Du har betalat för att få ett problem åtgärdat och problemet kvarstår.
Uppenbarligen var det inget fel på batteriet och felet kvarstår på värmaren.

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]