...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1243055
Magnus-B skrev: Sen är ju faktiskt inte mitt och vänster fil någon fortkörningsfil utan rådande hastighetsbestämmelser gäller även där.
Inga fortkörningsfiler nej.. Utan omkörningsfiler!
Oavsett hastighet ska man ligga till höger om man inte kör om eller på väg att köra om. Är det mycket bilar till höger som alla kör saktare än en själv kan man såklart fortsätta i mittfilen... Men allt som oftast är det låååångt mellan bilarna i högerfilen och flera av de som fastnat i mittfilen kör inte fortare än vad närmsta bilen framför till höger gör.

Jag blinkar ibland med ljustutan.. Ibland ger jag en liten kort tut när jag passerar och sen byter jag direkt till högerfilen. (fast ser till att kolla döda vinkeln ordentligt så ingen fått för sig att i hög hastighet köra om mittfilsåkaren till höger..) Ibland händer det att folk fattar och byter till högerfilen efter det.
av FreddanNo1
#1243065
En kollega tipsade om att fotografera dem och polisanmäla. Så kommer det snart att stå om det i tidningar och media så många kan se det.
Funderar faktiskt på det. Det är ju bara att Maila in bilderna till Polisen och skriva några ord. Tid och plats ser de på bild-filen om jag gör de inställningarna på kameran.
Vad tycks?

Grejen är att jag kör fort men oftast inte fortare än vad man får och dessa idioter sinkar mig då jag har tider att passa. Vill undvika vänsterfilen och inte ha någon fet SUV eller BMW två meter från kofångaren, farligt värre. Mittfilen är i det avseendet perfekt för att slippa dessa människor som har så dåligt självförtroende så de måste hävda sig på vägarna istället
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1243095
Undrar om dem lägger tid på att bötfälla dig som fibblar med kameran när du kör bil eller den som ligger i mittfilen och som inte heller på stillbild kan uppfattas vilken hastighet den håller.
av Lövet
#1243103
Dashcam
Användarvisningsbild
av joel80
#1243107
Magnus-B skrev:Undrar om dem lägger tid på att bötfälla dig som fibblar med kameran när du kör bil eller den som ligger i mittfilen och som inte heller på stillbild kan uppfattas vilken hastighet den håller.
Dashcam som sagt.. Men varför skulle hastigheten behöva ses? Att köra i mittfilen när högerfilen är tom är olagligt, oavsett hastighet.

Sen tror jag i och för sig inte polisen kommer göra nått... Och det är ibland svårt att identifiera förare med enbart dashcam. Polisen kan inte bötfälla bilägare för ett trafikbrott.
Användarvisningsbild
av Derank
#1243109
när jag är nere i 08 området ligger jag konstant i mittfilen för då slipper man alla som inte kan hålla avstånd, för det är dom totalt värdelösa på där nere. Mittfilen 100m bakom el buss el så brukar funka bra
av Lövet
#1243111
Då är du en del av problemet. Var inte det.
av Mwi
#1243135
Ett tips Derank :lol: högerfilen brukar alltid vara tom när man kör E4:an norrifrån, då slipper du alla som inte håller avståndet, vid Sollentuna där det blir fyrfiligt får man nästan 2 högerfiler för sig själv.
av FreddanNo1
#1243171
Kom precis fram till jobbet snabbare än vanligt och skall strax ut igen på jobb. Har ljustutat på 3-4 bilar sådär jobbigt så länge tills de flyttat sig. Funkade!
En annan fråga. Är det lagligt att ljustuta för att få mittfilsmissfostren att köra lagligt i högerfilen?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1243179
FreddanNo1 skrev:Kom precis fram till jobbet snabbare än vanligt och skall strax ut igen på jobb. Har ljustutat på 3-4 bilar sådär jobbigt så länge tills de flyttat sig. Funkade!
En annan fråga. Är det lagligt att ljustuta för att få mittfilsmissfostren att köra lagligt i högerfilen?
Det lär "vara mer lagligt" än okynnestutande med den vanliga tutan...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]