I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av tommy12345302
#1242656
hej
Jag har en volvo 740 GL 1990 med B230F motorn. Jag gör olje/oljefilter byte varje år och sätter alltid i 5W 40 olja. Vid oljebytena så får Jag får alltid olja över (köper 5 liters förpackningar på Ullared- Golden något) och har nu samlat ihop 5 liter olja i en dunk. Oljan jag har i dunken är alltså en blandning av rester från de senaste fyra årens oljebyten. Oljan har alltid försvarats i ett mörkt förråd. Är det ok att använda denna olja till vårens oljebyte? Eller är jag en dumsnål jävel som kanske bör satsa på stort o köpa en ny 170 kronors dunk på Ullared o använda den istället o slänga den andra dunken med rester?

Bilen är i väldigt bra skick annars och jag får alltid beröm för den. Omröstning:

1= dumsnål, köp ny olja
2= använd skiten du har i dunken från tidigare byten
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1242668
Jag hade också använt den utan att ligga sömnlös. Den är ju oanvänd. Men sen hade jag som ovan använt slatten från senast först bid framtida byten för att slippa flera öppna förpackningar eller kladd med att hälla ihop dem.
Användarvisningsbild
av SRT
#1242706
StefanN skrev:Den är väl 50 miljoner år gammal redan.
Men det var ju lite (oraffinerat). :D
av Schmoyoho
#1242998
Går väl att köra rödblockarna med rapsolja i motorn så jag hade inte oroat mig. Skämt åsido, jag gör samma sak. Min motor tar 7 liter olja men jag köper 2x4L och får över en liter varje oljebyte.
av Malmstroem
#1243011
Addititven åldras, så olja bör inte sparas länge.

Jag hade gladeligen använt din blanding som blir typ 2,5 år i snitt från inköpsdatum. Jag brukar inte definera mig själv som dumsnål.

I fortsättningen är det (marginellt) bättre att hålla i den äldsta oljan först.
Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?