Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Addict
addeer skrev:Själv så tycker jag 2,4D passar utmärkt med manuell låda....smaken är som baken en del föredrar auto andra manuell och frågan var just hur mycket mer det kostar att åka automat och det kostar ju runt decilitern extra och bor man i norra Sverige och åker långt så blir det en hel del extra pengar.
Bor man i norra sverige och åker långt kostar det absolut ingenting extra eftersom man då ligger på lockup mest hela tiden.
av Djinn
Kanske lite fel tråd detta, men va fan?!?!
Hade sista ändringsdag på min beställda bil idag, åkte och gjorde 2 ändringar som jag har funderat på hela veckan, inget problem där.
Några timmar senare ringer min försäljare och säger att Volvo har vägrat godkänna dessa. Hur fan kan de neka en kund att ändra när de själva säger att sista ändringsdag är idag? Tycker synd om min försäljare som antagligen kommer få mycket skit från folk, trots att det inte är hans fel.
Någon annan som har råkat ut för samma sak?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Addict skrev:
VolvoB20 skrev:Är man miljömedveten går automaten fet-bort då det drar duktigt med mera bränsle.
Från vilken tidsålder kommer du?

Om vi utgår från ditt "nick" så är det klart att en 140 Automatic med B20 drog en hel del extra bränsle med sin automatlåda.

Nu lever vi dock på 2000 talet och automatlådorna har utvecklats lite till skillnad från de manuella som stått still.

En modern automatlåda drar inte märkbart mer bränsle mot en manuell, det handlar om i regel 0,1L/mil!

Till trådskaparen:
Volvos nya dieselmotorer är ett måste att köra med automat! De manuella bilarna jag kört känns bara inte ett dugg rätt till den motorkaraktären.
Kolla med alla som som har bytt till volvos nya adaptiva automat, den är "på hugget" och växlar ned kvickt vilket ger en skitkul bil att köra men det går åt en del extra bränsle.

Du skriver 0.1 l mer per mil. På hemväg från semertern fick jag ned min D5a i 0.46 l/m lägger du på 0.1 liter/mil extra för automat i det läget är faktiskt 21% i ökad förbrukning...... och jag kör ändå AWD, med en 2WD kan du köra ännu snålare med manuell.

Jag tycker den björnstarka D5a funkar perfekt med manuell, i med 6an sen åkar man på den hela dagen.

Det finns massor med moderna automatlådor som drar försumbart eller inget extra alls, tex BMWs snabba lockuper eller VWs DSG lådor, tyvärr har volvo inga sådana i sitt sortiment vilket är djävligt synd. Hade det funnits hade jag tagit automat direkt.
av Addict
VolvoB20 skrev: Du skriver 0.1 l mer per mil. På hemväg från semertern fick jag ned min D5a i 0.46 l/m lägger du på 0.1 liter/mil extra för automat i det läget är faktiskt 21% i ökad förbrukning...... och jag kör ändå AWD, med en 2WD kan du köra ännu snålare med manuell.
Jag körde 140 mil på semestern med en S60 D5 manuell och snittet blev 0,43 med all stadskörning i göteborg (ca 20 mil). Hade garanterat kommit under 0,4 om jag endast kört landsväg. Det är ju i stadskörning som en automat drar mera, på landsvägen är det absolut ingen skillnad! Det finns en funktion som kallas Lock Up vilket gör att växellådan slutar slira helt och beter sig som en manuell låda vid landsvägskörning. Att automaten drar mer i stadskörning gör mig ingenting eftersom jag slipper steppa med vänsterbenet och anser att det är värt den extra kronan per mil som det handlar om.

Tyvärr har jag inte haft nöjet att göra ett långtest med en S60 D5 Aut... Har bara en xc70 d5 aut att jämföra med men den väger ju multum mera och har fetare däck samt awd att släpa runt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Addict skrev:
VolvoB20 skrev: Du skriver 0.1 l mer per mil. På hemväg från semertern fick jag ned min D5a i 0.46 l/m lägger du på 0.1 liter/mil extra för automat i det läget är faktiskt 21% i ökad förbrukning...... och jag kör ändå AWD, med en 2WD kan du köra ännu snålare med manuell.
Jag körde 140 mil på semestern med en S60 D5 manuell och snittet blev 0,43 med all stadskörning i göteborg (ca 20 mil). Hade garanterat kommit under 0,4 om jag endast kört landsväg. Det är ju i stadskörning som en automat drar mera, på landsvägen är det absolut ingen skillnad! Det finns en funktion som kallas Lock Up vilket gör att växellådan slutar slira helt och beter sig som en manuell låda vid landsvägskörning. Att automaten drar mer i stadskörning gör mig ingenting eftersom jag slipper steppa med vänsterbenet och anser att det är värt den extra kronan per mil som det handlar om.

Tyvärr har jag inte haft nöjet att göra ett långtest med en S60 D5 Aut... Har bara en xc70 d5 aut att jämföra med men den väger ju multum mera och har fetare däck samt awd att släpa runt.
Visst finns det en lockup och på förra generationens volvolådor låg den och höll i länge. Nya adaptiva lådorna är mycket "sportigare" programmerade vilket gör att den lättare släpper lockupen vilket gör att förbrukningen lättare sticker iväg. Med den manuella kan du ju ligga kvar på 6an oct trampa gasen i botten, bilen drar iväg halvsnabbt men inte förbrukningen direkt, automaten taggar ju ned flera steg direkt i samma läge. Du måste köra med ägg under foten för att få automaten att gå riktigt snålt.
av Addict
VolvoB20 skrev:
Addict skrev:

Visst finns det en lockup och på förra generationens volvolådor låg den och höll i länge. Nya adaptiva lådorna är mycket "sportigare" programmerade vilket gör att den lättare släpper lockupen vilket gör att förbrukningen lättare sticker iväg. Med den manuella kan du ju ligga kvar på 6an oct trampa gasen i botten, bilen drar iväg halvsnabbt men inte förbrukningen direkt, automaten taggar ju ned flera steg direkt i samma läge. Du måste köra med ägg under foten för att få automaten att gå riktigt snålt.
Geartronic någon?

Den primära anledningen till att jag vill ha automat är att slippa kopplingen. Det betyder inte att lådan ska klara av exakt alla körstilar själv. Ibland får man faktiskt hjälpa till lite.

Det är detta som alla lastbilschaufförer vägrar förstå. De hoppar in i en bil med I-Shift och gnäller sedan i tidningarna att motorn dog i en hårnål på de norska serpentinvägarna. :roll:
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]

Sorry to post in english, still not confident enou[…]