Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

* LÖST*

Hej,

Nu har det gått några veckor och det visade sig att det var värmekranen som inte öppnade och stängde sig ordentligt pga att en vaccumslang gått sönder.

Om du följer dem två värmeslangarna som går in genom torpedväggen bakåt så hittar du en liten rund metallgrej. Det är det som är värmekranen som öppnar och stänger. Så vill du göra en Bondelösning som jag hade i en vecka så kan du bara manuellt dra upp den och bunta fast den (så har du full värme hela tiden).

Tack för all hjälp, hoppas detta hjälper någon som mig i framtiden, för det var väldigt enkelt att fixa! :)
IMG_2569.jpeg
IMG_2569.jpeg (2.41 MiB) Visad 2498 gånger
Om man inte ser nån slang innanför torpeden ens?😅 hur mycket lär ja riva för att hitta den kranen? Också bil med ecc! Gubben jag köpte av påstod att de satt en till kran ovanför gaspedalen som inte var helt öppen? Bild
På din bild sitter värmepaketet bakom plasten. Det är bara ett element med två rör som går rakt in i motorutrymmet. Öppna huven, och kolla typ i höjd med termostathuset på toppen, fast på torpedväggen. Där bör två rör sticka igenom plåten. Tror det översta är vatten ut, och det nedersta är vatten in, som även ska ha en klocka + ventil på sig.
Korrekt men han påstod att de skulle finnas en till (manuell kran) innanför torpeden då? Någon som hört talas om det eller har jag bara den stora standard värmeventilen i motorutrymmet.
98as 945a
av owe66
Nyligen färdigställt byte av element på min ,945 -97 m ecc...
Finns endast vacumstyrd ventil i motorutrymmet.
Sitter ihop med inkommande rör fr motorn.
Min ventil var också borttagen....
Köpte ny o koppla in...
När det funkar som det är tänkt på bilar med AC/ECC skall den kranen i motorrummet vara öppen hela tiden utom när snabb nedkylning av kupén önskas. Då ECCn styr ett luftspjäll med en servomotor som blandar uppvärmd/ej uppvärmd luft och för snabb reglering är värme-elementet alltid varmt.
Jag körde länge med ett rör istället för en kran o det som märktes var att det tog något längre tid att kyla ner en solvarm kupé.
//Chris72

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]