Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ByF
#1239054
Jag fick nyligen en felkod på bilen (V70N -04 AWD) -> [P0111] "Intake Air temperature circuit range/Performance Problem".

Vad jag förstår gäller detta Laddluftstryck-givaren med art-nummer 0261230090 -> sådan här: http://filipex.se/sensor,laddtryck/bosc ... 20932.html

Besiktade nyss och hade hög CO-halt, hade 1,7 istället för 0,2 som man fick ha.

Vi har kollat lambdan och den verkar fungera, den visar att bilen får för mycket bränsle vid gas, men på tomgång går den rätt.

Jag undrar om det går mäta Laddlufttrycksgivaren med multimeter, hur man ska mäta och vad man ska få för värden?
av MickeM
#1239116
Sitter inte insugsluft tempgivaren inbyggd i Lmm har för mig. Den andra är nog bara en trycksensor, men jag är inte 100% här.
Användarvisningsbild
av ByF
#1239132
MickeM skrev:Sitter inte insugsluft tempgivaren inbyggd i Lmm har för mig. Den andra är nog bara en trycksensor, men jag är inte 100% här.
Ska finnas både och, jag har haft min borta och den satt på sidan om kylaren löst på min.
Användarvisningsbild
av ByF
#1240549
Jag hittade inget om hur man kan kontrollmäta den, men köpte en begagnad på bildelsbasen och bytte, och nu visar lamban bättre värde (att den inte går för fett längre) samt att luften som kommer in i motorn håller en realistisk temperatur (tidigare stod det +40 grader fast det var c.a -10). Så problemet verkar löst i alla fall, laddtrycksgivaren var trasig som bilens dator sa.
säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]

Kan det vara någon glapp eller något l[…]

Hej, jag har en Volvo V70 2005 mod D5. Den har f&a[…]