Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1238925
Ate, Zimmerman och Brembo är alla säkra kort och kostar inte mycket från Tyskland. Finns ingen anledning att betala mycket mer för något i blå ksrtlng som förmodligen är tillverkat av någon av de tre ändå.

Jag har kört Biltema också och enda klagomålet är att de dammade mycket. Bromsade utmärkt och höll sig raka och fina.
#1238929
SBergdahl skrev:Ate, Zimmerman och Brembo är alla säkra kort och kostar inte mycket från Tyskland. Finns ingen anledning att betala mycket mer för något i blå ksrtlng som förmodligen är tillverkat av någon av de tre ändå.
Jo en av mina senaste favoriter är just Zimmermann, levererar som "OEM" till de stora märkena inkl volvo & bmw. Beställde både skivor och belägg från tysk näthandlare till senaste bakbromsbytet (en BMW e39 -97) och blev supernöjd. Absolut perfekt kvalitet och effekt på både skivor och belägg och till mycket bättre pris jfr "original" från BMW i det fallet.

Rätt övertygad om att de kommer att ge ungefär lika lång problemfri drift som de bromsar de ersatte, vi talar om decennier här för kvalitetsprylar men visst beläggen kan behöva bytas litet oftare.
#1238931
Leopold skrev:
SBergdahl skrev:Ate, Zimmerman och Brembo är alla säkra kort och kostar inte mycket från Tyskland. Finns ingen anledning att betala mycket mer för något i blå ksrtlng som förmodligen är tillverkat av någon av de tre ändå.
Jo en av mina senaste favoriter är just Zimmermann, levererar som "OEM" till de stora märkena inkl volvo & bmw. Beställde både skivor och belägg från tysk näthandlare till senaste bakbromsbytet (en BMW e39 -97) och blev supernöjd. Absolut perfekt kvalitet och effekt på både skivor och belägg och till mycket bättre pris jfr "original" från BMW i det fallet.

Rätt övertygad om att de kommer att ge ungefär lika lång problemfri drift som de bromsar de ersatte, vi talar om decennier här för kvalitetsprylar men visst beläggen kan behöva bytas litet oftare.
Jag monterade Zimmerman runt om i höstas. Riktigt fin finish på grejerna inklusive skyddande beläggning på hela skivan så man slipper rost utanför bromsytan en stund och de biter bra hittills.
#1238999
Jag köpte 336 mm Brembo-skivor från Tyskland för 400 kr/par, jfr 3000 kr för "Volvo"-skivor som också är av märke Brembo. Fick iofs två olika skivor, olika ytbehandling eller något sånt, men jag kan leva med det. Kostar ju bara 400 kr om jag behöver byta igen ändå.

TS: jag gissar du redan servar på Volvo-verkstad så ring och fråga så får vi ett definitivt svar. Maskinskadegarantin tror jag förutsätter bilen är servad och ev. reparationer också är gjorda på Volvo.
#1239012
Om man byter skivor och belägg till annat fabrikat ex. Bosch, ATE, Brembo, Ferodo m.fl. spelar ingen som helst roll så länge själva arbetet är gjort på rätt sätt. Givetvis vill återförsäljaren att du alltid lämnar in bilen där och låter deras verkstad byta till magiska delar ur blå kartonger, men det är inte nödvändigt. Torkarblad är också en säkerhetsdetalj, men ser någon det kontroversiella i att byta till Bosch torkarblad för 300 kr/paret istället att låta Volvoverkstaden byta till torkarblad i blå kartonger för 700 kr/paret plus arbetskostnad? Torkarblad som dessutom har Bosch-logotyp präglad i metallen?

Missförstå mig rätt nu, om man inte har kompetensen att byta skivor och belägg själv ska man givetvis låta bli, men annars får det ingen inverkan.
#1239018
Schmoyoho skrev:Jag köpte 336 mm Brembo-skivor från Tyskland för 400 kr/par, jfr 3000 kr för "Volvo"-skivor som också är av märke Brembo. Fick iofs två olika skivor, olika ytbehandling eller något sånt, men jag kan leva med det. Kostar ju bara 400 kr om jag behöver byta igen ändå.

TS: jag gissar du redan servar på Volvo-verkstad så ring och fråga så får vi ett definitivt svar. Maskinskadegarantin tror jag förutsätter bilen är servad och ev. reparationer också är gjorda på Volvo.
Jo 400 mot 3000 är en jäklar skillnad, och det är lika dant när man gemför autoexperten och Mekonomens priser mot Tyskland man förstår hur mycket de lägger på!
Som jag sa längre upp så frågade jag säljaren lite om det.
Jag har precis hämtat bilen nu i veckan V70 D4 - 15 sport (Polestar) 12500 mil.
#1239025
PalleH skrev: Jag har precis hämtat bilen nu i veckan V70 D4 - 15 sport (Polestar) 12500 mil.
Fick du någon garanti av säljföretaget? I sådana fall förändras situationen lite. Trodde du haft bilen en tid, och därför inte hade någon garantitid kvar.

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]