Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
#1238267
Instämmer. Dubbdäck låter tyvärr en hel del på V90 även om det blir bättre efter att däcken rullat några hundra mil.
Har Hakka 9 och V90 CC. Grymt bra däck på vintern men dom hörs! :( Ska bli skönt att få på sommarsulorna.

Obs. Det är en god idé att inte har mer än 2,6 bar i däcken. Högre tryck än så ger onödig resonans tycker jag. Min erfarenhet är att bilen ändå rullar som den ska = bränsleförbrukningen påverkas inte.

/Henry
Användarvisningsbild
av fosho
#1238322
Min V90CC låter som fasen med 18" dubbade pirelli. Har blivit lite bättre efter några mil men långt ifrån tyst. Har experimenterat lite och fäller man båda baksäten så blir det betydligt bullrigare. Det känns som mycket av ljudet kommer bakifrån och studsar olyckligt för att skapa det höga bullret. Men det är ju samma sak i XC90, den bullrar som fan också.

Dock är jag rätt säker på att Volvo känner till "problemet". Titta bara på XC90 Excellence som har en glasvägg mellan baksätet och bagageutrymmet, antagligen för att minska på ljudnivån. För vem hade betalat över miljonen för en bullrig Volvo :roll:
Användarvisningsbild
av Robbi
#1238669
Märkligt, jag har Michelin dubbfria, akustikrutor och det är tyst som i graven. Jag riktigt hoppar till när jag kör en annan bil.
av Leif1965
#1238915
Jag kör en V90 med Michelin Ice3 dubbfritt. På slät asfalt är den helt tyst men på grov asfalt bullrar det ganska friskt. Skillnaden mellan grov och slät asfalt är påfallande stor. Jag fick bilen levererad med Conti CVC6 (dubbfria) och när jag klagade på högt vägljud erbjöd de mej en ny uppsättning Michelin Ice3. Importören här i Finland hade testat och tyckte Michelin var det tystaste friktionsdäcket. Jag kan nog hålla med om att Michelin är Tystare än Conti, med det är fortfarande stor skillnad mellan grov och slät asfalt. Däcksdimensionen är 225/55-17, bilen har akustikrutor

Jag lider av ljudöverkänslighet och efter att ha kört bilen ett par timmar på kvällen vaknar jag ofelbart mitt i natten med pip i öronen. Gamla XC60 fungerade fint, nya V90: not so much...

.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1238958
Leif1965 skrev:Jag kör en V90 med Michelin Ice3 dubbfritt. På slät asfalt är den helt tyst men på grov asfalt bullrar det ganska friskt. Skillnaden mellan grov och slät asfalt är påfallande stor. Jag fick bilen levererad med Conti CVC6 (dubbfria) och när jag klagade på högt vägljud erbjöd de mej en ny uppsättning Michelin Ice3. Importören här i Finland hade testat och tyckte Michelin var det tystaste friktionsdäcket. Jag kan nog hålla med om att Michelin är Tystare än Conti, med det är fortfarande stor skillnad mellan grov och slät asfalt. Däcksdimensionen är 225/55-17, bilen har akustikrutor

Jag lider av ljudöverkänslighet och efter att ha kört bilen ett par timmar på kvällen vaknar jag ofelbart mitt i natten med pip i öronen. Gamla XC60 fungerade fint, nya V90: not so much...

.
Märkligt, jag har ju samma däck och min är tyst även på grov väg. Det är klart att jag hör vägen men jämfört med frugans Citroen C3 dånar så man blir galen men hon störs inte så det kanske är väldigt individuellt vad man hör.
av Nystrom7
#1238975
Får nog hålla med Leif där. Grov asfalt verkar dom inte fixa, nu är det inte så illa att jag inte orkar med det men det är markant skillnad mellan grov/fin asfalt. Hade en v70 på en jobbresa för nån vecka sen och den tror jag tar grov asfalt bättre faktiskt.

Nu kör jag iofs med 255/35/20 Dubbfria Nokian däck på vintern det kanske inte hjälper heller.
av Nilson79
#1239006
Hej!
Jag har också ett helt fruktansvärt oljud i min V90.
Har gjort ett inlägg på Volvo Car Sveriges Facebooksida med ett antal kommentarer angående detta då mina påpekanden om problemet inte tas på allvar.
Det är inte själva ljudet från däckmönstret som är störande, det är ett "ulande" ljud som är helt galet störande. Låter ungefär som när ett hjullager börjar bli dåligt. Några fler som har samma problem?
av Jensi
#1239013
Har Pirelli dubbfria (18") och har inte stört mig på vägljud. Ljudet är främsta anledningen till att jag valde dubbfritt.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
av galaxie80
#1239016
Nilson79 skrev:Hej!
Jag har också ett helt fruktansvärt oljud i min V90.
Har gjort ett inlägg på Volvo Car Sveriges Facebooksida med ett antal kommentarer angående detta då mina påpekanden om problemet inte tas på allvar.
Det är inte själva ljudet från däckmönstret som är störande, det är ett "ulande" ljud som är helt galet störande. Låter ungefär som när ett hjullager börjar bli dåligt. Några fler som har samma problem?
Jag har samma problem med min v90 cc med 18" vinterdäck med dubb. Min verkstads mekaniker forskar i detta med volvo cars. Volvo vet om detta problem men har ingen lösning. Jag trodde det va dubben först, men prövade även dubbfria men samma ulande ljud.Har testat flera bilar med samma ulande ljud. Lutar man sig över ratten så försvinner mitt ljud. mekanikern säger att det troligtvis kommer nån resonans från B stolpen. Ljudet finns i alla farter och underlag. Volvo har ju speciella däck med märkningen VOL på, som det ligger en isolerande matta inuti. Ska bli intressant att höra om detta ljud även finns på mina 19" sommar däck med märkning VOL.
av Nilson79
#1239026
galaxie80 skrev:
Nilson79 skrev:Hej!
Jag har också ett helt fruktansvärt oljud i min V90.
Har gjort ett inlägg på Volvo Car Sveriges Facebooksida med ett antal kommentarer angående detta då mina påpekanden om problemet inte tas på allvar.
Det är inte själva ljudet från däckmönstret som är störande, det är ett "ulande" ljud som är helt galet störande. Låter ungefär som när ett hjullager börjar bli dåligt. Några fler som har samma problem?
Jag har samma problem med min v90 cc med 18" vinterdäck med dubb. Min verkstads mekaniker forskar i detta med volvo cars. Volvo vet om detta problem men har ingen lösning. Jag trodde det va dubben först, men prövade även dubbfria men samma ulande ljud.Har testat flera bilar med samma ulande ljud. Lutar man sig över ratten så försvinner mitt ljud. mekanikern säger att det troligtvis kommer nån resonans från B stolpen. Ljudet finns i alla farter och underlag. Volvo har ju speciella däck med märkningen VOL på, som det ligger en isolerande matta inuti. Ska bli intressant att höra om detta ljud även finns på mina 19" sommar däck med märkning VOL.

Då har vi exakt samma problem, det blir betydligt bättre när man lutar sig fram över ratten. Min mekaniker forskar också i detta med Volvo cars. Han har ytterligare två bilar som också har exakt samma ärende.
De har påtalat detta angående sommardäck med en isolerande matta för mig också. När det gäller vinterdäck finns ingen lösning sa mekanikern. Jag tänker givetvis inte acceptera att åka i detta oljud på vintern.

Mekanikern sa även att han tror att problemet är mycket större än dom hittills vet, att folk åker runt med detta ljud och tror att det är okej. Känns som att V90-ägarna borde göras uppmärksamma på detta för att få fart på en åtgärd från Volvo cars..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 32

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen