Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1238041
Hej igen,

Tack för svaren! Jag ska definitivt ta mig en titt i person och det känns ändå något bättre att köpa från en bekant än någon från blocket, även om det kanske blir någon tusenlapp extra. Det verkar ju ändå vara inom ett någorlunda vettigt pris.

Lite skruvande har jag inga problem med. :)

Bör man pruta även mot bekanta? Alternativt något i stil "Fixar du oljebytet så köper jag"?
#1238054
volvofantast skrev:Klart du ska försöka få den så billig som möjligt
Har ha servat den själv innan så kan du det. Kanske få nya tändstift också.... :lol: :lol:
#1238090
Den är iaf årsmodell -88A. Katalysatorn måste sitta på plats men behöver inte fungera. Jag hade en gång en Audi 100 Turbo -88A med katalysator som en besiktningsman en gång fick för sig att "den där bilmodellen finns inte." Helt ovidkommande här egentligen...
#1238336
MarcusJ skrev:Helt ovidkommande här egentligen...
Mer sådant :oops: Den första bil (svensksåld) som såldes med katalysator lär ha varit Mazda 626 av -86 års modell. Tror att den gamla avgasreningslagen (1976 års) som (i princip) förbjöd katalysatorer, den lagen upphörde då. Från -87 blev det mer allmänt (man fick skatterabatt vid köpet) och från -89 är det lag på katalysator...... :lol:
#1238340
lennarte skrev:
MarcusJ skrev:Helt ovidkommande här egentligen...
Mer sådant :oops: Den första bil (svensksåld) som såldes med katalysator lär ha varit Mazda 626 av -86 års modell. Tror att den gamla avgasreningslagen (1976 års) som (i princip) förbjöd katalysatorer, den lagen upphörde då. Från -87 blev det mer allmänt (man fick skatterabatt vid köpet) och från -89 är det lag på katalysator...... :lol:
Är det därför det inte "går"att byta från en B21 till B23 till exempel eller annan motorkonfiguration från 80talet utan katalysator och avgasrening om man har en äldre bil? Att de blir ett hål i urvalet pga strulande lagstiftning om just katalysator
#1238379
Den lagen som kom -76 stoppade i princip all privat import, t.o.m flytt import var det problem med. Sverige var ensamma om denna avgasreningslag. Man fick byta motor till en som var godkänd enligt dom svenska reglerna för att kunna registrera bilen i Sverige, katalysator var inte tillåtet. Tror att just flytt importen "lättades" först. Jag gjorde en hel del jobb för en bilhandlare här i staden som importerade från Tyskland och USA. Detta slog undan marknaden för honom, tills han kom på att bygga om dom till gasoldrift (LPG). Där kom jag in i bilden, jobbade då på Esso som var generalagent för Vialle motorgassystem. Om vi plockade bort bensinpumparna och spärrade mängdskivan (det var mycket K-Jetronic, då togs den bort) så godkändes dom.
Det där med flyttbilar, om du ägt bilen utomlands i (om jag minns rätt) 3 år fick du registrera den i Sverige när du flyttade hem. Och, var då en sådan bil godkänd i Sverige så kunde man "ta in" en (eller flera) bilar av exakt samma modell och utrustning på den bilens "papper" Detta överlevde han på under dom åren. På -90-talet "sadlade han om" till fastighetsbranschen, det lönade sig bättre......
Som svar på din fråga (till sist) så Ja, det är nog så. Modeller mellan -76 och -86 "lider" nog fortfarande av dessa fullständigt egna regler som vi hade då.
Den som är intresserad av fullständigt kaos,
försök leta upp en -77 års VW Golf eller liknande (förgasarbil i original skick) och försöka räkna vakuumslangar, nipplar och backventiler..... :-O)
Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]