Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1237841
Fas = Vilket som är plus och minus. Stereohögtalare måste röra sig mot varandra. Alltså membranen måste röra sig utåt i båda högtalarna vid ljudpulser. Om dom rör sig åt var sitt håll, den ena utåt och den andra inåt, så uteblir stereoeffekten. Och i vissa fall i bilar förekommer det att metallen på högtalaren (dom plåtbågar som håller uppe högtalaren) är jordad. Då måste det vara rätt också. Det får inte vara radions pluspol på metallen på högtalaren om den samtidigt är ansluten till bilens jord. Detta kollar man på samma sätt med ett batteri, men som jag sa, man tittar på menbranet åt vilket håll det rör sig när man "duttar" på batteriet med sladdändan. Den sladdändan som får membranet att röra sig utåt är plus-sladden.
av Rådlös
#1237845
Det brukar ofta vara dubbelledare. Alltså två kablar i samma hölje. Ibland kan det vara en röd och en svart eller kanske röd och brun som ligger i samma hölje. På din bild tycker jag mig se en sådan grå kabel som kommer in från höger. Kolla om du har en till sådan någonstans. Du kan ju också kanske kolla i andra ändan, vid högtalarna om det finns samma gråa dubbelkabel där. Eller en annan färg.
Användarvisningsbild
av volvo2451977
#1237957
Nu har jag märkt vilka kablar som hör till högtalarna, men när jag sätter batteriet mot kabeländarna på respektive högtalare händer inget? Och högtalarna borde funka eftersom dom brusade när jag hade den gamla radion i kopplad så har du nåt förslag på varför det inte kommer nån "dutt"? Kanske ska prova med starkare batteri? Bifogar några bilder.
DSC_1068.JPG
Högra högtalarens kablar.
DSC_1068.JPG (596.69 KiB) Visad 424 gånger
DSC_1067.JPG
"Specifikationer" på den högra högtalaren.
DSC_1067.JPG (604.21 KiB) Visad 423 gånger
DSC_1072.JPG
De svarta kablarna med maskeringstejp går till den vänstra högtalaren och de gråa kablarna med maskeringstejp går till den högra högtalaren.
DSC_1072.JPG (641.67 KiB) Visad 425 gånger
DSC_1071.JPG
Har ingen aning om vad den grova gråa kabeln gör, den syns även på bild 5 men den följer inte med in i den högra dörrsidan.
DSC_1071.JPG (631.37 KiB) Visad 425 gånger
DSC_1074.JPG
Under instrumentbrädan på högra passagerar sidan.
DSC_1074.JPG (536.58 KiB) Visad 425 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1238062
Det vekar vara ett djädrar :oops: :oops: hemma fix och då är det inte lätt utan att veta hur det ska vara. Men om jag förstår rätt har du bara 2 högtalare i bilen. Då ska du hitta dom 4 kablarna i härvan under papperstejpen (kolla färgerna vid högtalarna) och skit i resten.
av Amarace
#1238068
Vore jag du skulle jag dra nya kablar, en till varje högtalare och tändningsplus, jord och direktplus (säkrade såklart), då vet du det blir bra.
Användarvisningsbild
av volvo2451977
#1238085
Ja jag har bara två st högtalare men jag har aldrig dragit nya kablar i en bil nån gång så har ingen aning om hur man gör det, men är det speciella typ "högtalarkablar" som måste gå från högtalarna eller funkar vilken vanlig kopparsladd som helst?
Användarvisningsbild
av Frrla
#1238314
Gul kabel = konstant + även när bilen är avslagen för stereons minne
Röd kabel = signal från tändning på och stereon startar
Svart kabel = minus eller jord.

En multimeter är inte dumt. Men en lampsockel till tex ett baklyse och 2 kabelstumpar kommer man långt med.

antenn-kabeln som i vissa fall behövs som extra jord eller avstörning för att de ska fungera.

Sen är de bara högtalarna. Och vilket håll de går åt till en början spelar ingen roll. Byt plats på kablarna till ena och testa om.de låter bättre eller sämre. Bestäm vilket som låter bäst och låt de vara så. De går att leka lite om man vill men de spelar inte så stor roll när de inte ska slås några rekord i decibel eller vara något speciellt billjud av någon rang.

Från Windows 10/11 till Windows 7 (eller ren[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]