Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1213949
Låter som en rimlig väg framåt. Finns det ett komplett kit till rimligt pris i närheten som du kan testa med och köpa bara om det funkar är det självfallet värt att testa det först.
av Mickius
#1213954
andersuw skrev:Låter som en rimlig väg framåt. Finns det ett komplett kit till rimligt pris i närheten som du kan testa med och köpa bara om det funkar är det självfallet värt att testa det först.

Jo känns som ett vettigt steg än att beställa hem saker och det inte fungerar. Då kan jag ju prova ett helt komplett system och se direkt om det hoppar igång eller inte. Funkar inte detta så blir nog enda alternativet Rejmes och ett par 1000 lappar fattigare. Då måste det ju va så att det måste va rätt box osv som ena killen sa dock känns detta lite illa om det skulle vara så pass
#1238079
Hoppar på denna tråd då jag har liknande problem som TS. Min S80 2.5 Turbo 04 som jag köpte för ca 2 månader fungerade inte heller PDC vid köp. Började rota lite och efter en felkodsavläsning hittade jag PAM modulen liggandes helt löst och den var inte inkopplad. Kopplade in den och vipps hoppade PDC igång. D.en lyckan blev då kortvarig. Den tackade dock för sig efter några dagar. Fick då tag i en beggad modul på bildelsbasen med samma nr som min. Pluggade in den utan att nolla några koder och den fungerade ca. 1 vecka innan den sa tack och adjö. Bör vara något glapp i något kablage tycker jag. Får börja mäta lite när det blir lite bättre väder ute. Fick du Ts igång ditt system??
Användarvisningsbild
av wissel
#1238176
Mackansglt skrev:Hoppar på denna tråd då jag har liknande problem som TS. Min S80 2.5 Turbo 04 som jag köpte för ca 2 månader fungerade inte heller PDC vid köp. Började rota lite och efter en felkodsavläsning hittade jag PAM modulen liggandes helt löst och den var inte inkopplad. Kopplade in den och vipps hoppade PDC igång. D.en lyckan blev då kortvarig. Den tackade dock för sig efter några dagar. Fick då tag i en beggad modul på bildelsbasen med samma nr som min. Pluggade in den utan att nolla några koder och den fungerade ca. 1 vecka innan den sa tack och adjö. Bör vara något glapp i något kablage tycker jag. Får börja mäta lite när det blir lite bättre väder ute. Fick du Ts igång ditt system??
Tjenna Mackan. Jag får för mig att någon av dina sensorer är i olag. Jag har samma fenomen på min och felkoderna är olika när jag läser av, ibland är det nr 2 från vänster o ibland nr 4, 1 ,3.
MEN när det blir kallt typ minus 10 grader då funkar det utan problem, och när det blir mer än 15 plusgrader så funkar allt igen. Jag har numera vant mig vid att vara utan PDC på vinter o senhösten.
Jag misstänker kablaget faktiskt. Men ids inte börja rodda i det på riktigt.
Så vänta av och det kanske löser sig när det blir varmt o skönt igen. :-
Ingen lösning på ditt problem förstås...Ha de bra Mackan.
" Du vet var min postlåda finns utifall du behöver" ;-)
#1238199
Hejsan Wissel,

Bara vänta på varmare väder och hoppas då :) Nu när PAM modulen är inkopplad hela tiden så kan den ibland varna för "Parking assaistance..." under färd. Vet inte riktigt men har fått känslan att den kan tända varningen ibland när man bromsar. Det händer dock ganska sällan. Gör din så också? Jag har inte glömt din postlåda, bra att veta i fall att... Ha det så bra Wissel...,
Användarvisningsbild
av wissel
#1238212
Mackansglt skrev:Hejsan Wissel,

Bara vänta på varmare väder och hoppas då :) Nu när PAM modulen är inkopplad hela tiden så kan den ibland varna för "Parking assaistance..." under färd. Vet inte riktigt men har fått känslan att den kan tända varningen ibland när man bromsar. Det händer dock ganska sällan. Gör din så också? Jag har inte glömt din postlåda, bra att veta i fall att... Ha det så bra Wissel...,
Min PDC är ju alltid "PÅ" så har ingen aning, MEN har aldrig fått en varning under färd...:-)
#1345770
Ett bra tag sedan man skrev här. Har fortfarande problem med PDC. Den hoppar igång ibland för kortare stunder men lägger av tämligen ganska omgående. Det jag har märkt är att när den är igång är att så fort man lägger i backen så slutar den fungera i 9 fall av 10. Bör vara något vid spaken tycker jag. Någon som kan förklara eller har en bild som visar hur PDC anslutningen ser ut vid spaken innan man börjar riva det hela.
Användarvisningsbild
av Knetha
#1409478
Jag har en -06 och har också problem med mina parkeringssensorer. När jag köpte bilen fungerade det utmärkt, efter en tid blev det liksom glapp (funkade ibland och ibland inte - med felindikering i displayen) och nu var det länge sedan den levde. Jag har dock på "glapp-tiden" iaktagit att den funkade oftare när det var tungt lastat... :-)

Idag hade jag sådan tur (eller otur, vi får se) så jag hittade en -08 Classic (2.4L D5244T5,Manuell) på skroten med sensorer och elektronik kvar. Kostade mig 500 kr för hela paketet. Jag har inte testat ännu men redan insett att den gamla elektronikboxen (i min -06b) heter 30710957 och den jag köpte heter 30765690. Den jag plockade från på skroten hade dock också bara sensorer bak (4 st) så jag lever på hoppet att det inte ska spela någon roll vad boxen heter... Den från skroten ska finnas även i V70 -07 (och även passa S60 XC70 XC90). Men den finns också hos annan skrot och är då från S60 -06... ( https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/30765690/ ) Den jag har i bilen ska också passa S60 från -06 (och V70 XC70 XC90 S80). Någon som vet vad det är för skillnad på olika ECU-nummer ?

Jag återkommer när jag testat. Funkar det inte har jag ju en annan kabelhärva och 4 sensorer också att leka med (men de har väl kanske också annat nummer än de jag har i bilen... :bored: )
Användarvisningsbild
av Knetha
#1409488
Testat nu, med negativt resultat. Gamla boxen funkade inte med "nya" härvan, "nya" boxen fungerade inte med "nya" härvan heller. Nu blev jag osäker på om jag testade "nya" boxen med gamla härvan...

Men, kan det också ha att göra med att det är annat nummer på den "nya" boxen ?
(Jag har alltså fortfarande "PARK. ASSIST SERV. ERFORDRAS".)

Fjållträsk

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]