Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av swimpe
#1237531
Har problem med laddningen på min bil. Oftast så laddar den inte alls men när bilen är kall och jag startar så laddar den 14 volt.

Laddningslampan lyser inte förutom när jag endast har tändningen på.

Någon som har några förslag på vad som kan vara fel?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1237649
Den första kollen man gör är att kolla om lampan är släkt med tändning av, tänd med tändning på och släkt när motorn går och det har du ju redan gjort :lol: . Sedan är nästa steg att kolla på remmen till generatorn. Den ska inte ha några lösa trådar, inte ligga för långt ner i remskivan och vara ordentligt spänd.
Om kolen är slut (lätt att byta) bruka laddningslampan vara släkt med tändning på, men dom kan vara "på gränsen" så det kanske blir "kontaktfel" mot släpringarna.
Skruva loss regulatorn bak på generatorn (2 spårskruvar), det är där den klena röda kabeln sitter så får du med kolen ut. Dom är c:a 3 - 4 mm när dom är utslitna. Ser ut ungefär så här, oftast är bara det ena kolet utslitet.
regulator med kol.jpg
regulator med kol.jpg (19.42 KiB) Visad 727 gånger
av swimpe
#1237854
Ska försöka spänna remmarna. Har faktiskt lite remtjut så ska försöka med det först. Men min spännskruv snurrar tomt, ser ut som att den gått av i hålet den skruvas in i
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]