Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Thrimed
Tjenare.

Koppligen verkade tjärva för mig, och det knarrade i motorrummet när jag trycker ner den, samt att kopplingen tar nästan direkt.
För att frikoppla helt när jag växlar får jag nästan ställa mig på kopplingen.
Trotts att jag flyttat gummimattan så den inte alls ligger under kopplingen.

Jag öppnade motorhuven och tittade vart det gnällde, pillade lite fram och tillbax på hydralsaken som satt där ? och öppnade kopparna för att kolla vätskenivåerna, 2 behållere verkar ligga över MAX sträcket vilket inte är så bra ju. Annars låg alla andra på max sträcken.

Efter det här satte jag mig bakom ratten för att ställa in bilen i garaget, Men va fan !? Vart e kopplingen ?
Den hade Sjunkit till botten !?

Jag juckade fram och tillbaks, och sakta kom den tillbax till ursprungsläget. Phuu tänkte jag och ställde in bilen i Garaget.

Nu imorse när jag skulle till jobbet så va kopplingen i botten igen.
När jag kört på motorvägen och skulle växla ner för att svänga av så hade kopplingen sjunkit igen ifrån det att jag startade.

Vad har hänt ?
:?: Luft i systemet ?
:?: Varför tar kopplingen för tidigt ?
:?: Varför Knarrar det i i motorrummet ?
:?: Kan man jystera kopplingen så att den tar lite senare ?
Användarvisningsbild
av iaken
Undre manövercylinder som läcker bromsvätska? Fick samma fenomen på min Volvo (sitter inne i växellådan) Dock så tjöt det som fasen ur motorrummet. Som en rem som kämpa för kung och fosterland... Fick även byta koppling då det kommit bromsvätska på denna.
Användarvisningsbild
av Thrimed
Nej, inga direkt missljud ifrån motorn förutom lätt tickande ventil vid kall motor...
Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Det laddas automatiskt.

Tid för service - volvo s60 2017

Motorn lär hålla men försäkri[…]

Trasig turbo V70 D4 aut MY15

Om du söker på VEA + motorproblem s&ari[…]