Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Harrysson
#1236781
Har problem att ratten ställer sig lite fel åt höger/vänster och ibland så går det dagar/veckor att den är rak och fin när ratten är lite sne känns bilen orolig på vägen,

Ibland kan bilen knaka/smälla till och det låter som det är något i styrningen svårt att lokalisera ljudet :( Ljudet kommer inte alltid, men tycker det kommer mer frekvent i lågfart på tex parkeringar, utfarter när man inte har rullning på bilen.

Har hissat upp bilen men ser inga skador/läckage har ni något tips på felsökning?? Någon som har varit med om något liknade?

Bilen i frågan är en xc70 D5 awd 2007
#1236834
Bilen var inne för hjulinställning dec/jan någon som kanske blev fel då? När ratten är sne "när man kör framåt i vägens riktning " så handlar det om några cm felaktig antingen åt höger eller vänster. svårt att förklara ska försöka få bild på det när det händer :)
#1236841
Om ratten står snett när du kör helt rakt framåt, inte ändrar sig beroende på hur vägbanan lutar etc så är är det den som gjort hjulinställningen som inte centrerat ratten ordentligt innan låsningen vid hjulinställningen.
Om ratten ändrar sig till och från även vid jämn och fin vägbana så är det nått i chassit för styrningen som inte är bra/sitter åt ordentligt.
Har felet bara uppkommit efter du gjorde hjulinställningen?

Edit: missade att den kan va sne åt båda hållen :shock: Låter nästan som nån missat skruva åt nått ordentligt eller dragit av nått i samband med hjulinställningen.
av MickeM
#1237048
Länkarmsbussning gissar jag.
Då kan den dra åt et håll vid acc, och ett annat vid motorbroms.
#1238756
Hej

Bilen var inne på verkstaden, Dom hittade att spindelled var helt slut samt att det var något som hade lossnat efter hjulinställningen, Så dom bytte spindelled och fixade vinklarna igen och nu funkar bilen klockrent igen :)

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]