Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av volvo1618
hej!

Jag planterade min nyligen köpta v70 som stog på biltrailer i en stålpe efter e4 tidigare idag.

Hela bilen som stog på trailern är demolerad.
Bilen vara avställd och såleds oförsäkrad.
är det någon som vet om det kan gå på kärrans alt dragbilens försäkring?

Tacksam om någon vet det är inte lätt att få tag på folksam i helgen=)
//Stefan
Användarvisningsbild
av Lilja
Maximal otur det där, hur lyckas man?

Har dock väldigt svårt för att tro att dragbilens försäkring kommer vilja täcka lasten också, vet dock inte 100% men en lastad trailer, alltså från ett transportföretag, där är lasten försäkrad separat, om du lastat en privat oförsäkrad bil borde ju knappast dragbilens försäkringsbolag vilja betala.
av volvo1618
Jag körde en försäkrad dragbil med ett hyrt (försäkrat) släp.
detta var lastat med en oförsäkrad bil som kom i gungning och dammade in i en stolpe efter E4 =)

Har läst lite på internet nu och det ser mörkt ut på ersättningsfronten för det.
Det är väl bara att bita ihop och vara glad att man klarade sig fint=))
Användarvisningsbild
av Lilja
volvo1618 skrev:Jag körde en försäkrad dragbil med ett hyrt (försäkrat) släp.
detta var lastat med en oförsäkrad bil som kom i gungning och dammade in i en stolpe efter E4 =)

Har läst lite på internet nu och det ser mörkt ut på ersättningsfronten för det.
Det är väl bara att bita ihop och vara glad att man klarade sig fint=))
Du tar det då relativt lätt för att ha förlorat ex antal hundra papp :wink:
Hade gått och hängt mig näst intill ifall något sådant hänt med XCn
av anp
Fy vad trist, kan bara beklaga det inträffade.

Tvivlar starkt på att lasten täcks av dragbilens eller trailerns ev, försäkring.
Om trailern orsakat skador på annat fordon eller material, så hade dragbilens försäkring dock gällt.

Det hjälper ju tyvärr inte dig nu, men kanske kan hjälpa andra i kommande, liknande situationer.
Tag för vana att alltid försäkra ett fordon i förväg, innan köp. Köper du fordonet så gäller ju försäkringen redan vid köpet. och köper man det inte, så brukar det sällan vara några problematt kostnadsfritt avsäga sig försäkringen.
av volvo1618
Jo tro mej det ska jag göra=))
Man väljer själv om man vill må dåligt och vara förbannad.
Eller om man sträcker på sig och börjar om på noll=))

//hat bra alla
av Frigge
volvo1618 skrev:Jo tro mej det ska jag göra=))

//hat bra alla

Helt rätt inställning, tänk om fler i detta land kunde tänka så i en sån fruktansvärt tråkig situation du hamnat i.

Hoppas det löser sig för dig !!!
av anp
volvo1618 skrev:Jo tro mej det ska jag göra=))

//hat bra alla
Inget blir ju bättre av att bli förbannad eller hänga läpp. Vad som hänt har ju hänt oavsett hur man reagerar.
Jag kan inte säga att jag skulle ha tagit det lika "bra" som du. Starkt gjort!
Användarvisningsbild
av Funk
Det där var riktigt tråkigt..
När jag haft hobbybilar så har jag alltid haft avställningsförsäkring, d.v.s en försäkring som är ungefär likvärdig en halvförsäkring men utan trafikdelen. Man kan ju t.ex ha oturen att bränna upp en bil vid svetsning, och då är det skönt att ha försäkringsskydd även om bilen är avställd...
I mitt fall så gällde försäkringen även vid trailning och transport.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Lilja
Funk skrev:Det där var riktigt tråkigt..
När jag haft hobbybilar så har jag alltid haft avställningsförsäkring, d.v.s en försäkring som är ungefär likvärdig en halvförsäkring men utan trafikdelen. Man kan ju t.ex ha oturen att bränna upp en bil vid svetsning, och då är det skönt att ha försäkringsskydd även om bilen är avställd...
I mitt fall så gällde försäkringen även vid trailning och transport.

/Thomas
Men om man bränner upp en bil i garaget gäller väl hemförsäkringen?

Vad som gjorts för min förra Volvo 🥳 Ung[…]

Okej, ska testa det

Larm går v70 -07

Hej,har en v70 2,5T -07 som larmet börjat g&a[…]

Substral Mniazek funkar bra på gräsmatt[…]