Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pontuk
#1231469
Hej,

För ett tag sen tog jag bort mina kromlister som satt över stötdämparen fram, då jag behövde göra visa lack jobb med bilen. När jag sen skulle sätta tillbaka listerna, så insåg jag lite snopet att jag inte har en aning om hur man gör. Läste på nätet att man måste plocka bort stötdämparen för att montera listerna igen. Kan det stämma?

Vore tacksam för alla tips vad gäller monteringen av dessa lister.

Hälsningar,
Pontuk
av Maddox
#1232169
Jag har nyligen monterat dessa lister ovanför stötfångaren fram. Två sidolister och en främre. Jag köpte original Volvoclips av den äldre modellen, vit plast, på tradera då de clips som jag tidigare köpt på VP- Parts (svart plast) inte var bra. Jag fäste de två sidolisterna först och den främre därefter. Det är bara att ta listen och trycka ner så att clipsen fastnar i listen. Stötfångaren behöver/ska inte demonteras.
Användarvisningsbild
av maccus
#1232326
pontuk skrev:Hej,

För ett tag sen tog jag bort mina kromlister som satt över stötdämparen fram, då jag behövde göra visa lack jobb med bilen. När jag sen skulle sätta tillbaka listerna, så insåg jag lite snopet att jag inte har en aning om hur man gör. Läste på nätet att man måste plocka bort stötdämparen för att montera listerna igen. Kan det stämma?

Vore tacksam för alla tips vad gäller monteringen av dessa lister.

Hälsningar,
Pontuk
hej
du måste väl mena stötfångaren fram & INTE Stötdämparen i hjulhuset ??..........dom kromade listerna kan vara lite pilliga & få på plats eftersom att dom sitter så tajta mot stötfångaren.......Men det är inga problem alls jag fick ett jättebra tips/knep här inne på forumet från en annan medlem hur man gör........det sitter 4 stycken bultar bakom som håller
fast själva stötfångaren i ett par metall stag med en platta på & det sitter 2 stycken bultar på varje stag & i plattan.......Gör så här att du kryper under bilen framifrån & så tar du ett spärrskaft + en förlängare & en 19 mm sexkants hylsa & så släpper du lite på alla 4 stycken bultarna........så åker stötfångaren ner lite i framkant ca 1.5 cm så kan du lägga listerna på plats & justera dom i rätt läge & lägg gärna lite silikon spray på clipset så glider själva listen ner lite lättare i spåret........& behöver du ha nya Clips så kan du beställa hos Bilia pris 20 - 25 kr per styck

lycka till med listerna BildBild

Skickat från min F8131 via Tapatalk
av pontuk
#1232932
Hej Maddox och Maccus,

Tack så mycket för bra tips. Ska fixa detta snarast. Uppskattar verkligen er hjälp, för jag har kliat mig i huvudet över dessa lister så att jag nästan blivit skallig.

Och ja... jag menade stötfångaren, inget annat. :D
Användarvisningsbild
av maccus
#1232969
pontuk skrev:Hej Maddox och Maccus,

Tack så mycket för bra tips. Ska fixa detta snarast. Uppskattar verkligen er hjälp, för jag har kliat mig i huvudet över dessa lister så att jag nästan blivit skallig.

Och ja... jag menade stötfångaren, inget annat. :D
Ytterligare ett tips
lägg på lite 5 - 56 på bultarna över natten så kan dom götta till sig över natten & använd en sexkants hylsa & ännu bättre en riktig sexkants kraft hylsa & lossar inte bulten direkt så på med mera 5 - 56 vänta 20 minuter & gör ett nytt försök........sedan så kan det kanske vara frestande att komma på tanken att enbart lossa på själva det yttre svarta plast skyddet som sitter på stötfångaren........BIG NO NO NO :-(O) (N) (N) (N) Risken att du lyckas Förstöra alla små skruvar & metall clips som håller det svarta plast hölje & skruvarna/metall clips som håller den undre Spoilern
Den Chansen är riktigt stor........så lossa på bultarna enbart & sätt en domkraft precis i mitt under kofångarens framkant........så slipper du att lyfta upp kofångaren & sammtidigt dra åt bultarna efter kromlist monteringen
........bara lyft upp kofångaren lite med domkraften & justera in rätt läge........in under bilen & dra åt bultarna lagom hårt
Klart (RO) (RO)

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen