Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1232539
En uppdatering:
Oljan byttes ännu en gång genom dräneringspluggen och vanlig påfyllning.
Ut kom kolsvart olja men växlingarna är bättre nu.
Problemet med 3-4 är kvar men inte lika hårda växlingar men dom känns. Är jag rätt ute eller ska jag ge upp?
Skölja lådan kommer jag inte göra så det kan vi hoppa över.
#1232570
Du ska nog ta en funderare över varför oljan blir svart.
kör man omkring med skitig olja å dåliga växlingar så lagar inte lådan sig själv det kan jag lova
Troligen för sent å spola lådan ändå när du säger att oljan är kolsvart.
enda som skulle kunna rädda den är ett riktigt oljebyte dvs spolning å sen en adaption men du vill ju inte göra något av detta vad jag har förstått så lycka till
#1232586
mattsson81 skrev:Du ska nog ta en funderare över varför oljan blir svart.
kör man omkring med skitig olja å dåliga växlingar så lagar inte lådan sig själv det kan jag lova
Troligen för sent å spola lådan ändå när du säger att oljan är kolsvart.
enda som skulle kunna rädda den är ett riktigt oljebyte dvs spolning å sen en adaption men du vill ju inte göra något av detta vad jag har förstått så lycka till
Oljan är ju svart pga att allt inte kommit ut än. Jag har gjort ett oljebyte (3.4 liter) tidigare. Och nu har jag bytt 3.4 liter igen. Den svartnar ju inte på dom 100milen jag kört sen sista bytet.
#1232685
Knatch skrev:En uppdatering:
Oljan byttes ännu en gång genom dräneringspluggen och vanlig påfyllning.
Ut kom kolsvart olja men växlingarna är bättre nu.
Problemet med 3-4 är kvar men inte lika hårda växlingar men dom känns. Är jag rätt ute eller ska jag ge upp?
Skölja lådan kommer jag inte göra så det kan vi hoppa över.
Har du kontrollerat oljan med varm motor och motorn igång så vi kan utesluta att fel oljenivå är orsaken till problemet med dina växlar?
#1232966
Paddan1000 skrev:
Knatch skrev:En uppdatering:
Oljan byttes ännu en gång genom dräneringspluggen och vanlig påfyllning.
Ut kom kolsvart olja men växlingarna är bättre nu.
Problemet med 3-4 är kvar men inte lika hårda växlingar men dom känns. Är jag rätt ute eller ska jag ge upp?
Skölja lådan kommer jag inte göra så det kan vi hoppa över.
Har du kontrollerat oljan med varm motor och motorn igång så vi kan utesluta att fel oljenivå är orsaken till problemet med dina växlar?
Oljan är kontrollerad och nivån är korrekt.

Sen får man tjöta lite på kä[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag ä[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

I stort sett är det bara skärmen du kan[…]

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]