Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Håller på att hjälpa några bekanta med deras XC60 som har en uppsjö av småfel men jag misstänker att många beror på dåligt batteri. Enligt Volvo var det inga fel på batteriet men det är tillverkat 2009 så det kanske ändå är värt att chansa? Vill dryfta det här innan jag säger någonting till dem, då det inte är mina pengar som kommer att gå åt.

Sen är det fel på stolsvärmen vilken inte fungerar varken fram eller bak. Inget händer när man trycker på knapparna och dioderna lyser inte. VIDAs felsökningsinfo var ganska knapphändig och det enda reella i felsökningsväg jag hittar är att koppla ur SHM (seat heating module) för ett framsäte åt gången, någonting om att en defekt SHM kan ge problem med övriga CCM. Sagt och gjort, inget ändras. Säkringarna är förstås också hela. Hittar inget när jag googlar annat än för P2:or så jag antar det är ett ovanligare fel?

Bakre vindrutetorkaren funkar inte heller, även där är säkringen hel. Man hör att någonting klickar baktill när man trycker på knappen. Jag vet inte om det förekommer att motorn kan kärva ihop till den grad att den inte rör sig eller om man ska gå rakt på att byta motorn?

Och slutligen är det taskig värme i bilen, till den grad att man tydligen behöver täckbyxor om man ska ut på E4:an så här års. Jag har inte hunnit köra bilen ännu utan den står på laddning över natten. Men jag tänker väl spontant dålig tillsatsvärmare eller dålig termostat? Jag är inte helt hundra på hur man gör någon felsökning där heller och jag har aldrig kört bil med tillsatsvärmare så jag vet inte riktigt hur den funkar. Styrs den med automatik eller endast om jag själv startar den?

XC60 D5 AWD, årsmodell 2010.
Själv är bäste dräng. Batteri: ska bytas. Sätesvärmen kom till liv efter att bilen stod strömlös över natten med batteriet på recond-laddning, bara för att se om det skulle hjälpa. Men det kändes ändå inte helt 100 så varför chansa? Torkarmotorn blir till att byta, reläet var inbyggt i enheten enligt mek på Volvo. Pris från JB: 900 kr. Pris på Volvo inkl arbete: 4-5000 kr.

Vad som kvarstår är att få pli på värmen i bilen bara. Pratade med en mek på Volvo som knappt kunde minnas sig bytt någon termostat på en D5:a medan värmarna havererade på löpande band, flera i veckan. Men jag har nu kört all tillgänglig diagnostik i VIDA och värmaren får godkänt. Med motorn på tomgång och värmaren tvångsaktiverad i VIDA kom jag upp i 70°C på kylarvätskan. Då gav jag mig ut på en provtur och efter 1-2 mil landsvägskörning (-14°C utomhus) var kylarvätskan nere på 56-58°C och det kändes svalare i kupén.

Men ja, finns det något mer som skulle kunna vara boven? Termostaten känns ju huvudmisstänkt men vet inte om det finns något mer hokus pokus på dieselsidan jag inte har koll på.
Minns att på långfärd i min XC60 D5 2012 blev det dålig värme (kändes kallt) när temperaturen gick nedåt 10 minusgrader, om den bränsledrivna värmaren var avstängd. Värmaren på = mysigt varmt.

Värmaren kanske fungerar, men dåligt?
Men som sagt. Börja med batteriet.
Ladda det nya batteriet innan du stoppar i det.
Låg batterispänning har gjort att värmaren vägrat starta för mig en gång i tiden. Den startade inte ens när motorn startade. Fick stänga av och ladda. Sen gick den.
Jag är som sagt helt novis på dieslar på alla sätt. Jag har inte ännu bytt batteriet men jag recond-laddade det innan jag ens körde bilen första gången. När jag väl körde provade jag direktstarta värmaren i menyn under körning så att det blinkade "PÅ" men tyckte värmen var fisljummen som bäst. Körde kanske en mil i 30-70 km/h blandad körning och nådde 52 fluktuerande grader.

Andra gången jag körde värmaren var med bilen stillastående, motorn på tomgång bara "ifall att", slippa bli stående när jag inte visste batteriets exakta skick. Använde VIDAs diagnostik för att tvångsstarta värmaren så att den kördes på "full lastberäkning" som jag tror det hette. Nådde ganska snabbt 70°C och fick upp okej värme i kupén. Gav mig ut och körde och efter 1-2 mil i 90 km/h var den nere på 56°C, sen upp en bit över 60°C när hastigheten sjönk iom rödljus och korsningar.
Schmoyoho skrev:Håller på att hjälpa några bekanta med deras XC60 som har en uppsjö av småfel men jag misstänker att många beror på dåligt batteri. Enligt Volvo var det inga fel på batteriet men det är tillverkat 2009 så det kanske ändå är värt att chansa? Vill dryfta det här innan jag säger någonting till dem, då det inte är mina pengar som kommer att gå åt.

Sen är det fel på stolsvärmen vilken inte fungerar varken fram eller bak. Inget händer när man trycker på knapparna och dioderna lyser inte. VIDAs felsökningsinfo var ganska knapphändig och det enda reella i felsökningsväg jag hittar är att koppla ur SHM (seat heating module) för ett framsäte åt gången, någonting om att en defekt SHM kan ge problem med övriga CCM. Sagt och gjort, inget ändras. Säkringarna är förstås också hela. Hittar inget när jag googlar annat än för P2:or så jag antar det är ett ovanligare fel?

Bakre vindrutetorkaren funkar inte heller, även där är säkringen hel. Man hör att någonting klickar baktill när man trycker på knappen. Jag vet inte om det förekommer att motorn kan kärva ihop till den grad att den inte rör sig eller om man ska gå rakt på att byta motorn?

Och slutligen är det taskig värme i bilen, till den grad att man tydligen behöver täckbyxor om man ska ut på E4:an så här års. Jag har inte hunnit köra bilen ännu utan den står på laddning över natten. Men jag tänker väl spontant dålig tillsatsvärmare eller dålig termostat? Jag är inte helt hundra på hur man gör någon felsökning där heller och jag har aldrig kört bil med tillsatsvärmare så jag vet inte riktigt hur den funkar. Styrs den med automatik eller endast om jag själv startar den?

XC60 D5 AWD, årsmodell 2010.
På vår bil ville inte torkaren där bak fungera som den skulle. Då det var garanti fortfarande så skulle verkstaden byta ut torkar motorn. Men detta behövdes ej då det visade sig att anslutningen ej satt i " riktigt". Åtgärd blev att "trycka" till den , och sedan fungerade den som den skulle. Tydligen slarv från början vid tillverkningen.Detta gällde på vår XC60.
B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]