Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sbf
Etiketten under motorhuven på min bil säger:
ACEA A1/B1 SAE 5w-30. Vid körning under ogynnsamma förhållanden, använd ACEA A5/B5 SAE 0W-30.

Min biogasbil har gått cirka 29000 mil.

- Vad definierar man som ogynnsamma förhållanden?
- Både A1/B1 och A5/B5 är ganska dyra oljor jämfört med t.ex. A3/B3/B4 5w-40. Jag vill byta olja var 1000:e mil, kan jag använda A3/B3/B4 5w-40 i min bil? Eller ska jag hålla mig till A1/B1 5w-30 eller A5/B5 0w-30?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Det finns någon här som gör just det. Motorn är ju dessutom i grunden samma som - 04 när den skulle ha A3. Jag har svårt att tro att det skulle bli problem. I praktiken.

Annars lär. A5 gå att hitta till betydligt bättre pris på nätet jämfört med i vanliga butiker om du vill köra på säkert kort.
Användarvisningsbild
av sbf
SBergdahl skrev:Det finns någon här som gör just det. Motorn är ju dessutom i grunden samma som - 04 när den skulle ha A3. Jag har svårt att tro att det skulle bli problem. I praktiken.

Annars lär. A5 gå att hitta till betydligt bättre pris på nätet jämfört med i vanliga butiker om du vill köra på säkert kort.
Intressant, vet du vad orsaken är till att i grunden samma motor ska ha olika klassningar av motorolja? Ser i min instruktionsbok att det är Bi-Fuel och V70 R som ska ha ACEA A1/B1, låter i mina öron som att det förväntas vara högre belastning på en Bi-Fuel-motor..?

mattsson81 skrev:Kör du på gas ?
Ja det gör jag, i de allra flesta fall.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Allihop fick A1/A5 årsmodell 2005 eller 2006 i samband med att serviceintervallet ökade till 3000 mil.

Tidigare hade alla modellerna A3.

A1/A5 är lågfriktionsoljor så det var väl en del i att försöka sänka förbrukningen en aning och A5-oljor är ofta godkända för just longlife-intervaller till skillnad från A3:or.
av marimbalanguage
A3 olja fungerar helt fint om du byter en gång om året.
Det fina med gasbil är att oljan nästan aldrig blir mörk. Kör en fisbil själv, och oljan ser som ny ut när det är dags för service:)
av mattsson81
Intämmer med föregående talare

Enda jag tänker mig skulle kunna göra att du behöver en A1/B1 A5/B5 olja är möjligen att den kan hantera kondens inblandningen bättre. och att du kan köra längre intervall med den.
Användarvisningsbild
av sbf
SBergdahl skrev:Allihop fick A1/A5 årsmodell 2005 eller 2006 i samband med att serviceintervallet ökade till 3000 mil.

Tidigare hade alla modellerna A3.

A1/A5 är lågfriktionsoljor så det var väl en del i att försöka sänka förbrukningen en aning och A5-oljor är ofta godkända för just longlife-intervaller till skillnad från A3:or.
mattsson81 skrev:Intämmer med föregående talare

Enda jag tänker mig skulle kunna göra att du behöver en A1/B1 A5/B5 olja är möjligen att den kan hantera kondens inblandningen bättre. och att du kan köra längre intervall med den.
Då tror jag att jag kör på A5 för säkerhets skull, som ni säger, ett säkert kort. Biltemas A5-olja verkar man kunna få hyfsat billigt per liter ändå..

marimbalanguage skrev:A3 olja fungerar helt fint om du byter en gång om året.
Det fina med gasbil är att oljan nästan aldrig blir mörk. Kör en fisbil själv, och oljan ser som ny ut när det är dags för service:)
Jasså? Det hade jag ingen aning om. Blir intressant att se vid nästa oljebyte helt klart. :) Blir mindre sot och smuts i oljan eller? Jag vet förstås inte vad föregående ägare normalt körde med för bränsle, men vid nästnästa oljebyte vet jag det definitivt.
Användarvisningsbild
av sbf
SBergdahl skrev:Du kan hitta 0w30 A5 för nedåt 40 kr litern ink frakt hos däck online beroende på förpackningstorlek.
Nice! Tack för tipset.

High Performer 0W-30 Longlife 2 verkar dessutom vara både ACEA A1/B1 och ACEA A5/B5, 20 liter för 61:55 per liter.

Visserligen står det att "High Performer 0W-30 WIV Longlife 2 är en helsyntetisk låg viskositet motorolja, lämplig särskilt för VW fordon tillverkade efter 2000 med förlängda serviceintervaller (ESI), inkl. enhetsinsprutare. Det möjliggör förlängda serviceintervall samtidigt vistas genomgående säker, med höga säkerhetsmarginaler." men det lär väl inte hindra mig från att hälla det i min Volvo? :roll:

Hej Min syster lämnades bilen på verkst[…]

Vart kan jag kolla luftförvärmningssp[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]

Ja värmaren behövs för att få[…]