Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av john.h
#1231353
Torpa401 skrev:
leiwi skrev:Hej alla med dörrproblem och kinkiga verkstäder

Den QB ni skall åberopa är QB 89525
Denna ger 100% rabatt tom 48 månader efter första reg och 50 % efter det :D
Tjena.
Nu har jag varit inne på Volvo (Bilia) och hört efter om QB89525 är aktiv och det är den.
Enda grejen är att en QB enligt Bilia alltid är tidsbegränsad och i detta fall 5 år från första reg. Min bil är uttagen 130214 så QB89525 är aktiv till och med 180214 i mitt fall, tur att jag hade bokat tid den 13:de :D

Nu har jag varit på Bilia Sisjön och hade ett mycket oproduktivt samtal med dom.
Det gick ungefär såhär" Hej jag har problem med mina bakdörrar etc etc, det finns tydligen en QB89525 som skall gälla för detta"
Svaret på det var ordagrant från verkstadschef "vem säger det" "jag: Ja det är andra Bilia som säger det", höftade med Stockholm, då jag blev lite tagen på sängen.
Han blänger lite på mig, ber om regnr (har en MY16 D2 uttagen 2015-12-28) fipplar lite i datorn.
Sen säger han att QB:s är specifika för varje modell, QB89525 gäller inte för mig och vill jag ha det fixat får jag betala och boka tid....

Har han rätt eller snackade han bara goja, kan man gå till typ brabil eller Mechanum och nämna denna QB?

*update har precis chattat med bilia och enligt chatten hade jag inget att hämta hos dom, dom bad mig ringa volvo imorgon...*
av Supes
#1231360
Jag ringde Bilia jag också och tog upp att många har problem med dörrarna och låsen.
Dom erkände att många har problem just nu med dörrar och lås, men när jag tog upp QB så blev han irriterad!
Han låtsades först om att han inte visste vad QB var för något. Men efter någon minut så säger han att jag inte ska prata mer om det. "Det är olagligt att prata om QB och att man kan få skithöga böter för det bla bla". Jag svarade med att jag bryr mig inte om det utan jag vill att mina dörrar och låsen ska fixas. Då säger han att denna QB kanske inte gäller för min modell utan det är för olika modeller.
Användarvisningsbild
av Dex
#1231369
Prova att smörja lite där låshakarna sitter i dörrarna och även bakluckan låshake och dörrgummilisterna och bakluckans gummilister med siliconstift.
Fungerar det inte efter det så är det fel på låset/låsen givetvis.
Mina lås fungerar bra ännu i alla fall ,kör även Autolåsning nu på bilen vid körning.(V40CC D4 MY16)
av dildari
#1231426
Hej, jag har en v40 CC d3 summum uttagen 1305.

för två veckor sedan började höger bakdörr att krångla och gick ibland och ibland inte, nu är den helt låst och har inte gått att öppna på 1 vecka...
vänster bakdörr har också börjat krångla men fungerar ibland...


blir skräckslagen när jag hör vad ni säger efter kontakt med ÅF och verkstad... är de något som bara ska fungera är de ju dörrarna....
av john.h
#1231503
Jag har fortsatt med att undersöka, vad som gäller angående detta.
Blev som sagt hänvisad till att ringa Volvo igår, på 020-948080 av Bilia.
Ringde ovanstående nummer 16.33, fick förklarat för mig av personen som svarade, att teknikerna gått hem 16.30 och jag skulle ringa 07.30 imorgon.
Som sagt ringde samma nummer idag 07.30 och fick förklarat för mig att teknikerna börjar 08:15, så jag kunde ringa då istället.
Ringde 08:20 och förklarade mitt problem, den ganska trevliga och förstående personen sa att det inte finns några tekniker på detta nummer, utan allt var ett missförstånd.
Jag skulle istället prata med verkstaden och då med en "KRA" kundrelationsansvarig.
Blev kopplad till en KRA och förklarad situationen, han skulle undersöka QB89525 och om felet på dörrarna.
Hänvisade också han till den här tråden, men mitt engagemang stannar nog vid alla dom här samtalen och besöket,orkar inte lägga mer tid på det..
Användarvisningsbild
av SvenB
#1231508
Jag förstår att ni med problem inte kan vänta men det skulle vara intressant att se när värmen i luften kommer tillbaka, om problemen upphör då. Jag har inte, ännu, några problem, men min bil står torrt och inte svinkallt. Men däremot när vi hade två bilar, och den andra bilen (VAG-bil) stod ute, så hände det ofta att den bilen fick köld/fuktrelaterat dörrfel. Det var fukten i dörrar som ställde till det.
Användarvisningsbild
av Funk
#1231877
SvenB skrev:Jag förstår att ni med problem inte kan vänta men det skulle vara intressant att se när värmen i luften kommer tillbaka, om problemen upphör då. Jag har inte, ännu, några problem, men min bil står torrt och inte svinkallt. Men däremot när vi hade två bilar, och den andra bilen (VAG-bil) stod ute, så hände det ofta att den bilen fick köld/fuktrelaterat dörrfel. Det var fukten i dörrar som ställde till det.
Det lär vara så att det börjar med problem vid kyla.. Den första (MY-13) jag hade byttes låsen på, dom stendog i bakdörrarna, min förra V40 (MY-15) krånglade bara någon enstaka gång så det skyller jag på fukt. Min nuvarande MY-17 är felfri. Nu har frugans ena bakdörr på hennes MY-16 drabbats i samband med minusgraderna här..
Jag har hört att det handlar om ett felaktigt fett i låset någonstans på vissa bilar, och utöver att inte gillar kyla så hårdnar fettet på vissa bilar med tid vilket gör att man bör fixa problemet så fort symtomen dyker upp. Alla bilar är dock inte drabbade så det är lite slumpmässigt..

/Thomas
av nicdah
#1231896
Mina lås har också bara krånglat vid kyla (V40 D2 MY15). Fick baklåsen bytta förra året och de har fungerat bra tills i måndags morse. Då gick det inte att komma in i bak- och förardörr. Var -16 grader ute. Sen på eftermiddagen funkade alla dörrar och likaså morgonen efter då det var -11. Skulle också tro att det var fukten som spökade. Det hade snöat en hel del dagarna innan och sen blev det töväder och sedan ordentligt kallt på natten. Nåt skumt är det och teorin med hårdnande fett låter som en trolig anledning. Hade en Golf på jobbet för många år sedan som var hopplös. Så fort det var minusgrader gick inte framdörrarna att öppna. Skulle tro att det var något liknande problem på den.

/ Niclas
av least
#1232343
Vilket kvalificerat struntprat det verkar vara från vissa mekaniker och verkstäder gällande QB.
Volvo har inga problem med att man pratar om dessa notifieringar, och det är inget "olagligt".

Här kan man läsa vad Volvo själva anser om QB:
http://vidaresources.volvocars.biz/help ... bb84fc.htm

Och QB ska kontrolleras vid varje service:
"Alla kund- och återförsäljarägda fordon, oavsett ursprungsland, måste kontrolleras vid varje service- eller reparationstillfälle för att se om det finns några ej åtgärdade kvalitetsmeddelanden, med undantag av policies."
Användarvisningsbild
av Dex
#1232713
Prova och ställa in Autolås i My Car menyn.
Då låses all dörrarna automatiskt när man börjar köra.
Då motioneras låsen och de får bekänna färg direkt om de fungerar korrekt eller inte.
Man hör också om det låter konstigt om dem när bilen låses.
Skulle de vara dåliga på något sätt så slutar de att fungera rätt så snart och man reklamera dem hos ÅF då.
Mina fungerar galant,även bakluckan efter jag smort upp låshaken där.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 14

Finns två olika system beroende på &ar[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]