- mån 05 feb 2018, 20:58
#1230817
Har hittat liknande trådar på forumet men ingen som jag tycker exakt liknar mina problem så jag provar med en ny tråd kring min Volvo V50 1,6D årsmodell 2010 som har gått ca 14000 mil. Följande syptom har uppkommit på senaste tiden.
Bilen rycker/skakar vid varvtal mellan 1200 - 1800 varv på 3ans, 4ans och 5ans växel. Inga ryckningar på 1an och 2an och inte heller vid lägre eller högre varvtal.
Dieselvärmaren fungerar inte (om jag kör direktstart på den så blinkar den PÅ i några sekunder sedan byter den status till AV, kör jag timer så händer ingenting alls), den slutade fungera för ca 2 månader sedan, strax efter att jag bytte glödstift på verkstad. kan det finnas samband?
Lite historik:
Fick i början på januari i år felkod som pekade på partikelfilter P242F samt P2458. Partikelfiltret bytt för 1,5 år sedan (ca 2000 mil sedan).
Noterade samtidigt att det blev svart på marken vid avgasröret när jag startade bilen och varvade bilen upp mot 3000 varv.
Var in på verkstad som felsökte och de konstaterade att det var olja i rören kring turbon, både innan turbon och efter turbon och rekommenderade byte av turbo, partikelfilter och intercooler.
Jag skaffade då en turbo från bilskrot som jag lät verkstaden byta, men valde att avvakta med byte av intercooler och Partikelfilter.
Nu har bilen börjat rycka enl. beskrivningen ovan, samt att jag har kollat i rören kring turbo och det är återigen olja i dessa rör. Tycker mängden olja i rören är mer än bara oljedimma.
Bilen servades senast på Bilia för 350 mil sedan i september 2017.
Funderar på följande åtgärder:
1) byte bränslefilter
2) rengöring/byte partikelfilter
3) rengöring av intercooler
4) byte av olja/oljefilter (på nytt, nyligen bytt i samband med service)
5) rengöring av oljesump, filter i sumpen samt ev. byte av oljematning och returrör från turbon?
Tacksam för inspel och tankat kring möjlig orsak samt åtgärd som verkar rimligast och vettigast!
Kan det vara problem med oljereturen som gör att olja istället pressas ut runt turbon?
Vad kan ryckningarna bero på? Törs jag köra bilen eller bör jag låta den stå tills felet ringats in?
Bilen rycker/skakar vid varvtal mellan 1200 - 1800 varv på 3ans, 4ans och 5ans växel. Inga ryckningar på 1an och 2an och inte heller vid lägre eller högre varvtal.
Dieselvärmaren fungerar inte (om jag kör direktstart på den så blinkar den PÅ i några sekunder sedan byter den status till AV, kör jag timer så händer ingenting alls), den slutade fungera för ca 2 månader sedan, strax efter att jag bytte glödstift på verkstad. kan det finnas samband?
Lite historik:
Fick i början på januari i år felkod som pekade på partikelfilter P242F samt P2458. Partikelfiltret bytt för 1,5 år sedan (ca 2000 mil sedan).
Noterade samtidigt att det blev svart på marken vid avgasröret när jag startade bilen och varvade bilen upp mot 3000 varv.
Var in på verkstad som felsökte och de konstaterade att det var olja i rören kring turbon, både innan turbon och efter turbon och rekommenderade byte av turbo, partikelfilter och intercooler.
Jag skaffade då en turbo från bilskrot som jag lät verkstaden byta, men valde att avvakta med byte av intercooler och Partikelfilter.
Nu har bilen börjat rycka enl. beskrivningen ovan, samt att jag har kollat i rören kring turbo och det är återigen olja i dessa rör. Tycker mängden olja i rören är mer än bara oljedimma.
Bilen servades senast på Bilia för 350 mil sedan i september 2017.
Funderar på följande åtgärder:
1) byte bränslefilter
2) rengöring/byte partikelfilter
3) rengöring av intercooler
4) byte av olja/oljefilter (på nytt, nyligen bytt i samband med service)
5) rengöring av oljesump, filter i sumpen samt ev. byte av oljematning och returrör från turbon?
Tacksam för inspel och tankat kring möjlig orsak samt åtgärd som verkar rimligast och vettigast!
Kan det vara problem med oljereturen som gör att olja istället pressas ut runt turbon?
Vad kan ryckningarna bero på? Törs jag köra bilen eller bör jag låta den stå tills felet ringats in?