Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av danneh
Skulle byta spindelled fram vänster idag.
Jag lyckades med konststycket att få ur inre drivknuten så alla kulor lossnade...jättekul..

Kan man få tillbaka dem eller måste jag köpa nytt...vad köper nytt isåfall? Drivknuten eller hela axeln?
Hur gör man...?
av Bias s60
det går att få ihop, lyckades själv. det går att sätta ihop på tre sätt men endast ett är rätt. är man två och har ett skruvstycke så ska det nog gå bra. (obs använd inte våld). ta sedan slang klämmor till muffen som håller allt på plats, take care.
vänligen
Tobias
av danneh
Tog du bort själva "koppen" där allt ska in också så den satt i skruvstädet? Hur sitter den fast i växellådan?
Användarvisningsbild
av Kaxe
hände samma sak för mej, krånglade som attan för att få ihop skiten utan resultat, till sist gjorde jag rent ordentligt ytterdelen av koppen som drivknuten går i och kände då att det var som grader längst ut i spåren där dom 3 lagren går in i koppen, tog helt enkelt en rundfil och drog några tag längst ut i spåren och då hoppade lagren in direkt sen och allt var ihop efter en kvart, behövde inte ta bort koppen från lådan.
av danneh
Ha, nu sitter kulorna där dem ska..missuppfatta inte..

Drog lös resten av axeln och pysslade ca 40 minuter sen var det klart...tålamod krävs det en del av kan jag upplysa om.

Bara att invänta tills Bilhuset har öppet imorgon och ta cykeln för att inhandla fett till knuten, olja till lådan och klämmor till muffen.

Ha en trevligt kväll.
av Bias s60
roligt att det gick bra, det är ibland lättare att ta bort hela koppen s0m du verkar ha gjort, det blir lättare då.
ha d gott :)
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]