Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av standardgbg
#1229474
Hej

Jag har en V70 MY16 som har WIFI-hotspot via 3G. Att man levererar en bil med 3G 2016 är ju ett mysterium.
Men jag tänkte använda en 4G-router för att skapa ett användbart nätverk i bilen. Är det någon som vet om man kan använda den yttre antennen som 3G-anslutningen använder eller delas den med VOC?

Mvh
Daniel
av andersuw
#1229493
PHM, den styrenhet i bilen som i praktiken sköter VoC, utnyttjar mig veterligen takantennen, ja. Om den antennen även klarar 4G och vad som händer om du försöker koppla in en 4G-router på den vet jag inte.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1229550
Volvo on Call använder takantennen, ja. Om du sätter in ett SIM-kort i bilen, i hållaren i handskfacket, för att utnyttja bilens modem till bilens internettjänster, använder Volvo on Call också ditt mobildataabonnemang, istället för sitt eget. Rimligtvis för att det bara finns hårdvara för en mobildatasändtagare i bilen samtidigt.

Detta lär med största sannolikhet innebära att Volvo on Call slutar fungera om du "snor" antennen på taket till någon annan funktion.
Användarvisningsbild
av Derank
#1229676
behövs det ens en yttre antenn för en 4G router ? finns ju routers du trycker in i ett cigguttag och delar ut internet ifrån, som funkar utan problem, du delar ju från en mobil utan problem, mottagningen borde väl vara tillräckligt el?

Tex den hör som tele 2 bla säljer:

https://www.aliexpress.com/item/unlocke ... zYQAvD_BwE

är ju inte antennansluten och borde väl fungera
Användarvisningsbild
av standardgbg
#1229811
Kör man i stadsnära områden så skulle jag väl tro att yttre antenn inte är nödvändigt. Men ibland kör man ju fel och då blir det inget WIFI :D
Men jag har googlat lite och hittar lite info om att det skulle gå att ansluta en 4G-sticka till USB-uttaget och få det uppkopplat.
https://support.volvocars.com/se/Pages/ ... 515fe73490
Denna länken hänvisar till någon parrot-produkt och verkar gälla connected touch vilket jag inte har.
Men jag skall prova att stoppa i en Huawei-sticka och se vad som händer.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1229823
Om du menar USB-uttaget i mittkonsolen så fungerar det inte till ett internetmodem. Det är avsett för USB-minnen med musik på, exempelvis, samt för vissa andra stödfunktioner, typ kartuppdatering.
Sensus Connected Touch har däremot en speciell anslutning för mobildatamodem i handskfacket. Men det är ytterst få bilar som har den funktionen, så få att Volvo slutat sälja funktionen som tillbehör till min bil.

Däremot fungerar det förstås med en sådan router som länkades till ovan. Gäller bara att inte ta miste och tro att den är en växellägesväljare! :)
av Rosemax
#1229934
apersson850 skrev:Om du menar USB-uttaget i mittkonsolen så fungerar det inte till ett internetmodem. Det är avsett för USB-minnen med musik på, exempelvis, samt för vissa andra stödfunktioner, typ kartuppdatering.
...
Så länge uttaget ger ifrån sig tillräckligt med ström så borde det ju fungera fint med en USB-dongel med simkort i.


Sent from my iPhone using Tapatalk
av MickeO
#1229980
Rosemax skrev:
apersson850 skrev:Om du menar USB-uttaget i mittkonsolen så fungerar det inte till ett internetmodem. Det är avsett för USB-minnen med musik på, exempelvis, samt för vissa andra stödfunktioner, typ kartuppdatering.
...
Så länge uttaget ger ifrån sig tillräckligt med ström så borde det ju fungera fint med en USB-dongel med simkort i.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det handlar väl om att bilen ska förstå vad den ska göra med den, det duger ju inte bara att strömförsörja dongeln utan den måste ju kommunicera med den, eller snarare via den.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1229991
Ja, det var det jag menade. Mojängen som länkades till ovan, den som ser ut som en växelväljare, skapar ju ett WiFi-nät som replikerar det internet som den kommer åt via 3G/4G. Men ett mobildatamodem som inte skapar ett WiFi-nät, utan ger tillgång till internet via USB-anslutningen, det fungerar inte i bilen. USB kan ansluta många olika sorters enheter, liksom Bluetooth, men bara de som det faktiskt finns stöd för i värdenheten.

Jag blir inte klok på räckvidden. N&aum[…]

Bakfjädrar.

Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 m[…]

Det är inte ett kass hjullager? Da pleier […]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-) Du hinner väl änd[…]